Skip to main content
Log in

Computergames: vermaak met serieuze consequenties

  • Artikel
  • Published:
Verslaving

Samenvatting

Vanuit het verslavingsveld komen signalen naar voren dat gameverslaving een opkomend probleem is. Vooralsnog wordt gameverslaving door de American Psychiatric Association (APA) echter niet aangemerkt als mogelijk verslavend. Dit betekent dat gameverslaving op dit moment niet ‘bestaat’ binnen de reguliere gezondheidszorg en een behandeling niet altijd wordt vergoed vanuit de zorgverzekering. In dit onderzoek is geïnventariseerd welk specifiek hulpaanbod er bestaat voor gameverslaving in de reguliere verslavingszorg. Uit de resultaten blijkt dat gameverslaving in de praktijk een bestaand gezondheidsprobleem is en dat er een toenemende vraag bestaat naar een hulpaanbod. De preventie en behandeling van gameverslaving is in Nederland nog in ontwikkeling. Er is behoefte aan zowel goed epidemiologisch onderzoek naar de problematiek als de ontwikkeling van preventie- en behandelmethoden. Een landelijke aanpak waarbij instellingen en organisaties samenwerken en kennis uitwisselen maakt de problematiek eerder inzichtelijk en versnelt de ontwikkeling van preventie- en behandelmethoden. Hierbij zal ook de overheid een rol moeten spelen, bijvoorbeeld door financiële steun te verlenen voor onderzoek en de ontwikkeling van preventie- en behandelmethoden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. Meetperiode: januari-maart 2009.

Literatuur

  • Anoniem (2008). Erste Ambulanz zu Computerspielsucht. Berliner Morgenpost, 4 maart. Internet: http://www.morgenpost.de/printarchiv/wissen/article167125/erste_ambulanz_zu_computerspielsucht.html (16-09-2009).

  • American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.

  • American Psychiatric Association (2008). Statement of the American Psychiatric Association on ‘video game addiction’. Internet: http://www.psych.org/mainmenu/newsroom/newsreleases/2007newsreleases/07-47videogameaddiction_2_.aspx (01-04-2009).

  • Bauman, K.E., & Ennett, S.T. (1994). Peer influence on adolescent drug use. American Psychologist, 49, 820-822.

    Google Scholar 

  • Block, J.J. (2008). Issues for DSM-V: Internet addiction. American Journal of Psychiatry, 165, 306-307.

    Google Scholar 

  • Gentile, D. (2008). Pathological video game use among youth ages 8 to 18: A national study. Psychological Science, 20, 594-602.

    Google Scholar 

  • Griffiths, M.D. (2008). Video game addiction: Further thoughts and observations. International Journal of Mental Health and Addiction, 6, 182-185.

    Google Scholar 

  • Grusser, S.M., Thalemann, R., Albrecht, U., & Thalemann, C.N. (2005). Exzessive Computernutzung im Kindesalter: Ergebnisse einer psychometrischen Erhebung. Wiener Klinische Wochenschrift, 117, 188-195.

    Google Scholar 

  • Lemmens, J.S., Valkenburg, P.M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12, 77-95.

    Google Scholar 

  • Meerkerk, G.J., Eijnden, R.J.J.M. van den, Vermulst, A., & Garretsen, H.F.L. (2009). The Compulsive Internet Use Scale (CIUS). Some psychometric properties. Cyberpsychology and Behavior, 12, 1-6.

  • Meerkerk, G.J., Rooij, A.J. van, Amadmoestar, S.S., & Schoenmakers, T. (2009). Nieuwe verslavingen in zicht. Een inventariserend onderzoek naar aard en omvang van ‘nieuwe verslavingen’ in Nederland. Rotterdam: IVO.

  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

  • Rooij, T. van, Schoenmakers, T., Meerkerk G.J., & Mheen, D. van de (2008). Factsheet: videogames en Nederlandse jongeren. Rotterdam: IVO.

  • Salguero, R.A.T., & Moran, R.M.B. (2002). Measuring problem video game playing in adolescents. Addiction, 97, 1601-1606.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Maria Haagsma.

Additional information

M. Haagsma MSc is promovenda bij de Faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente te Enschede.

Dr. O. Peters is zakelijk directeur van het Institute for Behavioral Research van de Universiteit Twente te Enschede.

Dr. M. Pieterse is universitair docent bij de Faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente te Enschede.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Haagsma, M., Peters, O. & Pieterse, M. Computergames: vermaak met serieuze consequenties. Verslaving 6, 3–11 (2010). https://doi.org/10.1007/BF03089673

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03089673

Navigation