Summary
In presence of a cholestasis syndrome there exists a diagnostic necessity of success since the elimination of an extrahepatic cause avoids invalidism. With some experience the ERCP is a nearly riskless examination with high efficacy which is but little inconvenient for the patient and which is in an optimum way suited for differentiation of an obstructive jaundice. In single cases therapeutic interventions can immediately follow the diagnostic. The ERCP shall therefore be the first different intervention for etiological clearing of a cholestasis.
Zusammenfassung
Beim Vorliegen eines Cholestasesyndroms besteht ein diagnostischer Erfolgswang, da die Beseitigung eined extrahepatischen Ursache Siechtum verhindert. Die ERCP ist bei einiger Ubung als fast risikolose, den Patienten wenig belästigende Untersuchung mit hoher Effektivität in idealer Weise zur Differenzierung eines Verschlußikterus geeignet. In einzelnen Fällen sind therapeutische Eingriffe der Diagnostik gleich anzuschließen. Die ERCP soll deshalb der erste differente Eingriff bei der ätiologischen Abklärung einer Cholestase sein.
Résumé
En présence d’une cholostase, le succès diagnostique est impératif puisque l’élimination d’une cause extrahépatique écarte l’invalidité. Idéalement, la ERCP est, dans des mains entraînées, très rentable pour établir le diagnostic différentiel d’un ictère d’origine extrahépatique. Elle présente peu de risque et peu d’inconfort pour le patient. Dans certains cas particuliers, elle a un but à la fois diagnostique et thérapeutique. La ERCP doit, dès lors être la première mesure qui mène au diagnostic étiologique d’une cholostase.
Pour la traduction, nous remercions le Docteur F. Boemer, Université de Louvain.
Similar content being viewed by others
Bibliography
CLASSEN M., DEMLING L. — Retrograde Cholangiographie beim Verchlußikterus.Radiologe, 1973,13, 35.
CLASSEN M., WRBS D., HAGENMULLER F. — Endoskopische Papillotomie und Stein-extraktion aus den Gallenwegen.Inn. Med., 1975,2, 97.
CLASSEN M., KOCH H., SCHWAMBERGER K., DEMLING L. — Endoscopic retrograde cholangiographie (ERC) in patients with jaundice.Rendic. Gastroenterol., 1974,6, 116.
COTTON P.B. — Endoscopy and cannulation of the papilla of Vater and retrograde Cholangiopancreatography.Gut, 1972,13, 1014.
DEMLING L., CLASSEN M., FRUHMORGEN P. — Atlas der Enteroskopie. Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg-New York, 1974.
FROMMHOLD W., FROMMHOLD H. — Leistungsfähigkeit und Grenzen der intravenösen Cholangiographie in der Pankreasdiagnostik.Leber-Magen-Darm, 1974,4, 212.
GUNTHER R., GEORGI M., HALBSGUTH A., KNOLLE J. — Die Bedeutung der transvenösen Cholangiographie bei der Differenzierung der Cholestase.dtsch. med. Wschr., 1975,100, 669.
OGOSHI K., NRA M., HARA Y., NEBEL O.T. — Endoscopic pancreatocholangiography in the evaluation of pancreatic and biliary disease.Gastroenterology, 1973,64, 210.
WANNAGAT L. — Laparoskopische Cholezystographie und transhepatische Cholangiographie. In: L. Demling (Hrsg): Klinische Gastroenterologie. Thieme, Stuttgart, 1973.
Author information
Authors and Affiliations
About this article
Cite this article
Wurbs, D., Hagenmuller, F. & Classen, M. ERCP — Key for diagnosis in the cholestasis syndrome. Acta Endosc 6, 247–255 (1976). https://doi.org/10.1007/BF02973895
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02973895