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Thrombotisch-thrombozytopenische Purpura (Moschcowitz-Syndrom), verursacht durch Ticlopidin

Thrombotic thrombocytopenic purpura related to ticlopidine

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Zusammenfassung

□ Hintergrund

In wenigen Fallbeschreibungen wurde bisher die Einnahme von Ticlopidin mit der thrombotisch-thrombozytopenischen Purpura in Verbindung gebracht, wobei diese Assoziation kontrovers diskutiert wird.

□ Falldarstellung

Bei einer 57jährigen Patientin, die mit fluktuierenden neurologischen Ausfallserscheinungen und generalisierter Purpura zur Aufnahme kam, konnte die Diagnose einer thrombotisch-thrombozytopenischen Purpura (TTP; Morbus Moschcowitz) gestellt werden. Bei Aufnahme lagen eine ausgeprägte Anämie und Thrombozytopenie vor. Entsprechend der Hämolyse fanden sich erhöhte Retikulozytenzahlen, und die LDH war mit >900 U/1 deutlich erhöht. Im Ausstrich ließen sich massive Anreicherungen von Fragmentozyten (15%) nachweisen, und der Knochenmarkbefund zeigte eine Hyperplasie der Erythropoese sowie eine Linksverschiebung der Megakaryozytopoese. Eine Vermehrung der eosinophilen Granulozyten sowie der Gewebsbasophilen wies außerdem auf eine mögliche allergische Genese der Erkrankung hin. anamnestisch hatte die Patientin bis drei Wochen vor stationärer Aufnahme Ticlopidin eingenommen, nachdem sechs Wochen zuvor eine Linksherzkatheteruntersuchung mit PTCA der linken Herzkranzarterie mit Stentimplantation durchgeführt wurde. Außer der Einnahme von Acetylsalicylsäure und L-Thyroxin bestand keine weitere regelmäßige Medikation. Eine sofortige Behandlung mittels Frischplasma und anschließender Plasmapherese mit Plasmaaustausch gegen Frischplasma führte prompt zu einem Anstieg der Thrombozytenzahlen und Normalisierung der Hämolyseparameter.

□ Schlußfolgerung

Auch anhand dieser Kasuistik besteht der hochgradige Verdacht auf einen kausalen Zusammenhang zwischen dem Auftreten der thrombotisch-thrombozytopenischen Purpura und der Einnahme von Ticlopidin. Wir empfehlen daher eine sorgfältige hämatologische Beobachtung der Patienten, insbesondere in den ersten drei bis acht Wochen der Ticlopidin-Einnahme.

Abstract

□ Background

Only in a few case reports the thrombotic thrombocytopenic purpura was related to ticlopidine with a controversial discussion about this association.

□ Case Report

In a 57-year-old female patient, who was admitted with fluctuating central neurological abnormalities and generalized purpura, was made the diagnosis of a thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP, Moschcowitz’ syndrome). On admission there were a distinct anemia and thrombocytopenia. Corresponding to the hemolysis the laboratory findings showed raised reticulocytes and elevated LDH with >900 U/1. The peripheral blood smear showed an enrichment of fragmented red cells (15%) and the bone marrow indicated a hyperplastic erythrocytopoesis and a left shift in megakaryocytopoesis. An increase of eosinophilic granulocytes and the tissue basophilic cells directed to a possible allergic phenomenon of the underlying disease. Until 3 weeks before admission she had been on ticlopidine after a left heart catheter with stenting the left coronary artery 6 weeks earlier. Beside taking of acetylsalicylacid and thyroid hormone there was no other regular medication. An early treatment with fresh frozen plasma and plasmapheresis with plasma exchange with fresh frozen plasma led directly to an elevation of thrombocytes and a normalization of hemolytic parameters.

□ Conclusion

This case demonstrates the possible relationship between thrombotic thrombocytopenic purpura and the administration of ticlopidine.

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Literatur

  1. Ahmed F, Sumalnop V, Spain DM, et al. Thrombohemolytic thrombocytopenic purpura during penicillamine therapy. Arch Intern Med 1987;138:1292–3.

    Article  Google Scholar 

  2. Arioshi K, Shinohara K, Ruirong X. Thrombotic thrombocytopenic purpura caused by ticlopidine, successfully treated by plasmapheresis. Am J Hematol 1997;54:175–6.

    Article  Google Scholar 

  3. Bell WR, Hayden MD, Braine G, et al. Improved survival in thrombotic thrombocytopenic purpura—hemolytic uremic syndrome. Clinical experience in 108 patients. N Engl J Med 1991;325:398–403.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Bell WR. Thrombotic thrombocytopenic purpura/hemolytic uremic syndrome relapse: frequency, pathogenesis and meaning. Semin Hematol 1997;34:134–9.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Bobbio-Pallavicini E, Gugliotta L, Centurioni R, et al. Antiplatelet agents in thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP). Results of a randomized multicenter trial by the Italian Cooperative Group for TTP. Haematologica 1997;82:429–35.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Byrnes J, Moake JL. Thrombotic thrombozytopenic purpura and the haemolytic uraemic syndrome. Envolving concepts of pathogenesis and therapy. Clin Haematol 1986;15:413–42.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Centurioni R, Candela M, Leoni P, et al. Is ticlopidine really responsiible for thrombotic thrombocytopenoc purpura (TTP)? Haematologica 1993;78:196–7.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Decker A, O’Brien ME, Cammarata RJ. The association of thrombotic thrombocytopenic purpura with systemic lupus erythematosus. Am J Med Sci 1974;267:243–9.

    Article  Google Scholar 

  9. Elkins SL, Wilson PP, Files JC, et al. Thrombotic thrombocytopenic purpura: evolution across 15 vears. J Clin Apheres 1996;11:173–5.

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Elli E, Durrieu C, Besse P, et al. Thrombotic thrombocytopenic purpura associated with ticlopidine. Stroke 1992;23:922–3.

    Google Scholar 

  11. Falezza G, Girelli D, Olivieri O, et al. Thrombotic thrombocytopenic purpura developed during ticlopidine therapy. Haematologica 1992;77:525.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Jackson AM, Rose BD, Graff LG, et al. Thrombotic microangiopathy and renal failure associated with antineoplastic chemotherapy. Ann Intern Med 1984;101:41–4.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Kupfer Y, Tessler S. Ticlopidine and thrombotic thrombocytopenic purpura. N Engl J Med 1997;337:1245.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Kwaan HC, Soff GA. Management of thrombotic thrombocytopenic purpura and hemolytic uremic syndrome. Semin Hematol 1997;34:159–66.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Moake JL. Studies on the pathophysiology of thrombotic thrombozytopenic purpura. Semin Hematol 1997;34: 83–9.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Moschcowitz E. Hyaline thrombosis of the terminal arterioles and capillaries. A hitherto undescribed disease. Proc NY Hematol Soc 1924;24:21–4.

    Google Scholar 

  17. Ostendorf PC, Müller-Schulz M. Hämolytische Anämien durch Erythozytenfragmentation, physikalische und chemische Einwirkung. In: Ostendorf PC, Seeber S, Hrsg. Hämatologie/Onkologie. München-Wien-Baltimore: Urban & Schwarzenberg, 1997:347–352.

    Google Scholar 

  18. Page Y, Tardy B, Zeni F, et al. Thrombotic thrombocytopenic purpura related to ticlopidine. Lancet 1991;337:774–6.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Parker JC, Barret DA, Hill C. Microangiopathic hemolysis and thrombocytopenia related to penicillin drugs. Arch Intern Med 1971;127:474–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Ruggenenti P, Remuzzi G. The pathophysiology and management of thrombotic thrombozytopenic purpura. Eur J Haematol 1996;56:191.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Sack GH, Levin J, Bell WR. Trousseau’s syndrome and other manifestations of chronic disseminated coagulopathy in patients with neoplasms: clinical, pathologic and therapeutic features. Medicine (Baltimore) 1977;56: 1–37.

    Article  Google Scholar 

  22. Tardy B, Page Y, Decousus H, et al. Heparin induced thrombocytopenia associated with thrombotic thrombocytopeniic purpura. Eur J Intern Med 1989;1:145–8.

    Google Scholar 

  23. Vesconi S, Langer M, Rossi E, et al. Thrombotic thrombocytopenic purpura during oral contraceptive treatment. Thromb Haemost 1978;40:563–4.

    Google Scholar 

  24. Vianelli N, Bandini G, Catani L, et al. Thrombotic thrombocytopenic purpura and ticlopidine. Lancet 1991;337:1219.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Wolf G, Thaiss F, Dührsen U, et al. Behandlung einer thrombotisch thrombozytopenischen Purpura (Morbus Moschcowitz) mit Vincristin. Dtsch Med Wochenschr 1995;120:442–6.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Zacharsky LR, Lusted D, Glick JL. Thrombotic thrombocytopenic purpura in a previously splenectomized patient. Am J Med 1976;60:1061–3.

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Dietmar Söhngen.

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Chemnitz, J.M., Schulz, A., Salameh, A. et al. Thrombotisch-thrombozytopenische Purpura (Moschcowitz-Syndrom), verursacht durch Ticlopidin. Med Klin 95, 96–100 (2000). https://doi.org/10.1007/BF03044992

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03044992

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