Skip to main content

Advertisement

Log in

Die distale Radiusfraktur: Prinzipien der konservativen Behandlung

Distal radial fractures. Principles of conservative treatment

  • Published:
Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die sichere konservative Behandlung der distalen Radiusfrakturen, die zu einem guten funktioneilen Ergebnis führen soll, setzt eine differenzierende Klassifizierung des Frakturtypus voraus, auf der ein ebenso differenziertes therapeutisches Vorgehen aufbaut. Die wichtigste, grundlegende Vorstellung ist. daß es instabile Frakturen gibt, die eine sinnvolle konservative Behandlung unmöglich machen. Diese Bruchformen müssen erkannt und die Patienten zum richtigen Zeitpunkt — sofort bzw. spätestens bei der ersten Nachreposition — einer operativen Behandlung zugeführt werden. Ein weiterer wichtiger Aspekt der konservativen Behandlung ist das Erkennen und Nutzen des optimalen Zeitpunktes, zu dem eine Nachreposition, wenn sie notwendig wird, durchgeführt werden sollte. Die klassischen Repositionsmanöver von R. Jones, J. Charnley und. L. Böhler werden vorgestellt. Eine alternative Behandlungsform, die funktioneile Ruhigstellung nach A. Sarmiento, wird beschrieben.

Abstract

The safe conservative treatment of distal radial fractures, aiming at excellent results, is based on a differentiating classification of fracture types. The main crucial implication is that there are instabile fractures that per se are not suit for conservative treatment. The timing of radiologic follow ups as well as of reposition maneuvers, if late dislocation should occur, the classical techniques (R. Jones, J. Charnley. L. Böhler) and A. Sarmiento’s functional approach are furthermore presented.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Altissimi, M., R. M. Antenucci, C. Fiacca, G, B. Mancini: Longterm results of conservative treatment of fractures of the distal radius. Clin, orthop. Rel. Res. 206 (1986), 202.

    Google Scholar 

  2. Barton. J. R.: Views and treatment of an important injury of the wrist, Med. Examiner 1 (1938), 365.

    Google Scholar 

  3. Beck, E.: Handgelenksnahe Speichenbrüche. Unfallheilkunde 82 (1979). 7.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Böhler, L.: Die Technik der Knochenbruchbehandlung. 12. bis 13. Aufl. Maudrich, Wien 1963.

    Google Scholar 

  5. Charnley. J.: The closed treatment of common fractures. Livingston, London 1972, p. 128.

    Google Scholar 

  6. Collert, S., J. Isacson: Management of redislocated Colles fractures. Clin, orthop. Rel. Res. 135 (1978), 183.

    Google Scholar 

  7. Colles, A.: On the fracture of the carpal extremity of the radius. Edinb. Med. Surg. J. 10 (1814), 182.

    Google Scholar 

  8. Cooney, W. P., R. L. Linscheid, J. H. Dobyns, External pin fixation for unstable Colles fractures. J. Bone Jt Surg. 61-A (1979), 840.

    Google Scholar 

  9. Dobyns, J. H.. R. L. Linscheid: Complications of treatment of fractures and dislocations in the wrist. In:Epps, C. H., Jr. (ed.): Complications in orthopaedic surgery. Vol. 1. J. B. Lippincott, Philadelphia 1978, p. 271.

    Google Scholar 

  10. Dowling, J. J., B. Sawyer: Comminuted colles fractures. Evaluation of a method of treatment. J. Bone Jt Surg. 43-A (1961), 657.

    CAS  Google Scholar 

  11. Ehalt, W.: Die Bruchformen am unteren Ende der Speiche und Elle. Arch, orthop. ünfallchir. 35 (1935). 399.

    Google Scholar 

  12. Freundlich. B. D.: Unusual fracture of the distal radius. J. Trauma 24 (1984), 274.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Frykman, G.: Fracture of the distal radius including sequelaeshoulder-hand-finger syndrome. Disturbance of the distal radio-ulnar joint and impairment of nerve function. A clinical and experimental study. Acta orthop. scand., Suppl. 108 (1967).

  14. Gartland, J. J., C. J. W. Werley: Evaluation healed Colles fractures. J. Bone Jt Surg. 33-A (1951), 89.

    Google Scholar 

  15. Green, D. P.: Pins and plaster treatment of comminuted fractures of the distal end of the radius. J. Bone Jt Surg. 57-A (1975), 304.

    Google Scholar 

  16. Jones, R.: Fractures and joint injuries. Vol. 2. Livingston, Edinburgh 1943, p. 549.

    Google Scholar 

  17. Knirk. J. L.. J. B. Jupiter: Intraarticular fractures of the distal end of the radius in young adults. J. Bone Jt Surg. 68-A. (1986), 647.

    Google Scholar 

  18. Linden, W. vander, R.H. Ericson: Colle’s fracture: Howshould its displacement be treated and how should, it be immobilized? J. Bone Jt Surg. 63-A. (1981), 1285.

    Google Scholar 

  19. Martini, A. K.: Die sekundäre Arthrose des Handgelenkes bei. der in Fehlstellung verheilten und nicht korrigierten distalen Radiusfraktur. Akt. Traumat. 16 (1986), 143.

    CAS  Google Scholar 

  20. Pannike, A.: Differenzierte Therapie: Das konservative Vorgehen. Schriftenreihe: Unfallmedizinische Tagungen der Landesverbände der gewerblichen Berufsgenossenschaften, Heft 51 (1983), 31.

  21. Poigenfürst, J., A. Tuchmann: Bedeutung der ulnaren Bandverletzung beim Speichenbruch an typischer Stelle. Handchirurgie 10 (1978), 121.

    PubMed  Google Scholar 

  22. Renn. J.: Behandlung typischer Radiusfrakturen. Chirurg 36 (1965), 206.

    Google Scholar 

  23. Rosenthal, D. L, M. Schwärzt, W. C. Phillips, J. Jupiter: Fracture of the radius with instability of the wrist. Amer. J. Roentsenol. (1983), 113.

  24. Sarmiento, A.: Nicht operative funktioneile Frakturenbehandlung. Springer, Berlin-Heidelberg 1984, 395.

    Google Scholar 

  25. Sarmiento, A., G. W. Pratt, N. C. Berra, W. F. Sinclair: Colles fractures. J. Bone Jt Surg. 57-A (1975), 311.

    Google Scholar 

  26. Sarmiento, A., J. B. Zagorskiy, W. F. Sinclair: Functional bracing of colles fractures. Clin, orthop. Rel. Res. 146 (1980). 175.

    Google Scholar 

  27. Smith, R. W.: A treatise on fractures in the vicinity of joints and on certain forms of accidental and congential dislocations. Hodges & Smith, Dublin 1847.

    Google Scholar 

  28. Thomas, F. B.: Reduction of Smith’s fracture. J. Bone Jt Surg. 39-B (1957), 463.

    CAS  Google Scholar 

  29. Verdonk, R., H. Claessens: Osteosynthese nach Verbrugge bei Smith-Frakturen. H. Unfallheilk. 148 (1980), 96.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rueger, J.M., Pannike, A. Die distale Radiusfraktur: Prinzipien der konservativen Behandlung. Unfallchirurgie 14, 94–98 (1988). https://doi.org/10.1007/BF02906025

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02906025

Navigation