Zusammenfassung
Bei der Implantation einer Kammerelektrode über die linke Vena subclavia ergab sich ein atypischer Elektrodenverlauf. Als Ursache wurde in der Phlebographie eine bilateral angelegte Vena cava superior dargestellt. Die erforderliche Vorhofelektrode mußte über die rechte Seite implantiert werden. Sie nahm den üblichen Verlauf. Ist präoperativ eine Doppelanlage der oberen Hohlvene bekannt, empfiehlt sich die Implantation über die rechte Seite. Die Häufigkeit dieser Anomalie liegt bei 0,3%.
Summary
A ventricular lead via the left subclavian vein revealed an unusual course. Venography demonstrated a bilateral persistent superior vena cava. The required atrial lead was inserted through the right subclavian vein with a regular course. In case of bilateral persistent superior vena cava — if preoperatively known — the right-sided implantation of pacemaker leads is recommended. The incidence of this anomaly is about 0.3%.
Literatur
Lundell C, Kadir S (1992) Angiographie — Normalbefund und Varianten. Saadon Kadir VCH Verlagsgesellschaft
Rönnewik PK, Abrahmsen AM, Tollefsen I (1982) Transvenous pacemaker implantation via a unilateral left superior vena cava. PACE, vol 5, November–Decembe
Hellestrand KJ, Ward DE, Bexton RS, Camm AJ (1982) The use of active fixation elektrodes for permanent endocardial pacing via a persistent left superior vena cava. PACE, vol 5, March–April
Robbens EJ, Ruiter JH (1986) Atrial pacing via unilateral persistent left superior vena cava. PACE, vol 9, July–August
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Seeger, W., Scherer, K. DDD-Schrittmacherimplantation bei einer persistierenden bilateralen, oberen Hohlvene. Herzschr Elektrophys 8, 137–139 (1997). https://doi.org/10.1007/BF03042502
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03042502