Zusammenfassung
Wegen einer vermuteten Begleitkonjunktivitis beidseits wurde uns ein 9-jähriges Mädchen mit Herpes-simplex-ähnlichen, mukokutanen Veränderungen im Gesichtsbereich konsiliarisch vorgestellt.
Nach Ausschluss eines Herpes corneae und ausführlicher Exploration ergab sich für uns bereits der Verdacht auf ein mögliches Stevens-Johnson-Syndrom. Zusätzliche Beiträge der Dermatologie und Pädiatrie halfen, die Diagnose abzusichern.
In diesem Fall hatte die interdisziplinäre Zusammenarbeit zur rechtzeitigen Diagnosekorrektur und Therapieanpassung geführt.
Summary
A nine year old girl was admitted to the prdiatric department with herpetiform muco-cutaneous lesions in the facial region. The patient also had an accompanying conjunctivitis. The ophthalmologic examination excluded a herpes corneae infection and further extensive exploration suggested the diagnosis of Stevens-Johnson syndrome. Additional dermatologic and pediatric findings confirmed the diagnosis. This interdisciplinary cooperation led to the correct diagnosis and therapy.
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Literatur
Chan HL, Stern RS, Arndt KA, Langlois J, Jick SS, Jick H, Walker AM (1990) The incidence of erythema multiforme, Stevens-Johnson syndrome, and toxic epidermal necrolysis. A population-based study with particular reference to reactions caused by drugs among outpatients. Arch Dermatol 126 (8): 1103–4
Küper K, Pleyer U, Zierhut M, Thiel HJ (1995) Erythema exsudativum multiforme major. Ophthalmologe 92: 823–828
Thiel HJ, Richter U, Pleyer U, Zierhut M, Steuhl KP (1990) Arzneimittelinduziertes Erythema exsudativum multiforme majus mit chronisch-progressivem Verlauf und beiderseitiger Erblindung. Klin Monatsbl Augenheilkd 197: 142–149
Genvert GI, Cohen EJ, Donnenfeld ED, Blecher MH (1985) Erythema multiforme after use of topical sulfacetamide. Am J Ophthalmol 99: 465–468
Rubin Z (1977) Ophthalmic sulfonamide-induced Stevens-Johnson Syndrome. Arch Dermatol 113: 235–236
MacDonald A, Peiwel M (1972) Isolation of herpes virus for erythema multiforme. Br J Med 2: 570–571
Leaute-Labreze C, Lamireau T, Chawki D, Maleville J, Taieb A (2000) Diagnosis, classification and management of erythema multiforme and Stevens-Johnson syndrome. Arch Dis Child 83: 347–352
Mondino BJ, Brown SI, Biglan AW (1982) HLA antigens in Stevens-Johnson syndrome with ocular involvement. Arch Ophthalmol 100: 1453–4
Mondino BJ, Brown SI (1981) Ocular ciatricial pemphigoid. Ophthalmology 88: 95–100
Foster CS, Fong LP, Azar D, Kenyon KR (1988) Episodic conjunctival inflammation after Stevens-Johnson Syndrome. Ophthalmology 95: 453–462
Stevens AM, Johnson FC (1922) New eruptive fever associated with stomatitis and ophthalmia: Report on two cases in children Am J Dis Child 24: 526–533
Arstikaitis MS (1973) Ocular aftermath of Stevens-Johnson syndrome: review of 33 cases. Arch Ophthalmol 90: 376–379
Romero-Rangel T, Stavrou P, Cotter J, Rosenthal P, Baltatzis S, Foster CS (2000) Gaspermeable scierai contact lens therapy in ocular surface disease. Am J Ophthalmol 130: 25–32
Ghislain PD, Roujeau JC (2002) Treatment of severe drug reactions: Stevens-Johnson syndrome, Toxic Epidermal Necrolysis and Hypersensitivity syndrome. Dermat Online Journal 8 (1): 5
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Oser, U., Pinter, O. & Hausmann, N. Stevens-Johnson-Syndrom — eine interdisziplinäre Herausforderung. Spektrum Augenheilkd 19, 39–41 (2005). https://doi.org/10.1007/BF03163200
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF03163200