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Morbiditätsrate bei Durchblutungsstörungen am Auge

Morbidity of patients with circulatory disturbances in the eye

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Zusammenfassung

Diese retrospektive Fallkontrollstudie erhob die Morbidität von 410 Patienten mit Durchblutungsstörungen am Auge.

Es handelte sich dabei um Patienten mit retinalen Arterienverschlüssen (RAV), retinalen Venenverschlüssen (RVV) und der nichtarteriitischen ischämischen Optikusneuropathie (NAION). Die Ergebnisse zeigen, dass Patienten mit Zirkulationsstörung am Auge öfter an Hypertonus (58,8%), Diabetes mellitus (25,6%) und Hypercholesterinämie (64,4%) leiden; der Anteil der Raucher (38,8%) liegt weit über dem Durchschnitt. Die Patienten erlitten häufiger einen Myokardinfarkt (12,0%) und einen zerebralen Insult (11,0%).

Die Resultate lassen den Schluss zu, dass Durchblutungsstörungen am Auge ein Indikator für eine erhöhte Morbidität und eine schlechte kardiovaskuläre Situation sind.

Summary

This study aimed at comparing the morbidity of 410 patients with ocular circulatory disturbances such as retinal artery occlusion (RAO), retinal vein occlusion (RVO) and nonarteritic anterior ischaemic optic neuropathy (NAION) with that of an age-matched population.

In this retrospective case-control study the results were obtained from 410 patients, who had been diagnosed with ocular vascular occlusion.

Our results indicate that patients with vascular occlusions of the eye more frequently suffer from hypertension (58.8%), diabetes mellitus (25.6%), and hypercholesterolaemia (64.4%), and are often found to be smokers (38.8%). Overall, the patients are more likely to suffer from myocardial infarction (12.0%) or cerebral insult (11.0%).

The results confirm that ocular circulatory disturbances are indeed an indicator of raised morbidity and a generally deteriorated vascular system.

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Correspondence to A. Haas.

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Maier, R., Weger, M., Berghold, A. et al. Morbiditätsrate bei Durchblutungsstörungen am Auge. Spektrum Augenheilkd 16, 121–123 (2002). https://doi.org/10.1007/BF03164319

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03164319

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