Skip to main content

Advertisement

Log in

Ulnar-Impaction-Syndrom

Ulnar impaction syndrome

  • Published:
European Surgery Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Grundlagen: Eine häufige Ursache des chronischen ulnocarpalen Handgelenksschmerzes ist das Ulnar-Impaction-Syndrom.

Methodik: Beim ulnocarpalen Impingement handelt es sich um eine chronische, axiale Drucküberlastung durch Einklemmung des ulnocarpalen Bandkomplexes (TFCC) zwischen dem Ulnakopf auf der einen Seite, dem Triquetrum und Lunatum auf der anderen Seite.

Ergebnisse: Die Druckverhältnisse im ulnocarpalen Gelenkkompartment ändern sich bereits durch geringfügige Verschiebungen des Längenverhältnisses zwischen Ulna und Radius. Neben der konservativen Therapie stehen bei der Behandlung Eingriffe am TFCC, offen oder arthroskopisch, die Ulnaverkürzungsosteotomie und bei Beteiligung und Inkongruenz des distalen Radioulnargelenkes die Operation nachKapandji, die Ulnaköpfchenresektion oder eine ihrer zahlreichen Varianten zur Verfügung. Auch die sogenannte Wafer-Operation stellt eine mögliche Option dar.

Schlußfolgerungen: Die Ulnaverkürzungsosteotomie stellt eine wirkungsvolle Therapie bei anlagebedingten wie auch posttraumatischen Plus-Varianten dar, wobei eine ausreichende Stellung der Radiuskonsole erhalten sein muß.

Summary

Background: Ulnar impaction syndrome is one of the most frequent reasons for chronic ulno-carpal wrist pain.

Methods: Ulno-carpal impingement is caused by chronic axial overload due to impaction of the Triangular Fibrocartilage Complex (TFCC) between the ulnar head and the proximal carpal row (triquetrum and lunate bone).

Results: Intracompartmental ulnocarpal pressure is altered by only minimal changes of the length relation between ulna and radius. Treatment options are either conservative or operative. Surgical techniques include revision of the TFCC (either open or arthroscopic), ulna, shortening osteotomy and in case of DRUI — incongruicy Kapandji-procedure, ulnar head resection and modifications or Wafer’s procedure.

Conclusions: Ulnar shortening osteotomy is a reliable surgical method in cases of congenital method in cases of congenital or posttraumatic ulna-plus-variants. However, good position of the distal radial console is an important predisposition of this technique.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Weiterführende Literatur

  1. Boulas HJ, Milek MA: Ulnar shortening for tears of the triangular fibrocartilaginous complex. J Hand Surg 1990;15:415–420.

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Bowers W: Distal radioulnar joint arthroplasty. The hemiresection interposition technique. J Hand Surg 1985;10:169–178.

    CAS  Google Scholar 

  3. Chun S, Palmer AK: The ulnar impaction syndrome: Follow-up of ulnar shortening osteotomy. J Hand Surg 1993;18:46–53.

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Friedman SL, Palmer AK: The ulnar impaction syndrome. Hand Clin 1991;7:295–310.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Friedman SL, Palmer AK, Short WH: The change in ulnar variance with grip. J Hand Surg 1993;18:713–771.

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Kaempffe FA: Central perforation of the articular disc of the triangular fibrocartilage complex in a 17-year-old girl: could it be congenital? AM J Orthop 1997;26:565–567.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Köppel M, Hargreaves IC, Herbert TJ: Ulnar shortening for ulnar carpal instability and ulnar carpal impaction. Hand Surg B 1997;22:451–456.

    Google Scholar 

  8. Nakamura T, Yabe Y, Horiuchi Y: Functional anatomy of the triangular fibrocartilage complex. J Hand Surg Br 1996;21:581–586.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Palmer AK, Glisson RR, Werner FW: Ulnar variance determination. J Hand Surg A 1982;7:376–379.

    CAS  Google Scholar 

  10. Palmer AK, Glisson RR, Werner FW: Relationship between ulnar variance and triangular fibrocartilage complex thickness. J Hand Surg 1984;9:681–683.

    CAS  Google Scholar 

  11. Pechlaner S: Dekompressionsosteotomie des Ellenkopfes bei Impingementbeschwerden im ulnaren Handgelenkkompartment. Operat Orthop Traumatol 1995;7:164–174.

    Article  Google Scholar 

  12. Sauvé L, Kapandji M: Nouvelle technique de traitement chirurgical des luxations récidivantes isolées de l’extremité inférieure du cubitus. J Chir 1936;47:589–594.

    Google Scholar 

  13. Schwamborn M, Hempfling H: Der Discus articularis; in Hempfling H: Die Arthroskopie am Handgelenk. Stuttgart, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, 1992.

    Google Scholar 

  14. Tränkle M, Schoonhoven JV, Krimmer H, Lanz U: Indikation und Ergebnisse der Ulnaverkürzungsosteotomie bei ulnokarpalem Handgelenkschmerz. Springer-Verlag, Unfallchirurg 2000;103:197–202.

    Google Scholar 

  15. Wnorowski DC, Palmer AK, Werner FW, Fortino MD: Anatomic and biomechanical analysis of the arthroscopic Wafer procedure. Arthroscopy 1992;8:204–212.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Grechenig W..

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Grechenig, W., Tesch, N.P., Peicha, G. et al. Ulnar-Impaction-Syndrom. Eur. Surg. 34 (Suppl 3), 46–50 (2002). https://doi.org/10.1007/BF02947691

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02947691

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation