Skip to main content
Log in

Chest pain in cardiac syndrome X-caused by neuromuscular disorders?

Thorakale Schmerzen bei kardialem Syndrom X-Sind neuromuskuläre Erkrankungen die Ursache?

  • Published:
Herz Aims and scope Submit manuscript

Abstract

We wanted to find out if chest pain in cardiac syndrome X can be a manifestation of neuromuscular disorders. Five patients with cardiac syndrome X (3 women, 2 men), aged 34 to 70 years, consented with a clinical neurological examination, muscle enzyme testing, electroneurography of the right median and peroneal nerves and electromyography of the right brachial biceps and anterior tibial muscles. A neuromuscular disorder was found in 1 of the 5 investigated patients. The 60-year-old man presented with a monoparesis of the left leg and sensory dysfunction of the left upper and lower limb. He was diagnosed as having either posttraumatic myelopathy or radiculopathy.

Since chest pain in cardiac syndrome X can be caused by neuromuscular disorders, a comprehensive neurological examination is recommended in patients with this disorder.

Zusammenfassung

Thorakale Schmerzen können Ausdruck einer kardialen Mitbeteiligung bei Muskelerkrankungen sein. Ziel dieser Studie war es, zu untersuchen, ob den thorakalen Schmerzen bei kardialem Syndrom X auch neuromuskuläre Erkrankungen zugrunde liegen können. Es wurden fünf Patienten mit kardialem Syndrom X, drei Frauen und zwei Männer im Alter zwischen 34 und 70 Jahren, eingeschlossen. Alle fünf Patienten wurden klinisch neurologisch, in Hinblick auf Muskelenzyme, elektroneurographisch (rechter Nervus medianus und Nervus peroneus) und elektromyographisch (rechter Musculus biceps brachii und Musculus tibialis anterior) untersucht. Bei zwei Patienten waren alle Untersuchungen normal, bei einer Patientin fand sich eine zerebellare Ataxie, bei einer Patientin ein depressives Syndrom mit Somatisierungstendenz und bei einem Patienten eine Monoparese der linken unteren Extremität, eine pseudoradikuläre Sensibilitätsstörung der linken oberen und eine radikuläre Sensibilitätsstörung der linken oberen und eine radikuläre Sensibilitätsstörung L5 der linken unteren Extremität. Diese Befunde wurden auf eine posttraumatische Myelopathie bzw. Radikulopathie zurückgeführt.

Da neuromuskuläre Erkrankungen vereinzelt für die thorakalen Schmerzen bei Patienten mit kardialem Syndrom X verantwortlich gemacht werden können, erscheint es angezeigt, alle Patienten mit diesem Syndrom auch neurologisch zu untersuchen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  1. Amit R, Bashan N, Abarbanel JM, et al. Fatal familial infantile glycogen storage disease: multisystem phosphofructokinase deficiency. Muscle Nerve 1992;15:455–8.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Cannon RO 3rd, Quyyumi AA, Mincemoyer R, et al. Imipramine in patients with chest pain despite normal coronary angiograms. N Engl J Med 1994;330:1411–7.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Cannon RO 3rd, Camici PG, Epstein SE. Pathophysiological dilemma of syndrome X. Circulation 1992;85:883–92.

    PubMed  Google Scholar 

  4. Chauhan A, Mullins PA, Taylor G, et al. Both endothelium-dependent and endothelium-independent function is impaired in patients with angina pectoris and normal coronary angiograms. Eur Heart J 1997;18:60–8.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Chauhan A, Foote J, Petch MC, et al. Hyperinsulinemia, coronary artery disease and syndrome X. Am J Coll Cardiol 1994; 23:364–58.

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Chierchia SL, Fragasso G. Angina with normal coronary arteries: diagnosis, pathophysiology and treatment. Eur Heart J 1997; 18:60–8.

    Google Scholar 

  7. Erbel R, Ge J, Bockisch A, et al. Value of intracoronary ultraso- und and Doppler in the differentiation of angiographically normal coronary arteries: a prospective study in patients with angina pectoris. Eur Heart J 1996;17:880–9.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Eriksson B, Jansson E, Kajiser L, et al. Reduced exercise capacity, but normal muscle biopsies in syndrome X patients. Eur Heart J 1997;18:Suppl 1:628.

    Google Scholar 

  9. Ferres-Sanchez P, Subirana-Domenech M, Torner-Soler M. Chest pain during exercise as first manifestation of Friedreich’s ataxia. Br Heart J 1995;74:464–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Jerusalem F, Zierz S. Muskelerkrankungen. Klinik — Therapie — Pathologie. Stuttgart-New York: Thieme, 1991:154.

    Google Scholar 

  11. Kaski JC, Rosano GM, Collins P, et al. Cardiac syndrome X: clinical characteristics and left ventricular function. Long-term follow-up study. J Am Coll Cardiol 1995;25:807–14.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Kimura J. Electrodiagnosis in diseases of nerve and muscle. Principles and practice. Philadelphia: Davis 1989.

    Google Scholar 

  13. Lenz FA, Dougherty PM, Traill TA. Thalamic mechanisms of chest pain in the absence of cardiac pathology. Heart 1996;75: 429–30.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Ponikowski P, Rosano GM, Amadi AA, et al. Transient autonomic dysfunction preceedes ST-segment depression in patients with syndrome X. Am J Cardiol 1996;77:942–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Stöllberger, C, Finsterer J, Bittner RE. Angina for 14 years. Lancet 1997;349:1292.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Zell KA, Reis SE. Syndrome X: a discussion of angina and normal coronary arteries. Am J Crit Care 1996;5:99–101.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Finsterer, J., Stöllberger, C. & Ernst, G. Chest pain in cardiac syndrome X-caused by neuromuscular disorders?. Herz 23, 303–306 (1998). https://doi.org/10.1007/BF03044362

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03044362

Key Words

Schlüsselwörter

Navigation