Advertisement

Springer Nature is making SARS-CoV-2 and COVID-19 research free. View research | View latest news | Sign up for updates

Östrogen-Therapie in Keratokonjunktivitis Sicca

Estrogen therapy in keratoconjunctivitis sicca

Zusammenfassung

Die Bindehaut scheint ein, durch Östrogen beeinflußbares, Gewebe [5] zu sein. In einer randomizierten Doppelblindstudie wurde die Wirkung der lokalen dreiprozentigen Östrogensalbe auf zwanzig Patientinnen in der Menopause untersucht. Folgende Untersuchungen wurden vor Behandlungsbeginn und eine Woche bzw. einen Monat nach Behandlungsbeginn durchgeführt: Schirmer-Test, Tränenfilmaufreißzeit (BUT), Bengalrosa Vielfärbung und subjektive Beurteilung der Sicca-Symptomatik nach einem standardisierten Fragebogen. In der mit Hormonsalbe behandelten Gruppe stieg der Durchschnittswert des Schirmer-Test von 6,1 mm auf 8,9 mm und der BUT verbesserte sich von 11,3 s auf 15,7 s. Die Scorewertung der Vitalfärbung mit Bengalrosa reduzierte sich von 1,7 auf 1,35. Sieben von zehn Patientinnen in beiden Gruppen fühlten eine Besserung bis Gleichbleiben der Symptome nach der Therapie. Die Verbesserung im Schirmer-Test und BUT waren in der hormonbehandelten Gruppe statistisch signifikant (p = 0,01 bzw. p = 0,05). Die Scoreveränderung der Vitalfärbung war jedoch in keiner Gruppe statistisch auffällig.

Summary

The conjunctiva seems to be a estrogen-sensitive tissue. In a randomized placebo controlled double blind study we investigated the effect of topically applied 3% estradiol ointment on the conjunctiva. Twenty postmenopausal women were enrolled in our study. Schirmer test, tear film break up time, rose bengal staining score and subjective assessment of dry eye symptoms with a standardized questionnaire were performed before and four weeks after the therapy. After four weeks of treatment the mean value of Schirmer test increased from 6.1 to 8.9 mm in the hormone group. In the same sample the mean value of break-up time also increased from 11.3 to 15.7 sec. The rose bengal score decreased from 1.7 to 1.35 in hormone treated group, and subjectively 7/10 patients of both groups felt better or the same after the therapy. The changes in the results of Schirmer test and BUT were statistically significant (p = 0.01 and p = 0.05, respectively). The change in rose bengal staining were too small to be statistically significant.

This is a preview of subscription content, log in to check access.

Literatur

  1. 1.

    Elkik F, Gompel A, Mercier-Bodard, et al (1982) Effects of percutaneous estradiol and conjugated estrogens on the level of plasma proteins and triglycerides in postmenopausal women. Am J Obstet Gynecol 8: 888–892

  2. 2.

    Farris RL, Gilbard JP, Stuchell RN, Mandel ID (1983) Diagnostic tests in keratoconjunctivitis sicca. Contact Lens Assoc J 9: 1

  3. 3.

    Forster HW (1951) Rose bengal test in diagnosis of deficient tear formation. Arch Ophthalmol 45: 419

  4. 4.

    Jemec GBE, Serup J (1989) Short-term effects of topical 17βoestradiol on human post-menopausal skin. Maturitas 11: 229–234

  5. 5.

    Kramer P, Lubkin V, Potter W, et al (1990) Cyclic changes in conjunctival smears from menstruating females. Ophthalmology 97: 303–307

  6. 6.

    Lamberts DW (1987) Keratokonjunctivits sicca. In: Smolin G, Throft RA (eds) The cornea. Little Brown, Boston, pp 387–404

  7. 7.

    Lemp MA, Hamill JR (1973) Factors affecting tear film break up in normal eyes. Arch Ophthalmol 89: 103–105

  8. 8.

    Van Bijesterveld OP (1969) Diagnostic tests in sicca syndrome. Arch Ophthalmol 82: 10–14

  9. 9.

    Vanley GT, Leopold HI, Gregg TH (1977) Interpretation of tear film break up. Arch Ophthalmol 95: 445–448

  10. 10.

    Vavilis D, Maloutas S, Nasioutziki M, Boni E, Bontis J (1995) Conjunctiva is an estrogen-sensitive epithelium. Acta Obstet Gynecol Scand 74: 799–802

  11. 11.

    Woldoff HS, Haddad HM (1973) Rose bengal in keratoconjunctivitis sicca Ann Ophthalmol 5: 859

Download references

Author information

Correspondence to Jinus Akramian.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Cite this article

Akramian, J., Ries, E., Krepler, K. et al. Östrogen-Therapie in Keratokonjunktivitis Sicca. Spektrum Augeheilkd 11, 195–197 (1997). https://doi.org/10.1007/BF03164222

Download citation

Schlüsselwörter

  • Keratokonjunktivitis Sicca
  • Östrogen
  • Menopause

Key words

  • Keratoconjunctivitis sicca
  • estrogen
  • menopause