Skip to main content
Log in

Wundverschluß durch Klebetechnik nach Phakoemulsifikation

Adhesive wound closure after phacoemulsification

  • Originalarbeiten
  • Published:
Spektrum der Augenheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Einführung der skleralen und cornealen nahtlosen Kleinschnittchirurgie sowie die Geometrie neuer IOL macht es möglich, die Wundadaptation nahtlos oder nur durch eine Naht durchzuführen. Eine weitere Möglichkeit besteht darin die Wundränder zu kleben. Die Klebetechnik bietet den Vorteil einer gleichmäßigen Ausspannung der Skiera- und Bindehaut-Wunde. Die postoperativen Ergebnisse bis zu 1/2 Jahr nach Anwendung der Klebetechnik werden verglichen mit den Ergebnissen der anderen Wundverschluß-Techniken. Postoperativer Visus und IOD sind bei allen Techniken gleich. Bezüglich des Astigmatismus zeigt die No-stitch-Technik die geringsten Veränderungen. In allen Gruppen besteht nach etwa 1/2 Jahr die Tendenz zu einem Astigmatismus gegen die Regel, der bei Schnitten ⩾ 6 mm besonders ausgeprägt ist. Bei Anwendung der No-stitch-Technik und der Klebetechnik ist die Hyphäma-Rate geringer. Die Wahl der Wundverschluß-Technik sollte von der jeweiligen Op-Situation abhängig gemacht werden.

Summary

The introduction of scleral and sutureless corneal small incision surgery as well as new IOL-geometries allow sutureless or one-stitch wound closure. A further possibility is adhesive wound closure. The glue technique provides the advantage of regular wound tensioning of sclera and conjunctiva. The study compares the post-operative results after application of the glue technique and other wound closure techniques with a follow-up of up to 6 months. Postoperative vision and IOP are almost identical with all techniques. In the astigmatic course, the slightest changes were observed with no-stitch wound closure. After a period of about 6 months, an against-the-rule astigmatism, with its most severe form with incisions ⩾ 6 mm, was found in all groups. After application of the no-stitch or glue technique the hyphema rate was comparatively smaller. However, the decision for a wound closure technique should be based on the individual case.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Fine H (1991) Architecture and construction of a self-sealing incision for cataract surgery. J Cataract Refract Surg 17: 672–676

    PubMed  Google Scholar 

  2. Grabow HB (1991) Early results of 500 cases of no-stitch cataract surgery. J Cataract Refract Surg 17: 726–730

    PubMed  Google Scholar 

  3. Henrick A, Kalpakian B, Gaster RN, Vanley C (1991) Organic tissue glue in the closure of cataract incisions in rabbit eyes. J Cataract Refract Surg 17: 551–555

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Jaffe NS, Clayman HM (1975) The pathophysiology of corneal astigmatism after cataract extraction. Trans Am Acad Ophthalmol Otolaryngol 79: OP-615–OP-630

    Google Scholar 

  5. Jörgensen JS, Müller-Bergh J, Müller M (1992) Intra-operativ induzierter Astigmatismus nach „Kleinschnitt-Katarakt-Extraktion“ — Eine Analyse nach Anlegen einer Schnittöffnung von 4,0 mm, 5,0 mm und 6,5 mm. Klin Monatsbl Augenheilkd 200: 118–122

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Koch PS (1991) Structural analysis of cataract incision construction. J Cataract Refract Surg 17: 661–667

    PubMed  Google Scholar 

  7. Pallin SL (1991) Chevron sutureless closure: a preliminary report. J Cataract Refract Surg 17[Suppl]: 706–709

    PubMed  Google Scholar 

  8. Sheperd JR (1989) Induced astigmatism in small incision cataract surgery. J Cataract Refract Surg 15: 83–88

    Google Scholar 

  9. Steinert RF, Brint SF, White SM, Fine IH (1991) Astigmatism after small incision cataract surgery. Ophthalmology 98: 417–424

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kammann, J., Dornbach, G., Vollenberg, C. et al. Wundverschluß durch Klebetechnik nach Phakoemulsifikation. Spektrum Augeheilkd 7, 71–76 (1993). https://doi.org/10.1007/BF03163982

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03163982

Schlüsselwörter

Key words

Navigation