Skip to main content

Advertisement

Log in

Der geriatrische Patient aus chirurgischer Sicht — Hernienchirurgie und Lebensqualität

The surgical point of view of the geriatric patient — inguinal hernia repair and quality of life

  • Themenschwerpunkt: Der Geriatrische Patient Aus Chirurgischer Sicht — Teil 2
  • Published:
Acta Chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Grundlagen: Über die subjektive Lebensqualität nach Hernienoperation bei geriatrischen Patienten ist wenig bekannt. Die Indikationsstellung und die Operation selbst werden in dieser Altersgruppe sehr unterschiedlich gehandhabt.

Methodik: 90 über 75jährige Patienten wurden in Lokalanästhesie mittels anteriorer Patch-Plastik (Lichtenstein) operiert und 2–26 Monate postoperativ zur Lebensqualität und Zufriedenheit mit der Operation befragt.

Ergebnisse: Bei 83 Elektiveingriffen verlief die Operation in Lokalanästhesie problemlos. Probleme mit der Operation ergaben sich bei 7 Fällen mit Inkarzeration u.a. durch Fehleinschätzung der Situation. 97% der Patienten beurteilten das Operationsergebnis retrospektiv mit der bestmöglichen Note auf einer 5teiligen Skala. Bei 2 Patienten stellte sich als Ursache geringerer Zufriedenheit eine als mangelhaft empfundene postoperative Nachbetreuung heraus.

Schlußfolgerungen: Für ein subjektiv positiv empfundenes Ergebnis der Leistenhernienchirurgie im hohen Alter sind folgende Faktoren ausschlaggebend: zurückhaltende Indikationsstellung, Lokalanästhesie, optimale und schonende chirurgische Technik, persönliche perioperative Betreuung durch den Operateur.

Summary

Background: Little is known about the subjective quality of life after inguinal herniorrhaphy in elderly patients. There is wide variance for indications and operative techniques in that age group.

Methods: 90 patients older than 75 were operated under local anesthesia using the anterior (Lichtenstein) patch plasty. Patients were interviewed 2–26 months postoperatively about quality of life and satisfaction with surgery.

Results: No operative problems were encountered in 83 elective interventions under local anesthesia. In seven emergency operations problems were due partly to faulty preoperative evaluation. 97% of patients rated the operative result with best satisfaction of a 5-step analogue rating scale. Less satisfaction was attributed in two patients to subjectively resented suboptimal perioperative care.

Conclusions: The following factors were identified for optimal subjective result of inguinal hernia repair in the elderly: restrictive indication, local anesthesia, optimal and subtle surgical technique, personal perioperative care by the responsible consultant.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Callesen T, Bech K, Andersen J, Nielsen R, Roikjaer O, Kehlet H: Pain after groin hernia repair. Br J Surg 1998;85:1412–1414.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Callesen T, Bech K, Kehlet H: The feasibility, safety and cost of infiltration anesthesia for hernia repair. Anesthesia 1998;53:31–35.

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Cunningham J, Temple WJ, Mitchell P, Nixon JA, Preshaw RM, Hagen NA: Cooperative hernia study — pain in the postrepair patient. Ann Surg 1996;224:598–603.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Fitzgibbons RJ: How to measure outcomes in your hernia procedures. Where does a clinical trial fit in. Hernia 1999;3(Suppl):16.

    Google Scholar 

  5. Gunnarson U, Degerman, M, Davidsson A, Heuman R: Is elective hernia repair worthwile in old patients? Eur J Surg 1999;165:326–332.

    Article  Google Scholar 

  6. Kawji R, Feichter A, Fuchsjäger N, Kux M: Postoperative pain and return to activity after five different types of inguinal herniorrhaphy. Hernia 1999;3:31–35.

    Article  Google Scholar 

  7. Kehlet, H: Surgical Streß — the role of pain and analgesia. Br J Anaesthesia 1989;63:189–195.

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Kux M: Hernienoperationen. Heidelberg-Leipzig, JA Barth Verlag, 1997.

  9. Moore Ak, Vilderman S, Lubenskyi W, McCans J, Fox GS: Differences in epidural requirements between elderly and young patients after abdominal surgery. Anesth Analg 1990;70:316–320.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Peiper Ch, Töns Ch, Schippers E, Busch F, Schumpelick V: Local versus general anesthesia for Shouldice repair of the inguinal hernia. World J Surg 1994;18:912–916.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Ready LB, Chadwick HS, Ross B: Age predicts effective epidural morphine dosage after abdominal hysterectomy. Anesth Analg 1987;66:1215–1218.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Reaveley AM, Nguyen Van Tam JS, Logan RFA: Who dies from hernia? J Epidemiol Community Health 1998;52:532–534.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Riis JE, Lomholt B, Haxholdt O: Immediate and long-term recovery from general versus epidural anaesthesia in elderly patients. Acta Anesthesiol Scand 1983;27:44–49.

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Scheibe O: Qualitätsmanagement in der Medizin. Landsberg, Ecomed-Verlag, 1995.

    Google Scholar 

  15. Veering BT, Burm AG, van Kleef JW, Hennis PJ, Spierdijk J: Epidural anesthesia with bupivacaine: Effects of age on neural blockade and pharmacokinetics. Anesth Analg 1987;66:589–593.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kux, M. Der geriatrische Patient aus chirurgischer Sicht — Hernienchirurgie und Lebensqualität. Acta Chir. Austriaca 33, 259–263 (2001). https://doi.org/10.1007/BF02948090

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02948090

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation