Skip to main content
Log in

Strategie bei intramuralen Fremdkörpern

Strategy of subretinal foreign bodies without retinal detachment

  • Originalarbeiten
  • Published:
Spektrum der Augenheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Aufgrund unserer Erfahrungen mit einer Serie von 5 Fällen mit intramuralem Fremdkörper empfehlen wir nach sorgfältiger praeoperativer Untersuchung inkl. Röntgen, Computertomographie und Ultraschall die Strategie dem Einzelfall anzupassen: Subretinale Fremdkörper können so lange belassen werden, bis sich ein Engriff als notwendig erweist (ERG sinkt ab, Visus sinkt ab), eher skierai gelegene Fremdkörper können vorsichtig von außen entfernt werden. Bei perforierter Netzhaut oder toxischer Schädigung ist die Vitrektomie und Fremdkörperentfernung mit dem Endomagneten, Endolaserkoagulation um das Fremdkörperanschlaggebiet und Gastamponade aus unserer Sicht das schonendste Verfahren, die meist gute Funktion dieser Augen zu erhalten und sekundäre Operationen zu verhindern.

Summary

We present our experiences with a consecutive series of cases with intramural-subretinal foreign bodies without retinal detachment. After careful preoperative examination, which should include x-ray CT scan and ultrasound examination as well as ERG the strategy should be adjusted to every single case:

Subretinal foreign bodies with an overlying intact retina can be left in place until surgery becomes necessary (ERG pathologic, visual acuity decreases). If the foreign bodies location is more scleral it can be removed carefully from outside. If the retina is already perforated from the foreign body a pars plana vitrectomy and foreign body removal with the endomagnet should be performed in combination with endolaser treatment around the perforated area and a gas tamponade used. This seems to be the least damaging method to preserve these patients usually good vision and to prevent reoperations.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Ambler JS, Mayers SM (1991) Management of intraretinal metallic foreign bodies without retinopexy in the absence of retinal detachment. Ophthalmology 98/3: 391–394

    Google Scholar 

  2. De Juan E, Sternberg P, Michels RG, Auer C (1984) Evaluation of vitrectomy in penetrating ocular trauma. Arch Ophthalmol 102: 1160–1163

    PubMed  Google Scholar 

  3. Heimann K, Lemmen U (1986) Perforierende Augenverletzungen mit multiplen intraokularen Fremdkörper nach Manöverunfällen. Klin Monatsbl Augenheükd 188: 221–224

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Shock JP, Adams D (1985) Longterm visual acuity results after penetrating and perforating ocular injuries. Am J Ophthalmol 100: 714–718

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Slusher MM (1990) Intraretinal foreign bodies. Retina 10[Suppl]: 50–54

    Article  Google Scholar 

  6. Williams DF, Mieler WF, Abrams GA, Lewis H (1988) Results and prognostic factors in penetrating ocular injuries with retained intracoular foreign bodies. Ophthalmology 95: 911–916

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Binder, S., Velikay, M., Stolba, U. et al. Strategie bei intramuralen Fremdkörpern. Spektrum Augeheilkd 7, 57–60 (1993). https://doi.org/10.1007/BF03163979

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03163979

Schlüsselwörter

Key words

Navigation