Summary
Background
Peritoneal Dialysis (PD) has been increasingly used as primary renal replacement therapy in children over the last 10 years. The aim of this study was to investigate complications of PD and compare the collected data with our own historical data and data from the literature.
Patients and methods
33 children (17 boys, mean age 4,9 years) who underwent PD for the first time due to chronic renal failure between 1994 and 2003 were enrolled in this retrospective survey.
Results
398 months on PD in total, with a mean time of 12 months per patient were investigated. The occurrence rate of peritonitis was one per 14,2 months and for exit-site-infection one per 13,2 months. 23 children underwent renal transplantation, one child was switched to hemodialysis, two children died (one because of PD-unrelated circumstances), reflecting a 1-year survival rate of 94%.
Conclusions
Peritoneal dialysis has become the most frequently used modality of renal replacement therapy in children, with a trend towards smaller children and infants. PD can be managed safely and successfully in children of all age groups, including even newborns.
Zusammenfassung
Hintergrund
In den letzten 10 Jahren kam es zu einem starken Ansteigen des Einsatzes der Peritonealdialyse als primäre Nierenersatztherapie bei Kindern. Ziel dieser Studie war es, die Komplikationen unter diesen geänderten Bedingungen zu untersuchen und mit unseren historischen Ergebnissen und aktuellen Daten aus der Literatur zu vergleichen.
Patienten und Methoden
33 Kinder (17 Knaben, mittleres Alter 4,9 Jahre, davon 14 Kinder unter 2 Jahren), die zwischen 1994 und 2003 aufgrund eines chronischen Nierenversagens erstmals eine Peritonealdialyse benötigten, wurden in die retrospektive Untersuchung eingeschlossen.
Ergebnisse
Bei einer gesamten Beobachtungszeit von 398 Dialysemonaten betrug die durchschnittliche Zeit an der Peritonealdialyse 12 Monate. Dabei wurde eine Peritonitis in 14,2 Behandlungsmonaten beobachtet. Katheteraustrittsinfektionen traten in 1/13,2 Monaten auf. Bei 23 Kindern wurde eine Nierentransplantation, bei einem Kind ein Wechsel zur Hämodialyse durchgeführt, 2 Kinder verstarben, davon eines an nicht dialyseasszzierten Komplikationen. Dies entspricht einem 1-Jahresüberleben von 94%.
Schlussfolgerung
Die Peritonealdialyse entwickelte sich zur häufigsten Dialysemodalität im Kindesalter mit einem deutlichen Wandel hin zur Behandlung von kleineren Kindern und Säuglingen. Die Peritonealdialyse kann als Nierenersatztherapie ab dem Zeitpunkt der Geburt erfolgreich und sicher durchgeführt werden.
Similar content being viewed by others
Literatur
Kitzmuller E, Aufricht C, Murwald G, Muller T, Balzar E (1997) Chronic peritoneal dialysis as home therapy in childhood — risks and complications. Wien Klin Wochenschr 109: 636–640
Ledermann SE, Scanes ME, Fernando ON, Duffy PG, Madden SJ, Trompeter RS (2000) Long-term outcome of peritoneal dialysis in infants. J Pediatr 136: 24–29
Österreichisches Dialyse- und Transplantationsregister, www.nephro.at/oedr2001/oedr2001.htm
Neu AM, Ho PL, McDonald RA, Warady BA (2002) Chronic dialysis in children and adolescents. The 2001 NAPRTCS Annual Report Pediatr Nephrol 17: 656–663
Patel UD, Mottes TA, Flynn JT (2001) Delayed compared with immediate use of peritoneal catheter in pediatric peritoneal dialysis. Adv Perit Dial 17: 253–259
Vychytil A, Hörl WH (2000) Stellenwert der automatisierten Peritonealdialyse. When Klin Wochenschr 112 [Suppl 5]: 23–30
Wood EG, Hand M, Briscoe DM, Donaldson LA, Yiu V, Harley FL, Warady BA, Ellis EN (2001) Risk factors for mortality in infants and young children on dialysis. Am J Kidney Dis 37: 573–579
Szeto CC, Lai KN, Wong TY, Law MC, Leung CB, Yu AW, Li PK (1999) Independent effects of residual renal function and dialysis adequacy on nutritional status and patient outcome in continuous ambulatory peritoneal dialysis. Am J Kidney Dis 34: 1056–1064
Vychytil A (2003) Persönliche Mitteilung
Furth SL, Donaldson LA, Sullivan EK, Watkins SL (2000) Peritoneal dialysis catheter infections and peritonitis in children: a report of the North American Pediatric Renal Transplant Cooperative study. Pediatr Nephrol 15: 179–182
Rinaldi S, Sera F, Verrina E, Edefonti A, Perfumo F, Sorino P, Zacchello G, Andreetta B, Ardissino G, Bassi S, Capasso G, Caringella DA, Gianoglio B, Gusmano R, Rizzini G (1998) The Italian Registry of Pediatric Chronic Peritoneal Dialysis: a ten-year experience with chronic peritoneal dialysis catheters. Perit Dial Int 18: 71–74
Ledermann SE, Spitz L, Moloney J, Rees L, Trompeter RS (2002) Gastrostomy feeding in infants and children on peritoneal dialysis. Pediatr Nephrol 17: 246–250
Arbeiter K, Pichler A, Muerwald G, Mueller T, Bidmon B, Balzar E, Ruffingshofer D, Greenbaum L, Aufricht C (2001) Timing of peritoneal dialysis catheter removal after pediatric renal transplantation. Perit Dial Int 21: 467–470
Litwin M, Grenda R, Prokurat S, Abuauba M, Latoszynska J, Jobs K, Boguszewska-Baczkowska A, Wawer ZT (2001) Patient survival and causes of death on hemodialysis and peritoneal dialysis-single-center study. Pediatr Nephrol 16: 996–1001
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Arbeiter, K., Vécsei, A., Mueller, T. et al. Chronische Peritonealdialyse bei Kindern — Ergebnisse der Kinderdialyse Wien. Wien Klin Wochenschr 115, 660–664 (2003). https://doi.org/10.1007/BF03040472
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF03040472