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Zur Diagnostik von okulären Chlamydieninfektionen: Wertigkeit eines Serum-IgM-Nachweises

Diagnosis of ocular chlamydial infections: diagnostic value of a serum-IgM-test

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Zusammenfassung

Spezifische IgM-Antikörper sind bereits 4–7 Tage nach Infektion im Serum nachweisbar und persistieren maximal 3 Monate. Die Aussagekraft eines SerumIgM-Tests zur Diagnose von Chlamydieninfektionen bei Erwachsenen ist noch unklar, unumstritten ist dagegen seine Wertigkeit bei Neugeborenen-Pneumonien. Ein neuer Immunoperoxidase-Assay auf chlamydienspezifisches IgM soll auf seine Brauchbarkeit zur Diagnostik von okulogenitalen Chlamydieninfektionen getestet, und die Frage nach der Wertigkeit eines IgM-Nachweises überhaupt, diskutiert werden.

Es wurden Sera von 120 Personen mit positiven chlamydienspezifischem Serum-IgA und- IgG getestet. Es waren dies 87 Patienten mit Konjunktivitis und 11 Patienten mit Iritis, deren Beschwerden maximal 4 Wochen bestanden. Au-ßerdem wurden 22 Mütter von Neugeborenen mit chlamydienbedingter Konjunktivitis untersucht.

Bei allen Patienten mit okulärer Symptomatik wurden Bindehautabstriche auf Chlamydia trachomatis untersucht. Die Antikörperbestimmung im Serum erfolgte mittels Immunoperoxidase-Assays auf IgA und IgG bzw. IgM in Serumverdünnungen von 1:16 (IgM, IgA), 1:32 (IgM), sowie 1:64 und 1:128 (IgG).

Bei 18 Personen wurde ein positiver IgM-Titer gefunden: 12 Patienten mit Konjunktivitis, 1 Patient mit Iritis und 5 Mütter von chlamydieninfizierten Neugeborenen. Bei 8 Patienten mit Konjunktivitis gelang ein Antigennachweis, nur 4 von ihnen wiesen IgM auf. IgM-Antikörper ohne Erregerisolierung wurden bei 8 Patienten mit Konjunktivitis und dem Iritis-Patienten gefunden. Dagegen waren 4 Patienten mit durch Antigennachweis gesicherter Chlamydienkonjunktivitis IgM-negativ. Ein Serum-IgM-Test kann also bei der Diagnose okulärer Chlamydieninfektionen lediglich unterstützenden Charakter haben.

Summary

Specific IgM-antibodies against Chlamydia trachomatis occur in the serum 4–7 days after infection and persist up to 3 months. The diagnostic value of a serum-IgM-test for chlamydial infections of adults is not clear up to now, but it is a very useful diagnostic aid for pneumoniae of newbornes and infants. Therefore a new immunoperoxidase assay should be tested for its value in diagnosis of oculogenital infections.

Sera of 120 persons, which were positive for antichlamydial IgA and IgG were tested: 87 patients with conjunctivitis and 11 patients with iritis, whose ocular symptoms existed no longer than 4 weeks. Moreover 22 mothers of newbornes with chlamydial conjunctivitis were tested.

Conjunctival smears of all patients with ocular symptoms were examined for chlamydial elementary bodies. The evaluation of specific IgM, IgA and IgG was done with immunoperoxidase assays at serum-dilutions of 1:16 (IgM, IgA), 1:32 (IgM), and 1:64 and 1:128 (IgG). A positive IgM-titer was found in 18 of the tested sera: 12 patients with conjunctivitis, 1 patient with iritis, and 5 mothers of chlamydiainfected babies. A chlamydia-positive conjunctival smear was seen in 8 patients with conjunctivitis, but only 4 of them were IgM-positive. In 9 IgM — positive patients — 8 with conjunctivitis and 1 with iritis-no antigen was found. On the other hand 4 patients with positive conjunctival smears showed a negative result in IgM-testing. According to these findings a serum-IgM-test may only be an additional aid for the diagnosis of oculogenital chlamydial infections.

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Literatur

  1. Aoki K, Indea Y (1988) Study of specific antibodies to Chlamydia trachomatis in conjunctivitis. Jap J Clin Ophthalmol 42: 39–42

    Google Scholar 

  2. Barsoum IS, Hardin LK, Colley DG (1988) Immune responses of mice after conjunctival exposure to Chlamydia trachomatis serovar A. Med Microbiol Immunol Berl 177: 349–356

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Berman M, Harrison HR, Boyce WT, Haffner WJ, Lewis M, Arthur JB (1987) Low birth weight, prematurity, and postpartum endometritis. Association with prenatal cervical Mycoplasma hominis and Chlamydia trachomatis infections. JAMA 257: 1189–1194

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Bialasiewicz AA, Jahn GJ (1989) Chlamydieninfektionen. Bücherei des Augenarztes Band 119, Enke, Stuttgart

    Google Scholar 

  5. Cosgrove PA, Patton DL, Kuo CC, Wang SP, Lindquist TD (1989) Experimentally induced ocular chlamydial infection in infant pig-tailed macaques. Invest Ophthalmol Vis Sci 30: 995–1003

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Darougar S, Jones BR, Cornell L, Trehame JD, Dwyer RS, Aramesh B (1982) Chlamydial urethral infection in Teheran. A study of male patients attending an STD clinic. Br J Vener Dis 58: 374–376

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Darougar S, Aramesh B, Gibson JA, Treharne JD, Jones BR (1983) Chlamydial genital infection in prostitutes in Iran. Br J Vener Dis 59: 53–55

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Darougar S (1985) The humoral immune response to chlamydial infection in humans. Rev Infect Dis 7: 726–729

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Dawson CR (1984) Immunologie des infections chlamydiales oculaires. Rev Int Trachome 61: 27–36

    Google Scholar 

  10. Ehgartner EM, Faschinger C, Schuhmann G, Hanselmayer H (1988) Serumantikörper gegen Chlamydia trachomatis bei Patienten ohne chlamydienspezifisches Krankheitsbild. Fortschr Ophthalmol 85: 206–209

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Ehgartner EM, Vidic B, Auerbach B, Fellinger C, Frieß HG (1989) Zur Diagnostik von okulären Chlamydieninfektionen: Erfahrungen mit zwei unterschiedlichen Testprinzipien. Klin Monatsbl Augenheilkd 194: 156–160

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Garland SM, Lees MI, Skurrie IJ (1990) Chlamydia trachomatis — role in tubal infertility. Aust N Z J Obstet Gynaecol 30: 83–86

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Gratacap B, Fouillet G, Rouhan D, Le Noc P (1988) Les anticorps specifiques IgM et IgA dans les infections a Chlamydia trachomatis de l’adulte. Ann Biol Clin Paris 46: 688–691

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Harrison HR, Lee SM, Lucas DO (1982) Chlamydia trachomatis pneumonitis in the C 57 BL/KsJ mouse: pathologic and immunologic features. J Lab Clin Med 100: 953–962

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Harrison HR, Magder LS, Boyce WT, Hauler J, Becker TM, Stewart JA, Humphrey DD (1986) Acute Chlamydia trachomatis respiratory infection in childhood. Serologie evidence. Am J Dis Child 140: 1068–1971

    CAS  Google Scholar 

  16. Hoffmann A, Brunner F, Barth A, Wollenhaupt J, Hendricks C, Allolio B, Zeidler H (1989) Chlamydienspezifische IgM-, IgG- und IgA-Antikörper bei Patienten mit Uveitis. Sizungsber Dtsch Westf. Augenärzte 61–65

  17. Kikuchi H, Bannai H, Miyazawa H, Ashihara Y (1989) Immune response against Chlamydia trachomatis inoculation in mice—changes in interferon activity, antibody titers and weight of the spleen as parameters of infection. Jap J Ophthalmol 63: 838–844

    CAS  Google Scholar 

  18. Klauß V (1986) Conjunctivitis durch Chlamydien und Parasiten. Fortschr Ophthalmol 83: 72–79

    PubMed  Google Scholar 

  19. Mahony JB, Chernesky MA, Bromberg K, Schachter J (1986) Accuracy of immunoglobulin M immunoassay for diagnosis of chlamydial infections in infants and adults. J Clin Microbiol 24: 731–735

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Mardh PA, Ripa KT, Colleen S, Treharne JD, Darougar S (1978) Role of Chlamydia trachomatis in non-acute prostatitis. Br J Vener Dis 54: 330–414

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Numazaki K, Chiba S, Yamanaka T, Moroboshi T (1985) Detection of IgM-antibodies against Chlamydia trachomatis by enzyme linked fluorescence immunoassay. J Clin Pathol 38: 733–739

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Numazaki K, Chiba S, Kogawa K, Umetsu M, Motoya H, Nakao T (1986) Relationship between Chlamydia trachomatis infection and elevated serum immunoglobulin M levels in premature infants. Eur J Clin Microbiol 5: 573–575

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Persson K, Ronnerstam R, Svanberg L, Polberger S (1986) Neonatal chlamydial conjuntivitis. Arch Dis Child 61: 565–568

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Persson K, Brohms M (1986) Chlamydial respiratory infection in childhood and spurious immunoglobulin M. Eur J Clin Microbiol 5: 581–583

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Pickert A, Döller G (1988) Serologische Diagnostik der Chlamydien-Infektionen. Vergleich von Komplementbindungsreaktion, Immunfluoreszenztest und Enzymimmuntest. Lab Med 12: 267–275

    Google Scholar 

  26. Sandstrom I, Kallings I, Melen B (1988) Neonatal chlamydial conjunctivitis. A long term follow-up study. Acta Paediatr Scand 77: 207–213

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Schachter J, Grossmann M, Azimi PH (1982) Serology of Chlamydia trachomatis in infants. J Infect Dis 146: 530–535

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Scieux C, Colimon R, Bianchi A, Feiten A, Perol Y (1987) Ineret diagnostique de la recherche des anticorps anti-chlamydiales au cours des salpingites. 379 observations. Presse Med 16: 715–718

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Svensson L, Westrom L, Mardh PA (1981) Acute salpingitis with Chlamydia trachomatis isolated from the fallopian tubes: clinical, cultural, and serologic findings. Sex Transm Dis 8: 51–55

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Taylor HR, Pendergast RA, Dawson CR, Schachter J, Silverstein AM (1982) Animal model of trachoma: III. The necessity of repeated exposure to live chlamydia. In: Mardh PA (ed) Chlamydial infections. Med Press Elsevier, Amsterdam

    Google Scholar 

  31. Treharne JD, Forsey T, Thomas BJ (1983) Chlamydial serology. Br Med Bull 39: 194–200

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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Haller, EM. Zur Diagnostik von okulären Chlamydieninfektionen: Wertigkeit eines Serum-IgM-Nachweises. Spektrum Augeheilkd 6, 164–168 (1992). https://doi.org/10.1007/BF03162992

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