Skip to main content
Log in

Spezifische Immuntherapie bei a lergischem Asthma?

Specific immunotherapy in allergic asthma?

  • Übersicht / Review Article
  • Published:
Allergo Journal Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die subkutane allergenspezifische Immuntherapie (SCIT) führt nach einer Metaanalyse von 75 Studien bis zum Jahr 2001 mit 3.506 Patienten, davon 3.188 mit Asthma, zu einer Verringerung von Asthmasymptomen, Medikation sowie bronchialer Hyperreagibilität gegen Allergene bzw. unspezifische Stimuli. Studien liegen für Hausstaubmilben, Pollen, Haustiere, Cladosporium und Naturlatex vor. Die Wirkungen bei Asthma werden aber uneinheitlich bewertet. Dies wird auch durch die Darstellung der neueren Studien seit 2001 in dieser Übersicht bestätigt, die sich auf Untersuchungen bei weiteren 1.917 Patienten stützen. Bei intermittierendem oder geringgradigem persistierenden Asthma aufgrund IgE-vermittelter Sensibilisierungen gegen nicht vermeidbare Allergene, insbesondere gegen Pollen und Milben, rechtfertigt die Studienlage die Überprüfung der Indikation zur SCIT. Bei Asthma höherer Schweregrade ist die SCIT infolge eines erhöhten Nebenwirkungsrisikos nicht indiziert. Als Voraussetzung für eine SCIT gilt eine FEV1 von ≥ 70%. Die SCIT ist bei Asthma keine Alternative zur Pharmakotherapie, die für die Symptomkontrolle grundsätzlich erforderlich ist. Die sublinguale SIT (SLIT) ist als neue Therapieform von Interesse. Nach Studienlage stellt sie bis dato aber bei Asthma keine Alternative zur SCIT dar. Die Datenlage rechtfertigt jedoch die Durchführung weiterer qualitativ guter Studien bei intermittierendem oder leichtgradigem persistierenden Asthma bronchiale. Die Wahl eines einheitlichen Zielparameters (Symptom-/Medikationsscore) erscheint notwendig.

Summary

Subcutaneous allergen-specific immunotherapy (SCIT) may lead to a significant reduction in asthma symptoms, medication, and airway hyperresponsiveness according to a meta-analysis of 75 trials published until 2001, which included a total of 3,506 subjects of whom 3,188 had asthma. The following allergens have been studied: house dust mites, pollen, animal dander, Cladosporium and natural rubber latex. A considerable heterogeneity of the effects of SCIT has been reported. This finding is basically confirmed in this review where the more recent SCIT trials since 2001 are also included, comprising further 1,917 patients. SCIT cannot be recommended as an alternative to asthma pharmacotherapy, which continues to be the mainstay of treatment for symptom control. SCIT can be indicated in intermittent or mild persistent allergic asthma with normal lung function (FEV1 ≥ 70%) and proven IgE-related sensitization with corresponding clinical symptoms after contact with allergens that cannot otherwise be avoided, such as pollen and house dust mites. At present, clear beneficial effects in asthma have not been shown for sublingual immunotherapy (SLIT), and SLIT is not recommended for the treatment of asthma. The available data from SIT studies in asthma justify, however, further well-designed studies in intermittent or mild persistent asthma. A common outcome parameter for asthma studies, e. g., the combined symptom and medication score, is urgently needed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Virchow, J.C., Lepp, U. & Schultze-Werninghaus, G. Spezifische Immuntherapie bei a lergischem Asthma?. Allergo J 18, 429–437 (2009). https://doi.org/10.1007/BF03362131

Download citation

  • Revised:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03362131

Schlüsselwörter

Key words

Navigation