Zusammenfassung
□ Hintergrund
Hämangioperizytome sind seltene Gefäßtumoren, deren Dignität sich histologisch nie sicher feststellen läßt, so daß sie als potentiell maligne gelten.
□ Eigene Fallbeobachtung
Bei einem 46jährigen Patienten wurde 1983 ein Hämangioperizytom des Nasenaugenwinkels exstirpiert; histologisch fanden sich keine Malignitätskriterien. 1987 mußte ein lokales Rezidiv entfernt werden, so daß eine Radiatio angeschlossen wurde. Im März 1995 wurde der Patient mit ossären und hepatischen Filiae vorgestellt. Aufgrund des starken Therapiewunsches wurde eine Chemotherapie mit den Substanzen Ifosfamid (5 g/m2) und Epirubicin (50 mg/m2) über insgesamt drei Zyklen durchgeführt. Hierunter konnte eine Tumorstabilisation erreicht werden. Im November 1995 fand sich dann eine deutliche Progredienz der hepatischen Filiae, so daß eine Zweitlinienchemotherapie mit den Substanzen Dacarbazin (200 mg/m2, Tag 1 bit 5) und Adriamycin (60 mg/m2, Tag 1) über insgesamt sechs Zyklen durchgeführt wurde. Es wurde eine partielle Remission erreicht, die bis November 1996 andauerte. Kurze Zeit später verstarb der Patient unter den Zeichen einer massiven Tumorprogression.
□ Schlußfolgerung
Trotz der allgemein als äußerst unbefriedigend eingeschätzten Behandlungssituation beim metastasierten Weichteilsarkom (insbesondere bei vorausgegangener Bestrahlung) zeigt dieser Fall, daß im Einzelfall auch längerfristige Remissionen (ohne Beeinträchtigung der Lebensqualität) erreicht werden können.
Abstract
□ Background
Hemangiopericytomas, rare perivascular tumors, normally tend to be well circumscribed, however, since some have a malignant behavior they are recognized to be potentially malignant.
□ Case Report
In the case presented here, we report the medical history of a 46-year-old man with a hemangiopericytoma of the nose. In 1983, the tumor was surgically removed, and histological examination revealed no signs of malignancy. In 1987, a local recurrence was removed followed by X-irradiation. In March 1995, the patient presented with multiple hepatic and bone metastases. Chemotherapy with ifosfamide (5 g/m2, day 1) and epirubicin (50 mg/m2, day 1) was performed. After three courses of chemotherapy a tumor stabilization was achieved. In November 1995, however, a massive progression of the hepatic lesions was found. Therefore, six courses of a second-line chemotherapy with dacarbazine (200 mg/m2, day 1 to 5) and adriamycin (60 mg/m2, day 1) were applied. A partial remission was achieved lasting until November 1996. A couple of weeks later the patient died due to hepatic failure.
□ Conclusion
Despite of unacceptably low survival rates in patients with advanced soft tissue sarcomas (especially after pretreatment with ionizing radiation) our report demonstrates that it is also possible to induce long lasting remissions without altered quality of life.
Literatur
Brennan MF, Casper ES, Harrisson E. Soft tissue sarcomas. In: DeVita VT, Hellman S, Rosenberg SA, eds. Cancer. Principles and practice of oncology, 5th edn. Philadelphia-New York: Lippincott-Raven, 1997:1738–88.
Dempke WCM, Shellard SA, Hosking LK, Fichtinger-Shepman A-MJ, Hill BT. Mechanisms associated with the expression of cisplatin resistance in a human ovarian tumor cell line following exposure to fractionated X-irradiation. Carcinogenesis 1992;13:1209–13.
Dempke WCM, Whelan RDH, Hill BT. Expression of resistance to etoposide and vincristine in vitro and in vivo after X-irradiation of ovarian tumor cells. Anti-Cancer Drugs 1992;3:395–9.
Forus A, Florenes VA, Maelandsmo GM, Fodstad O, Myklebost O. The protooncogene CHOP/GADD153, involved in growth arrest and DNA damage response, is amplified in a subset of human sarcomas. Cancer Genet Cytogenet 1994;78:165–9.
Hill BT, Bellamy AS. Antitumor drug radiation interactions. Boca Raton, Florida: CRC Press, 1990.
Hill, BT, Deuchars K, Hosking LK, Shellard SA, Ling V. Overexpression of P-glycoprotein in mammalian tumor cell lines after fractionated X-irradiation in vitro. J Natl Cancer Inst 1990;82:607–14.
Joseph JT, Lisle DK, Jacoby LB, et al. NF2 gene analysis distinguishes hemangiopericytoma from meningioma. Am J Pathol 1995;147:1450–5.
Ono Y, Ueki K, Joseph JT, Louis DN. Homozygous deletions of the CDKN2/p16 gene in dural hemangiopercytomas. Acta Neuropathol (Berl.) 1996;91:221–7.
Riede U-N. Gefäßtumoren. In: Riede U-N, Schaefer H-E, Hrsg. Allgemeine und spezielle Pathologie, 4. Aufl. Stuttgart: Thieme, 1995:466–7.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Dempke, W., Firusian, N. Ungewöhnlicher Verlauf eines Hämangioperizytoms. Med Klin 93, 726–728 (1998). https://doi.org/10.1007/BF03044809
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03044809