Abstract
From Aristotle’s Poetics to Proust’s Recherche, the >interruption< of empathetic dynamics — and not their celebration — has been defined as the ethical task of literature. This essay revisits crucial historical scenes — Greek Antiquity, the Enlightenment, Modernism — in which new facets of empathy and its interruption are discovered.
Zusammenfassung
Von Aristoteles’ Poetik bis zu Prousts Recherche ist die Unterbrechung empathischer Dynamik — nicht ihre Beförderung — als ethische Aufgabe der Literatur definiert worden. Dieser Essay sucht eine Reihe historischer Szenen — von der griechischen Antike über die Aufklärung bis zur Moderne — auf, an denen neue Facetten dieses Vermögens und seiner Unterbrechung entdeckt werden.
Similar content being viewed by others
Literature
Vittorio Gallese, »The >Shared Manifold< Hypothesis: From Mirror Neurons to Empathy«, Journal of Consciousness Studies 8/ 5–7 (2001), 33–50, here 45.
John Toby, Leda Cosmides, »The Past explains the Present: Emotional Adaptations and the Structure of Ancestral Environments«, Ethology and Sociobiology 11 (1990), 375–424, here 410.
See Manfred Fuhrmann, Die Dichtungstheorie der Antike. Aristoteles, Horaz, Longin, Darmstadt 1992, 92–101.
The most pertinent critique of this development is Wolfgang Schadewald, »Furcht und Mitleid?«, in: Hellas und Hesperien 1, Zürich 1970, 194–236.
Aristotle, Art of Rhetoric, Loeb Classical Library, London 2000, II. 8 1385b and
Paul Ricœur, Time and Narrative, vol. I, Chicago 1990.
Aristotle, Politics, Loeb Classical Library, London 1932, 1342a8–15.
Alain Badiou has described therapeutics as the classical model of art. See Alain Badiou, Petit Manuel d’inesthétique, Paris 1998, 9–29.
A model for the detrimental historical dynamics of the affect »wrath« is sketched out in Peter Sloterdijk, Zorn und Zeit. Politisch-psychologischer Versuch, Frankfurt a.M. 2006.
Although Maggi, frequently accused of a Christian misreading of Aristotle, wrote his work earlier, Robortello published his commentary first. See D.W. Lucas, Aristotle’s Poetics: introduction, Commentary, and Appendixes, Oxford 1968
Appendix II; on the debate between Maggi and Robortello see Eugene E. Ryan, »Robortello and Maggi on Aristotle’s Theory of Catharsis«, Rinascimento 22 (1982), 263–273.
All quotes Francesco Robortello, Commentary on Aristotle’s Poetics, in: Michael J. Sidnell (ed.), Sources of Dramatic Theory 1: Plato to Congreve, Cambridge 1991, 84–97, here 90.
See Hans-Jürgen Schings, Der mitleidigste Mensch ist der beste Mensch. Poetik des Mitleids von Lessing bis Büchner, München 1980, 22–24.
Jean-Jacques Rousseau, Discourse on the Origin and Foundations of Inegality Among Men, in: Rousseau’s Political Writings, Julia Conaway Bondanella (ed.), New York 1988, 28–29.
Rousseau, Essay on the Origin of Language, trans. John H. Moran and Alexander Gode, New York 1966, 32.
See in a similar vein but emphasizing imagination: Jacques Derrida, Of Grammatology, trans. Gayatri Chakravorty Spivak, Baltimore 1997, 171–192.
Gotthold Ephraim Lessing, Hamburg Dramaturgy, trans. Helen Zimmern, New York 1962, 193.
Lessing (note 24), 188. Transi, modified. Lessing, Hamburgische Dramaturgie, in: Werke, München 1995, III, 594.
Jacob Bernays, Zwei Abhandlungen über die Aristotelische Theorie des Dramas, Berlin 1880.
See Sten Flygt, »Kleist’s Struggle with the Problem of Feeling«, PMLA Vol. 58/2 (1943), 514–536
Tim Mehigan, »Amphitryon und das experimentum crucis des Gefühls«, in: Tim Mehigan (ed.), Heinrich von Kleist und die Aufklärung, New York 2000, 113–126.
See for example Werner Hamacher, »The Quaking of Presentation: Kleists >Earthquake in Chile<«, in: Premises. Essays on Philosophy and Literature from Kant to Celan, Cambridge/Mass., London 1996, 261–293
Karlheinz Stierle, »Das Beben des Bewußtseins. Die narrative Struktur von Kleists Erdbeben in Chili«, in: David E. Wellbery (ed.), Positionen der Literaturwissenschaft, München 1985, 54–68.
For a long time, these phenomena were attributed to a crisis resulting from the reading of Kant’s first critique: See Thomas Wichmann, Heinrich von Kleist, Stuttgart 1988, 29–39.
Heinrich von Kleist, The Betrothai in Santo Domingo, in: The Marquise of O... and other Stories, transi. David Luke and Nigel Reeves, London 1978, 231. All emphases are mine.
On this »Geschichtsfälschung« see Gonthier-Louis Fink, »Das Motiv der Rebellion in Kleists Werk«, Kleist Jahrbuch (1988–1989), 64–88, here 77–78.
See Hans Richard Brittnacher, »Das Opfer der Anmut. Die schöne Seele und das Erhabene in Kleists Die Verlobung in St. Domingo«, Aurora 54 (1994), 167–189.
The »Falle […] des Mitleids« is briefly mentioned in Anselm Haverkamp, »Schwarz/Weiß. >Othello< und >Die Verlobung in St. Domingo<«, Weimarer Beiträge 41 (1995), 397–409, here 403.
See Julia Kristeva’s reading of the Recherche which is focussed on the psychic dimension of profanation: Julia Kristeva, Le Temps sensible. Proust et Vexpérience littéraire, Paris 1994.
See René Girard, Mensonge romantique et vérité romanesque, Paris 1961.
See Michael R. Finn, Proust, the Body and Literary Form, Cambridge 1999.
From a more traditional perspective Karlheinz Stierle’s essay is a fascinating in terpretation of this allegorical dimension: »Proust, Giotto und das Imaginäre«, in: Gottfried Böhm, Karlheinz Stierle, Gerd Winter (eds.), Modernität und Tradition, Festschrift zum 60. Geburtstag von Max Imdahl, München 1985, 219–249.
Marcel Proust, Remembrance of Things Fast, trans. C.K. Scott Moncrieff, Terence Kilmartin, New York 1981, I, 86.
This paradoxical logic is a part of a deconstructive layer of Proust’s novel, some of whose effects in this scene Paul de Man has analyzed as problems of »reading«: Paul de Man, »Reading (Proust)«, in: Allegories of Reading, New Haven 1979, 57–78.
Élie Metchnikoff, Studien über die Natur des Menschen. Eine optimistische Philosophie, Leipzig 1904, 37. Translation mine.
»J’ai pensé qu’un tel témoignage, avec la signification qu’il reçoit du drame qui l’a suivi de si près, avec la signification qu’il lui donne surtout, devait être rendu public«. Marcel Proust, Sentiments filiaux d’un parricide, in: Contre Saint-Beuve, Paris 1971, 150. Ail translations from the essay are mine.
See Jack Murray, »Melodrama in Proust«, Contemporary Literature 21/4 (1980), 572–587, here 572.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Türk, J. Interruptions: Scenes of Empathy from Aristotle to Proust. Dtsch Vierteljahrsschr Literaturwiss Geistesgesch 82, 448–476 (2008). https://doi.org/10.1007/BF03374711
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03374711