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Elektromyographisch gesteuertes Nerven- und Muskeltraining (Biofeedback) bei Stuhlinkontinenz

Electromyographically controlled nerve and muscle training (biofeedback) in anal incontinence. Long-term results

Langzeitergebnisse

  • Published:
Coloproctology Aims and scope

Zusammenfassung

Die Langzeitergebnisse bei 38 Patienten zwei bis vier Jahre nach Beendigung des elektromyographisch gesteuerten Nerven- und Muskeltrainings (Biofeedback) wegen Inkontinenz Grad I bis III werden im folgenden ausgewertet und im Literaturvergleich beurteilt.

Bei den Kurzzeitergebnissen kann bei knapp 70% der Patienten zunächst Beschwerdefreiheit erreicht werden (131 Patienten in fünf Jahren), bei 25% eine deutliche Besserung der Inkontinenz, etwas über 5% müssen primär als Therapieversager angesehen werden.

Bei den Langzeitergebnissen kommt es bei knapp 30% der Patienten zu einer vollständigen Wiederherstellung der Kontinenz. Bei über 18% der Patienten kann die Kontinenz deutlich verbessert werden bzw. die Inkontinenz in eine Teilkontinenz verwandelt werden. Bei dem Rest der Patienten wird im Langzeitergebnis keine Verbesserung erreicht. Man muß also davon ausgehen, daß mit dem elektromyographisch gesteuerten Nerven- und Muskeltraining bei knapp der Hälfte der Patienten eine dauernde Kontinenzverbesserung erreicht werden kann.

Abstract

The long-term results of 38 patients, 2 to 4 years after receiving electromyographically controlled nerve and muscle training (biofeedback) to treat incontinence (degree I to III) were evaluated and reviewed comparing literature.

Regarding short-term results almost 70% of the patients regained complete continence (131 patients in 5 years), 25% clearly improved and 5% were primarily seen as therapy failure.

Regarding long-term results 30% of the patients were still complete continent after 2 to 4 years. In more than 18% of the patients, continence clearly improved. The other patients finally had no long-term improvement. Almost half the patients who have received electromyographically controlled nerve and muscle training, improved continence permanently.

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Literatur

  1. Allen ML, Orr WC, Robinson MG. Anorectal functioning in fecal incontinence. Dig Dis Sci 1988;33:36–40.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Buser WD, Miner PB. Delayed rectal sensation with fecal incontinence. Successful treatment using anorectal manometry. Gastroenterology 1986;91:1186–91.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Chiarioni G, Scattolini C, Bonfante F, et al. Liquid stool incontinence with severe urgency: anorectal function and effective biofeedback treatment. Gut 1993;34:1578–80.

    Article  Google Scholar 

  4. Enck P. Bei welchen Fragen anorektaler Inkontinenz empfiehlt sich eine Behandlung mit Biofeedback? Welche unterschiedliche Verfahren werden eingesetzt? Kontinenz 1992;1:125.

    Google Scholar 

  5. Enck PE, Däublin G, Lübke HJ, et al. Long-term efficiacy of biofeedback training for fecal incontinence. Dis Colon Rectum 1994; 37:997–1001.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Engel BT, Nikoomanesh P, Schuster MM. Operant conditioning of retrosphincteric responses in the treatment of fecal incontinence. N Engl J Med 1974;290:646–9.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Guillemot F, Bouche B, Gower-Rousseau C, et al. Biofeedback for the treatment of fecal incontinence: long-term clinical results. Dis Colon Rectum 1995;38:393–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Herold A, Dörsing C. Stuhl-Kontinenz-Score. CAP 1997.

  9. Jensen LL, Lowry AC. Biofeedback improves functional outcome after sphincteroplasty. Dis Colon Rectum 1997;40:197–200.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Keck JO, Staiunas RJ, Coller JA, et al. Biofeedback training is useful in fecal incontinence but disappointing in constipation. Dis Colon Rectum 1994;37:1271–80.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Kuijpers JH, ed. Colorectal physiology: fecal incontinence. Boca Raton: CRC Press, 1994.

    Google Scholar 

  12. Latimer PR, Campbell D, Kasperski J. A component analysis of biofeedback in the management of fecal incontinence. Biofeedback Self Regul 1984;9:311–24.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Mac Leod JH. Biofeedback in the management of partial anal incontinence. Dis Colon Rectum 1983;26:244–6.

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Miner PB, Donnely TC, Read NW. Investigation of mode of action of biofeedback in treatment of fecal incontinence. Dig Dis Sci 1990;10:1291–8.

    Article  Google Scholar 

  15. Sangwan YP, Coller JA, Barrett RC, et al. Can manometric parameters predict response to biofeedback therapy in fecal incontinence? Dis Colon Rectum 1995;38:1021–5.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Schiller LR, Santa Ana C, Davis GR, et al. Fecal incontinence in chronic diarrhea: report of a case with improvement after training with rectally infused saline. Gastroenterology 1997;77:751–3.

    Google Scholar 

  17. van Tets WF, Kuijpers JHC, Bleijenberg G. Biofeedback treatment is ineffective in neurogenic fecal incontinence. Dis Colon Rectum 1996;39:992–4.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Whitehead WE, Engel BT, Schuster MM. Perception of rectal distension is necessary to prevent fecal incontinence. Adv Physiol Sci 1990;17:203–9.

    Google Scholar 

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Rosenberg, R., Osterholzer, G. & Geile, D. Elektromyographisch gesteuertes Nerven- und Muskeltraining (Biofeedback) bei Stuhlinkontinenz. Coloproctology 20, 134–140 (1998). https://doi.org/10.1007/BF03044613

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03044613

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