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Erste Erfahrungen mit dem Distalen Femurnagel (DFN)

First experiences with the distal femoral nail (DFN)

  • Frakturen des Distalen Femur
  • Published:
Acta Chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Grundlagen: Versorgung von distalen intra-und extraartikulären Femurfrakturen und bei besonderen Indikationen Femurschaftfrakturen mit dem Distalen Femurnagel (DFN) vor der offiziellen Markteinführung.

Methodik: Internationale prospektive Multicenterstudie, hier Vorstellung der Teilergebnisse aus dem Klinikum Fulda, Zeitraum 5/98-6/99. Alle Patienten (n = 13) mit distalen Femurfrakturen Typ 33 A, Cx und 10 Patienten mit Femurschaftfrakturen Typ 32 der AO Klassifikation wurden mit dem DFN versorgt.

Ergebnisse: Bei 11 nachuntersuchten Patienten und 5 telefonisch befragten Patienten sind die Frakturen problemlos ausgeheilt. 5 Patienten mit 7 Frakturen befinden sich noch in der Rehabilitationsphase. Komplikationen: 1x Auswandern der Spiralklinge bei massiver Osteoporose.

Schlußfolgerungen: Der DFN eignet sich gut zur Versorgung von Femurfrakturen der Typen 33Ax und 33C1,2. Er kann minimalinvasiv und gewebeschonend eingebracht werden. Die Grenzen des Implantates liegen — wie bei anderen Implantaten auch — bei Frakturen des Typs 33 C3. Hier ist eine stabile Rekonstruktion der Gelenkflächen teilweise unmöglich. Das Implantat ist einfacher zu handhaben als die herkömmlichen Platten oder Winkelplatten. Bei besonderen Indikationen wie gleichzeitigen Ober- und Unterschenkelfrakturen können über einen Zugang kombinierte Osteosythesen z. B. UTN und DFN minimalinvasiv durchgeführt werden.

Summary

Background: The DFN was used for the internal fixation of distal intra- and extra-articular femur fractures as well for special indications like the fixation of femur shaft fractures prior to its official introduction into the market.

Methods: International, prosepective multicenters study. Following are the partial results of the Klinikum Fulda, time interval 5/98-6/99. 13 patients with distal femur fractures, type 33 A, Cx and 10 patients with femur shaft fractures, type 32 of the AO-classification were treated with the DFN.

Results: 11 patients were reexamined and 5 patients were asked on the phone. Their fractures healed without any problems. 5 patients with 7 fractures are still recovering. Complications: A secondary valgus malposition after early dynamisation and removing of muscle ossifications. A displacement of the spiral blade concomitant with massive osteoporosis.

Conclusions: The DFN is appropriate for the treatment of femur fractions, type 33Ax and 33C1,2. It can be inserted with minimal invasion and is relatively atraumatic to the tissues. Similar to other implants, the use of this implant is intended for the treatment of fracture complexity up to type 33C3. A stable reconstruction of the fracture is sometimes impossible. This implant is used with greater facility than with conventional plates or angle plates. In special indications, osteosyntheses of combined upper and lower leg equilateral fractures can be fixated with minimally invasive access using the UTN and DFN.

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Literatur

  1. Gregory P, DiCicco J, Karpik K, DiPasquale T, Hersovici D, Sanders R. Ipsilateral fractures of the femur. J Orthop Trauma 1996; 10(5): 309–316.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Hersovici DJr, Whiteman KW. Retrograde nailing of the femur using an intercondylar approach. Clin Orthop 1996; 332: 98–104.

    Article  Google Scholar 

  3. Horne LT, Blue BA. Intraarticular heterotopic ossification in the knee following intramedullary nailing of the femur using a retrograde method. J Orthop Trauma 1999; 13(5): 385–388.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Janzing HM, Stockmann B, Van Damme G, Rommens P, Broos PL. The retrograde intramedullary supracondylar nail: an alternative in the treatment of distal femoral fractures in the elderly? Arch Orthop Trauma Surg 1998; 118(1–2): 92–95.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Krettek C, Schandelmaier P, Tscherne H. New developments in stabilization of diaand metaphyseal fractures of long tubular bones. Orthopäde 1997; 26(5): 408–421.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Lucas SE, Seligson D, Henry SL. Intramedullary supracondylar nailing of femoral fractures. A preliminary report of the GSH supracondylar nail. Clin Orthop 1993; (296): 200–206.

  7. Patterson BM, Routt ML Jr, Bnirschke SK, Hansen ST Jr. Retrograde nailing of femoral shaft fractures. J Trauma 1995; 38(1): 38–43.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Scheerlinck T, Krallis P, Descamps PY, Hardy D, Delince P. The femoral supracondylar nail: preliminary experience. Acta Orthop Belg 1998; 64: (4): 385–392.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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Correspondence to F. Mehlmann.

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Mehlmann, F., Wörsdörfer, O. Erste Erfahrungen mit dem Distalen Femurnagel (DFN). Acta Chir. Austriaca 32 (Suppl 2), 50–52 (2000). https://doi.org/10.1007/BF02949862

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