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Seltene Ursache einer Rektumblutung: Das Klippel-Trénaunay-Weber-Syndrom

A rare case of rectal bleeding: the Klippel-Trénaunay-Weber syndrome

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coloproctology Aims and scope

Zusammenfassung

Das Klippel-Trénaunay-Weber-Syndrom, charakterisiert durch Knochen- und Weichteilhypertrophie, variköse Venenektasien und Naevus flammeus, kann in bis zu 12,5% der Fälle mit einer Hämangiomatose des distalen Kolons verbunden sein. Aus diesen Gefäßmalformationen kann es bei bis zu 30% zu teils lebensbedrohlichen Blutungen kommen.

Therapeutisch versucht man zunächst, durch endoskopische Blutstillungsverfahren eine Reduzierung der Blutungsneigung zu erreichen. Als darauf folgendes chirurgisches Verfahren wird hier erstmalig eine transanale „Sperroperation” durch ein zirkuläres Klammergerät, ähnlich der Hämorrhoidenresektion nach Longo, angewandt, um die mechanisch am stärksten beanspruchte Region bei dieser Erkrankung im distalen Rektum zu resezieren. Durch diesen Eingriff konnte eine transabdominelle Rektumresektion mit ihren intra-und postoperativen Risiken vermieden werden.

Abstract

Klippel-Trénaunay-Weber syndrome is characterized by bony and soft tissue hypertrophy, varicose veins and naevus flammeus. Up to 12.5% of the cases are associated with hemangiomas of the distal colon. From these vascular malformations lifethreatening bleeding can occur in up to 30% of the patients.

The first treatment is an endoscopic one to diminish the possibility of bleeding. After this treatment, we carried out a transanal “blocking operation”, similar to the hemorrhoidectomy of Longo, to resect the mechanically most stressed region of this disease. With this operation we avoided a transabdominal rectal resection with all its intra- and postoperative complications.

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Literatur

  1. Azouz EM. Hematuria, rectal bleeding and pelvic phleboliths in children with Klippel-Trénaunay syndrom. Pediatr Radiol 1983; 13:82–8.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Beskerville PA, Ackroyd JS, Lea Thomas M, et al. The Klippel-Trénaunay syndrome: clinical, radiological and haemodynamic features. Br J Surg 1985;72:232–6.

    Article  Google Scholar 

  3. Bell GA, McKenzie AD, Emmons H. Diffuse cavernous hemangioma of the rectum: report of a case and review of literature. Dis Colon Rectum 1972;15:377–81.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Boley SJ, DiBiase A, Brandt LJ, et al. Lower intestinal bleeding in the elderly. Am J Surg 1979;149:353–8.

    CAS  Google Scholar 

  5. Gandolfi L, Rossi A, Stasi Giovanni, et al. The Klippel-Trénaunay syndrome with colonic hemangioma. Gastroint Endose 1987;33:442–5.

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Gharemani GG, Kangarloo H, Volberg F, et al. Diffuse cavernous haemangioma of the colon in the Klippel-Trénaunay syndrome. Paediatr Radiol 1976;118:673–8.

    Google Scholar 

  7. Green M, Thomas ML. The prevalence of pelvic phlebolithes in relation to age, sex and urinary tract infections. Clin Radiol 1972;23:492–4.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Head HD, Baker JQ, Muir RW. Hemangioma of the colon. Am J Surg 1973;126:691–4.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Jeffery PJ, Hawley PR, Parks AG. Colo-anal sleeve anastomosis in the treatment of diffuse cavernous haemangioma involving the rectum. Br J Surg 1976;63:678–82.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Katsaros D, Grundfest-Broniatowski S. Sucessfull management of visceral Klippel-Trénaunay-Weber syndrome with anitfibrinolytic agent tranexamic acid (cyclocapron): a case report. Am Surg 1998;64:302–4.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Klippel M, Trénaunay P. Du naevus varique ostéohypertrophiques. Arch Gen Med (Paris) 1900;185:641–72.

    Google Scholar 

  12. Longo A. Treatment of hemorrhoids disease by reduction of mucosa and hemorrhoidal prolapse with circular suturing device: a new procedure. 6th Wld Congr of Endosc Surg. 777–784, June 1998.

  13. Myers BM. Treatment of colonic bleeding in Klippel-Trénaunay syndrome with combined partial colectomy and endoscopic laser. Dig Dis Sci 1993;38:1351–3.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Samuel M, Spitz L. Klippel-Trénaunay syndrome: clinical features, complications and management in children. Br J Surg 1995; 82:757–61.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Servelle M, Bastin R, Montagnani A, et al. Hematuria and rectal bleeding in the child with Klippel and Trénaunay syndrome. Ann Surg 1976;183:418–28.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Silber R. Über eine segmentale Hämangiomatose des distalen Kolons bei einem Patienten mit Klippel-Trénaunay-Syndrom. Med Welt 1980;12:442–5.

    Google Scholar 

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Correspondence to Gerd W. Kolbert.

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Kolbert, G.W., Michel, J. & Raulf, F. Seltene Ursache einer Rektumblutung: Das Klippel-Trénaunay-Weber-Syndrom. Coloproctol 21, 174–177 (1999). https://doi.org/10.1007/BF03044498

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03044498

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