Skip to main content
Log in

Wandel und Akzeptanz operativer und nichtinvasiver Therapieverfahren bei Cholezystolithiasis

Change and acceptance of surgical and non-invasive management of gallbladder stones

  • Originalarbeit
  • Published:
Medizinische Klinik Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

□ Hintergrund

Die Behandlung der Cholezystolithiasis hat sich durch die Entwicklung nichtoperativer Verfahren (extrakorporale Stoßwellenlithotripsie [ESWL], orale Litholyse) sowie der laparoskopischen Cholezystektomie in den letzten Jahren grundsätzlich geändert.

□ Patienten und Ergebnisse

Die retrospektive Analyse von 2270 Patienten (1649 Frauen, 621 Männer; Alter: 47,2±14 Jahre), die sich wegen Gallenblassnsteinleiden zwischen 1988 und 1992 mit der Frage nach dem geeignetsten Therapieverfahren in der Spezialsprechstunde einer Universitätsklinik vorstellten, belegt den raschen Wandel im therapeutischen Vorgehen. Die laparoskopische Entfernung der Gallenblase hat die konventionelle Cholezystektomie praktisch vollständig verdrängt, der Anteil der ESWL reduzierte sich innerhalb von fünf Jahren um etwa die Hälfte (von 21 auf 12%). Über die Jahre konstant (um 20%) blieb der Anteil der Patienten, bei denen kein therapeutischer Eingriff indiziert war. Die Therapieempfehlungen der „Experten” wurden in fast 80% der Fälle umgesetzt. Die Mehrzahl der Patienten war mit dem gewählten Therapieverfahren zufrieden (Operation: 93,0%, ESWL: 77,6%), obwohl 44% der ESWL-Patienten und 36% der operierten Patienten auch nach Abschluß der Therapie über anhaltende Beschwerden klagten. Trotz nicht erfolgreicher ESWL (Reststeine bzw. Rezidive) würden 58/95 (61%) der befragten Patienten bei einer erneuten Therapieentscheidung diesem nichtinvasiven Verfahren nochmals den Vorzug geben.

□ Schlußfolgerung

Bereits wenige Jahre nach Einführung hat sich die laparoskopische Cholezystektomie zum dominierenden Behandlungsverfahren entwickelt. Hinsichtlich Akzeptanz und Wertschätzung durch den Patienten genießt aber auch die ESWL als nichtinvasive Behandlungsmethode einen hohen Stellenwert und kann unter Berücksichtigung der heute etablierten, strengeren Auswahlkriterien bei geeigneten Patienten alternativ zur Operation empfohlen werden.

Abstract

□ Background

The treatment of cholecystolithiasis has changed fundamentally in recent years due to the development of non-surgical techniques (extracorporeal shockwave lithotripsy [ESWL], oral litholysis) and the implementation of laparoscopic cholecystectomy.

□ Patients and Results

Retrospective analysis of 2270 patients (1649 women, 621 men; age: 47,2±14 years) presenting with gallstone disorders in a university medical outpatients department between 1988 and 1992 in order to be instructed as to the most suitable therapy method bear witness to the rapid change in therapeutic procedure. Laparoscopic removal of the gallbladder has virtually supplanted conventional cholecystectomy, and within 5 years the proportionate role of ESWL has declined from 21 to 12%. Over the years, the proportion of patients requiring no therapeutic intervention remained constant (at about 20%). The therapeutic recommendations of the “experts” were implemented in almost 80% of cases. The majority of patients were satisfied with the chosen therapeutic approach (surgery: 93.0%, ESWL: 77.6%), although 44% of ESWL-patients and 36% of surgically managed patients reported complaints which persisted even after completion of therapy. Despite unsuccessful ESWL (residual fragments or recurrent stones) 58/95 (61%) of interviewed patients would again give preference to this noninvasive modality in the event of a renewed therapeutic decision.

□ Conclusion

Only a few years after its introduction, laparoscopic cholecystectomy has asserted itself as the predominant treatment option. But as fas as acceptance and preference by the patient are concerned extracorporeal shockwave lithotripsy — as a non-invasive treatment modality — also enjoys high popularity and can be recommended as an alternative to surgery in suitable patients chosen according to the currently established stringent selection criteria.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Danziger RG, Hofmarin AF, Schoenfield JL, Thistle JL. Dissolution of cholesterol gallstones by chenodesoxycholic acid. N Engl J Med 1972;286:6–8.

    Google Scholar 

  2. Ell C, Kerzel W, Schneider HT, et al. Piezoelectric lithotripsy: stone disintegration and follow-up results in patients with symptomatic gallbladder stones. Gastroenterology 1990;99:1439–44.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Ell C, Schneider HT, Benninger J, et al. Significance of computed tomography for shock-wave therapy of radiolucent gallbladder stones. Gastroenterology 1991;101:1409–16.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Ell C. Gallenblasensteine. In: Hahn EG, Riemann JF, Hrsg. Klinische Gastroenterologie. Stuttgart: Thieme, 1996:1280–304.

    Google Scholar 

  5. Krämling HJ, Lange V, Heberer G Aktueller Stand der Gallensteinchirurgie in Deutschland. Umfrageergebnisse und retrospektive Analyse von 27 403 Eingriffen — offene vs. Laparoskopische Chirurgie. Chirurg 1993;64:295–302.

    PubMed  Google Scholar 

  6. Langenbuch C. Ein Fall von Exstirpation der Gallenblase wegen chronischer Cholelithiasis. Berl Klin Wochenschr 1882;5:725–7.

    Google Scholar 

  7. Mc Sherry CK, Ferstenberg H, Calhoun WF, Lahmann E, Virshup M. The natural history of diagnosed gallstone disease in symptomatic and asymptomatic patients. Ann Surg 1985;202:59–63.

    Google Scholar 

  8. Paumgartner G, Carr-Locke DL, Dubois F, Roda E, Thistle JL. Strategies in the treament of gallstone disease. Working team report. Gastroenterol Intern 1993;6:65–75.

    Google Scholar 

  9. Podda M, Zuin M, Battezzati PM, Ghezzi C, de Fazio C, Dioguardi ML. Efficacy and safety of a combination of chenodeoxycholic acid and ursodeoxycholic acid for gallstone dissolution: comparison with ursodeoxycholic acid alone. Gastroenterology 1989;96:222–9.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Sackmann M, Delies M, Sauerbruch T, et al. Shockwave lithotripsy of gallbladder stones. The first 175 patients. N Engl J Med 1988;318:393–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Sauerbruch T, Delius M, Paumgartner G, et al. Fragmentation of gallstones by extracorporeal shock waves. N Engl J Med 1986;314:818–22.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Schneider HT, Ell C, Benninger J, et al. Bildgebende Verfahren vor extrakorporaler Stoßwellenlithotripsie von Gallenblasensteinen. Dtsch Med Wochenschr 1991;116:128–33.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Sonnenberg A, Benninger J, Ell C Kostenvergleich zwischen der laparoskopischen Cholecystektomie und der ESWL in der Behandlung symptomatischer Gallenblasensteine. Dtsch Med Wochenschr 1994;119:1532–7.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Thistle JL, May GR, Bender CE, et al. Dissolution of cholesterol gallbladder stones by methyl tert-butyl ether administered by percutaneous transhepatic catheter. N Engl J Med 1989;320:633–9.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Troidl H, Spangenberger W, Dietrich A, Neugehauer E. Laparoskopische Cholecystektomie. Erste Erfahrungen und Ergebnisse bei 300 Operationen: Eine prospektive Beobachtungsstudie. Chirurg 1991;62:257–65.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schneider, H.T., Schell, E., Wenzel, F. et al. Wandel und Akzeptanz operativer und nichtinvasiver Therapieverfahren bei Cholezystolithiasis. Med Klin 93, 457–462 (1998). https://doi.org/10.1007/BF03042594

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF03042594

Schlüsselwörter

Key Words

Navigation