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Klinische Aussagekraft des Tumormarkers CA 19-9 unter besonderer Berücksichtigung des Lewis-Phänotyps

The clinical relevance of the tumor marker CA19-9 with special reference to the lewis-phenotype

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Zusammenfassung

Hintergrund

Aus Struktur und Biosynthese von CA 19-9 wurde gefolgert, daß Personen mit dem Lewis-Phänotyp Lea−b− nicht in der Lage sind, CA 19-9 zu bilden. Jedoch wurden pathologische CA-19-9-Konzentrationen bei Patienten mit dem Phänotyp Lea−b− auf den Erythrozyten beschrieben.

Patienten und Methode

Bei 164 Patienten mit benignen oder malignen gastrointestinalen Erkrankungen wurden CA 19-9 und der Lewis-Phänotyp im Serum bestimmt. Bei 51 Patienten erfolgte zusätzlich die Lewis-Phänotypisierung auf den Erythrozyten.

Ergebnisse

Beim Vergleich der Häufigkeitsverteilungen der Lewis-Phänotypen auf den Erythrozyten bzw. im Serum fiel ein signifikant häufigeres Auftreten des Phänotyps Lea−b− auf den Erythrozyten auf. Bei den Patienten, bei denen die Phänotypisierung sowohl auf den Erythrozyten als auch im Serum durchgeführt wurde, erfolgte eine direkte Gegenüberstellung der Resultate beider Testungen. Für den Phänotyp Lea−b− lag dabei eine Konkordanz von lediglich 30% vor. Dieser Verlust von Lewis-Substanz auf den Erythrozyten wurde sowohl bei malignen als auch bei benignen Erkrankungen beobachtet. Pathologische CA-19-9-Werte wurden nur bei Patienten mit nachweisbarer Lewis-Substanz im Serum gefunden.

Schlußfolgerung

Unter alleiniger Berücksichtigung des Lewis-Phänotyps im Serum konnte die These bestärkt werden, daß Personen mit einem negativen Lewis-Genotyp nicht in der Lage sind, erhöhte CA-19-9-Konzentrationen zu exprimieren.

Summary

Background

Because of structure and biosynthesis of CA 19-9, it was postulated that patients with the Lewis phenotype Lea−b− are not able to synthesize CA 19-9. But some patients with Lea−b− on red blood cells showed elevated levels of this tumor marker.

Patients and Method

In 164 patients suffering from benign or malignant diseases both CA 19-9 and the Lewis phenotype were determined in sera. In addition in 51 patients red blood cells were tested for Lewis substances.

Results

The frequencies of the different Lewis phenotypes on red blood cells were compared with the results found in sera. The prevalence of the phenotype Lea−b− on erythrocytes was significantly higher than in sera. In 51 patients both determinations were performed. These results were compared additionally. The phenotype Lea−b− found on red blood cells agreed with the results found in sera only in 30% of the cases. A loss of Lewis substances on erythrocytes could be seen both in malignant and benign diseases. Only in patients with Lewis substances found in sera elevated levels of CA 19-9 could be seen.

Conclusion

Considering only the Lewis phenotype in sera, it could be confirmed that patients with the genotype Lea−b− are not able to express elevated concentrations of CA 19-9.

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Literatur

  1. Boring, C. C., T. S. Squires, T. Tong, S. Montgomery: Cancer statistics, 1994. Ca (N. Y.) 44 (1994), 7–26.

    CAS  Google Scholar 

  2. Frebourg, Th., E. Bercoff, N. Manchon, J. Manchon, J. Senant, J.-P. Basuyau, P. Breton, A. Janvresse, Ph. Brunelle, J. Bourreille: The evaluation of CA 19-9 antigen level in the early detection of pancreatic cancer. Cancer (Philad.) 62 (1988), 2287–2290.

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Glenn, J., W. M. Steinberg, S. H. Kurtzman, S. M. Steinberg, W. F. Sindelar: Evaluation of the utility of a radioimmunoassay for serum CA 19-9 levels in patients before and after treatment of carcinoma of the pancreas. J. clin. Oncol. 6 (1988), 462–468.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Hammar, L., S. Mansson, T. Rohr: Lewis phenotype on erythrocytes and Leb-active glycolipid in serum of pregnant women. Vox Sang. (Basel) 40 (1981), 27–33.

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Hanisch, G., H. Egge, J. Peter-Katalinic, G. Uhlenbruck, C. Dienst, R. Fangmann: Primary structures and Lewis blood-group-dependent expression of major sialylated saccharides from mucus glycoproteins of human seminal plasma. Europ. J. Biochem. 152 (1985), 343–351.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Hansson, G. C., D. Zopf: Biosynthesis of the cancer-associated sialyl-Lea antigen. J. biol. Chem. 260 (1985), 9388–9392.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Harms, V.: Biomathematik, Statistik und Dokumentation, 5. Aufl. Harms, Kiel 1988, S. 152, 164, 168, 171, 175, 192, 196.

    Google Scholar 

  8. Hawkes, R., E. Niday, J. Gordon: A dot-immunobinding assay for monoclonal and other antibodies. Analyt. Biochem. 119 (1982), 142–147.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Heptner, G., S. Domschke, M. U. Schneider, W. Domscke: Bedeutung des tumorassoziierten Antigens CA 19-9 in der Differentialdiagnose von Pankreaserkrankungen. Dtsch. med. Wschr. 110 (1985), 624–628.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Hirano, K., S. Kawa, H. Oguchi, T. Kobayshi, H. Yonekura, H. Ogata, T. Homma: Loss of Lewis antigen expression on erythrocytes in some cancer patients with high serum CA 19-9 levels. J. nat. Cancer Inst. 79 (1987), 1261–1266.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Lamerz, R.: Klinisch bedeutsame Tumormarker. Münch. med. Wschr. 127 (1985), 185–190.

    Google Scholar 

  12. Lloyd, K. O.: Blood group antigens as markers for normal differentiation and malignant change in human tissues. Cancer (Philad.) 87 (1986), 129–139.

    Google Scholar 

  13. Magnani, J. L., B. Nilsson, M. Brockhaus, D. Zopf, Z. Steplewski, H. Koprowski, V. Ginsburg: A monoclonal antibody-defined antigen associated with gastrointestinal cancer is a ganglioside containing sialylated lacto-N-fucopentaose II. J. biol. Chem. 257 (1982), 14365–14369.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Magnani, J. L., Z. Steplewski, H. Koprowski, V. Ginsburg: Identification of the gastrointestinal and pancreatic cancer-associated antigen detected by monoclonal antibody 19-9 in the sera of patients as a mucin. Cancer Res. 43 (1983), 5489–5492.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Masson, P., B. Palsson, A. Andren-Sandberg: Cancer-associated tumour markers CA 19-9 and CA 50 in patients with pancreatic cancer with special reference to the Lewis blood cell status. Brit. J. Cancer 62 (1990), 118–121.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Metaxas-Buhler, M.: Blutgruppen und Transfusion. Huber Bern 1986, S. 170–178.

    Google Scholar 

  17. Piner, S. C., M. S. Sänger: Lewis grouping of human secretion stains. Forensic Sci. Int. 15 (1980), 87–92.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Pompecki, R., J. E. Shively, C. W. Todd: Demonstration of elevated anti-Lewis antibodies in sera of cancer patients using a carcinoembryonic antigen-polyethylene glycol immunoassay. Cancer Res. 41 (1981), 1910–1915.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Pour, P. M., M. M. Tempero, H. Takasaki, E. Uchida, Y. Takiyama, D. A. Burnett, Z. Steplewski: Expression of blood group-related antigens ABH, Lewis A, Lewis B, Lewis X, Lewis Y and CA 19-9 in pancreatic cancer cells in comparison with the patient’s blood group type. Cancer Res. 48 (1988), 5422–5426.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Rosen, A. von, S. Linder, U. Harmenberg, S. Pegert: Serum levels of CA 19-9 and CA 50 in relation to Lewis blood cell status in patients with malignant and benign pancreatic disease. Pancreas 8 (1993), 160–165.

    Article  Google Scholar 

  21. Safi, F., H. G. Beger, R. Bittner, M. Büchler, W. Krautzberger: CA 19-9 and pancreatic adenocarcinoma. Cancer 57 (1986), 779–783.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Safi, F., R. Roscher, H. G. Beger: The clinical relevance of the tumor marker CA 19-9 in the diagnosing and monitoring of pancreatic carcinoma. Bull. Cancer 77 (1990). 83–91.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Spielmann, W., P. Kühnl: Blutgruppenkunde. Thieme, Stuttgart 1982, S. 33–37.

    Google Scholar 

  24. Stigendal, L., R. Olsson, L. Rydberg, B. E. Samuelsson: Blood group Lewis phenotype on erythrocytes and in saliva in alcoholic pancreatitis and chronic liver disease. J. clin. Path. 37 (1984), 778–782.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. UICC: TNM classification of malignant tumours, 4th ed. Springer, Berlin-Heidelberg-New York 1992.

    Google Scholar 

  26. Villano, B. C. del, S. Brennan, P. Brock, C. Bucher, V. Liu, M. McClure, B. Ralle, S. Space, B. Westrick, H. Schoemaker, V. R. Zurawski Jr: Radioimmunometric assay for a monoclonal antibody-defined tumor marker. CA 19-9. Clin. Chem. 29 (1983), 549–552.

    Google Scholar 

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Kolb, G., Safi, F., Beckh, K. et al. Klinische Aussagekraft des Tumormarkers CA 19-9 unter besonderer Berücksichtigung des Lewis-Phänotyps. Med Klin 92, 228–232 (1997). https://doi.org/10.1007/BF03043263

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