Skip to main content
Log in

Wertigkeit unterschiedlicher Verfahren der präoperativen Sehschärfeerfassung zur Vorhersage des postoperativen Visus nach Vitrektomien bei epiretinaler Gliose und Makulaforamen

Value of different measurements of the preoperative visual acuity for prediction of the postoperative visual acuity after vitrectomy due to macular pucker or macular hole

  • Originalarbeiten
  • Published:
Spektrum der Augenheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Bei Makulaerkrankungen wie epiretinaler Gliose und Makulaforamen, besteht eine Unsicherheit hinsichtlich prognostischer Aussagen über den postoperativen Visus nach Vitrektomie. Diese Studie vergleicht verschiedene, präoperativ erfassbare Parameter in ihrer Wertigkeit bezüglich der Visusprognose.

Material und Methode

Es wurden retrospektiv die Akten aller im Jahre 2004 in unserem Hause operierten Patienten ausgewertet, die sich einer ppV bei Macular pucker oder Makulaforamen unterziehen mussten (jeweils erster vitreoretinaler Eingriff). Ausgewertet wurden präoperativer Fern- und Nahvisus, Retinometervisus und postoperativer Fernvisus.

Resultate

Es konnten retrospektiv die Daten von 40 Patienten (19× epiretinale Gliose, 21× Makulaforamen) ausgewertet werden, bei denen vollständige Angaben vorlagen. Präoperativer Fern- und Nahvisus lagen im Mittel bei etwas mehr als 0,2, Retinometervisus und postoperativer Fernvisus lagen im Mittel zwischen 0,25 und 0,32. Der Retinometervisus überschätzt den Fernvisus um ca. 1/2 Visusstufe, während der Nahvisus diesen um 1 Visusstufe unterschätzt. Für diese beiden Werte ergaben sich keine signifikanten Mittelwertunterschiede.

Schlussfolgerung

Der Retinometervisus sagt den postoperativ nach Vitrektomien bei Macular pucker oder Makulaforamen erreichten Fernvisus am zuverlässigsten voraus. Der Nahvisus ist im Mittel ca. 1 Visusstufe niedriger als der postoperativ erreichte Fernvisus.

Summary

Background

In cases of macular pucker or macular holes there is a uncertainty for prediction of the postoperative visual acuity after vitrectomy. This study compares the value of different preoperative measurements for the prognosis of postoperative visual acuity.

Material and method

We evaluated retrospectively the reports of all patients who have been operated by vitrectomy due to macular pucker or macular hole at our hospital in 2004 (first vitreoretinal surgery). The following measurements were evalueted: preoperative distance and reading VA, laser interferencial VA and postoperative distance VA.

Results

40 patients had entire documentation of all data (19× macular pucker, 21× macular hole). Preoperative distance and reading VA were in mean about 20/100, the laser interferencial VA and postoperative distance VA were in mean between 20/80 and 20/60. Laser interferencial VA showed higher values than postoperative VA of 1/2 visual step, but reading VA showed 1 step lower values. There were no significant differences of mean for both interferencial and reading VA compared to the postoperative VA.

Conclusion

Laser interferencial VA is best predicting the postoperative VA after vitrectomy in macular pucker or macular hole. The reading VA is in mean 1 step lower than the postoperative distance VA.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Subscribe and save

Springer+ Basic
$34.99 /Month
  • Get 10 units per month
  • Download Article/Chapter or eBook
  • 1 Unit = 1 Article or 1 Chapter
  • Cancel anytime
Subscribe now

Buy Now

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Barrett BT, Davison PA, Eustace PE (1994) Effects of posterior segment disorders on oscillatory displacement thresholds, and on acuities as measured using the potential acuity meter and laser interferometer. Ophthalmic Physiol Opt 14 (2): 132–8

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Faulkner W (1983) Laser interferometric prediction of postoperative visual acuity in patients with cataract. Am J Ophthalmol 95 (5): 626–36

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Graef M (2000) Objektive Sehschärfebestimmung. Ophthalmologe 97 (8): 582–600

    Article  Google Scholar 

  4. Hassenstein A, Scholz F, Richard G (2005) OCT bei epiretinaler Gliose. Ophthalmologe 102 (2): 127–32

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Kroll P, Normann J, Busse H (1985) Epiretinale Gliose („Macular pucker“) — Indikationen zur Vitrektomie in Abhängigkeit vom Retinometerwert. Klin Monatsbl Augenheilkd 187 (3): 202–4

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Kusuhara S, Teraoka Escano MF, Fujii S, Nakanishi Y, Tamura Y, Nagai A, Yamamoto H, Tsukahara Y, Negi A (2004) Prediction of postoperative visual outcome based on hole configuration by optical coherence tomography in eyes with idiopathic macular holes. Am J Ophthalmol 138 (5): 709–16

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Lachenmayr B (1990) Sehschärfevorhersage bei Medientrübungen und nicht korrigierbaren Refraktionsfehlern. Prüfung der sogenannten „retinalen Sehschärfe“. Fortschr Ophthalmol 87 (Suppl): 118–37

    Google Scholar 

  8. Leisser C, Bartl G (2004) Vergleich der präoperativen Retinometerwerte mit dem postoperativen Visus nach Chirurgie epiretinaler Membranen. Klin Monatsbl Augenheilkd 221 (6): 485–8

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Sherman J, Davis E, Schnider C, Bass S, Nath S, Cohen J (1988) Presurgical prediction of postsurgical visual acuity in patients with media opacities. J Am Optom Assoc 59 (6): 481–8

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Smiddy WE, Feuer W, Cordahi G (2001) Internal limiting membrane peeling in macular hole surgery. Ophthalmology 108 (8): 1471–6

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Smiddy WE, Thomley ML, Knighton RW, Feuer WJ (1994) Use of the potential acuity meter and laser interferometer to predict visual acuity after macular hole surgery. Retina 14 (4): 305–9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Tranos PG, Ghazi-Nouri SM, Rubin GS, Adams ZC, Chateris DG (2004) Visual function and subjective perception of visual ability after macular hole surgery. Am J Ophthalmol 138 (6): 995–1002

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. Schulze.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schulze, S., Köhler, K. & Schüller, C. Wertigkeit unterschiedlicher Verfahren der präoperativen Sehschärfeerfassung zur Vorhersage des postoperativen Visus nach Vitrektomien bei epiretinaler Gliose und Makulaforamen. Spektrum Augeheilkd 19, 164–167 (2005). https://doi.org/10.1007/BF03163388

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03163388

Schlüsselwörter

Key words

Navigation