Skip to main content
Log in

Autonomie in Artis. Symposium Stichting psychoanalyse en psychiatrie. Amsterdam, 26 juni 2009

  • Gehoord
  • Published:
Tijdschrift voor Psychotherapie

Samenvatting

Op een prachtige locatie wordt jaarlijks het Artis-symposium van de psychiaters Van Tilburg en Koerselman gehouden, ook dit keer weer perfect georganiseerd door SCEM. Vorig jaar was de wilsvrijheid het onderwerp, dit jaar ging het om het aanverwante begrip ‘autonomie’. Toen werd de show (voor mij in negatieve zin) gestolen door een paar ideologisch bevlogen wetenschappers (géén contradictio in terminis) die de wilsvrijheid non-existent verklaarden (zie Lauteslager, 2008). Dit jaar was het allemaal iets minder spectaculair en waren de tegenstellingen minder groot, maar de discussies en de lezingen waren nog altijd boeiend genoeg.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Notes

  1. Op http://www.onderzoekinformatie.nl/nl/oi/nod/onderzoek/OND1317023 lees ik:

    HEE! staat voor de ontwikkeling van werkwijzen en strategieën om individuele ervaringen van mensen met psychische handicaps m.b.t. hun herstel- en reïntegratiepogingen te bundelen en te beschrijven. Dat levert niet alleen concrete en praktische handleidingen op, maar ook ervaringskennis. Deze kennis wordt door een team van landelijk opererende ervaringsdeskundige docenten verspreid d.m.v. cursussen en trainingen aan groeperingen zowel in de GGZ-sector als daarbuiten.

  2. Een zwerver, die gezien zijn geluid ongetwijfeld flink wat tanden miste, werd in 1993 of 1994 – postuum – plotseling wereldberoemd met dit lied. (Makkelijk te vinden op YouTube, voor wie het nog niet kent.) De Amerikaanse componist Gavin Bryars had in 1975 een miniem stukje tape met het gezongen fragment tot een loop gemonteerd en er wat piano aan toegevoegd. In 1993 deed hij dat nog eens beter over en kwam de stem van Tom Waits er nog bij; toen was er helemaal geen houden meer aan. Zie voor de geschiedenis van dit lied: http://www.gavinbryars.com/Pages/jesus_blood_never_failed_m.html

    We kennen hem niet, de zwerver, maar we mogen gerust aannemen dat hij gelukkig was met zijn leven, zijn God en, niet te vergeten, Jesus’ blood.

Literatuur

  • Bryars, G. (1975). The sinking of the Titanic. Obscure 1 Editions.

  • Dijksterhuis, A. (2007). Het slimme onbewuste. Denken met gevoel. Amsterdam: Bert Bakker.

  • Homerus (750 v. Chr.). Odyssee. Duizenden uitgevers en tienduizenden uitgaven.

  • Jungschleger, I. (2007). ‘Laat de patiënt bepalen wat er gebeurt.’ Interview met Willem van Tilburg. Deviant, 35, 4-6.

  • Lauteslager, M. (2008). Wilsvrijheid: een illusie? De Psycholoog, 43, 501-503.

    Google Scholar 

  • Philipse, H. (1995). Atheïstisch manifest. Amsterdam: Prometheus.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

max lauteslager is psycholoog.

About this article

Cite this article

Lauteslager, M. Autonomie in Artis. Symposium Stichting psychoanalyse en psychiatrie. Amsterdam, 26 juni 2009. PSIE 35, 301–307 (2009). https://doi.org/10.1007/BF03080509

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03080509

Navigation