Zusammenfassung
Anhand von drei Fallbeispielen der seltenen isolierten Luxation des Fibulaköpfchens wird auf die Anatomie, den Verletzungs-mechanismtis und die Einteilung eingegangen. Die Diagnose erfolgt klinisch und mit vergleichenden Röntgenaufnahmen. Bei in Allgemeinnarkose irreponiblen Luxationen, zwei unserer Fälle, muß die offene Reposition mit anschließender temporärer Stiftoder Schraubenfixation durchgeführt werden. Postoperativ ist eine Ruhigstellung mit einem Oberschenkelgips für sechs Wochen und nach Gipsabnahme die sofortige Materialentfernung notwendig, um Komplikationen wie Ermüdungsbrüche des Materials zu vermeiden. Bei Einhaltung dieses Therapieschemas ist die operative Versorgung problemlos und zeigt ein gutes funktionelles Behandlungsergebnis.
Abstract
The authors present three cases of the rare isolated luxation of the fibular head. Anatomy, injuring mechanism and classification are described. The dignosis is established by clinical examination and comparative X-ray radiograp hy. If a luxation is irreposible under general anesthesia (two of our cases), open reposition has to be performed with subsequent temporary nail or screw fixation. A postoperative immobilization with plastercaston the thigh overaperiod of sixmonths is necessary. After removal of the plaster cast, the material must immediately be removed in order to avoid complications such as fatigue fractures of the material. If this therapy scheme is observed, surgical treatment can be performed without problems and good functional therapy results will be achieved.
Literatur
Buse, H., P. Stankovic, H. J. Kaeßmann: Die traumatische Läsion des proximalen Tibio-Fibulargelenks. Arch, orthop. Unfall-Chir. 76 (1973), 25–30.
Delaney, R. J., J. B. Mac Donald, I. Mac Nab: Simple dislocation of superior tibio-fibular joint. Canad. med. Ass. J. 74 (1956), 906.
Dubrueil: Luxation de la tête du péroné. J. Soc, Med. Prat. Mont- pelier 44(1844), 112.
Harrison, R., J. C. R. Hindenach: Dislocation of the upper end of the fibula. J. Bone Jt Surg. 41-B (1959), 114.
Lord, C. D., J. W. Coutts: A study of typical parachute injuries occuring in two hundred and fifty thousand jumps at the parachute school. J. Bone Jt Surg. 26-A (1944), 547.
Lyle, H. H. M.: Traumatic luxation of the head of the fibula. Ann. Surg. 82 (1925), 635.
Hartmann, C. M., W. E. Macklin, H. O. Peterson: Dislocation of the head of the fibula. Minnesota Med. 23 (1940), 649.
Ogden, J.: Subluxation and dislocation of the proximal tibio-fibular joint. J. Bone Jt Surg. 56-A (1974), 145.
Owen, R.: Recurrent dislocation of the superior tibio-fibular joint. A diagnostic pitfall in knee derangement. J. Bone Jt Surg. 50-B (1968), 342.
Parkes, J. C., R. R. Zelko: Isolated acute dislocation of the proximal tibio-fibular joint. J. Bone Jt Surg. 55-A (1973), 177.
Pellegrino, J., J. M. Maupin, G. Casanova, E. Esquirol, Ch. Larroque: La luxation antérieure isolée de l’éxtrémité superiéure du péroné. Rev. chir. orthop. 57 (1971), 547.
Stratfort, B. C.: Simple dislocation of the superior tibio-fibular joint. J. Bone Jt Surg. 41-B (1959), 120.
Vitt, R. J.: Dislocation of the head of the fibula. J. Bone Jt Surg. 30-A (1948), 1012.
Voss, H., R Herrlinger: Taschenbuch der. Anatomie, Bd I: Einführung in die Anatomie. Bewegungsapparat. Gustav Fischer, Stuttgart 12, 1963.
Waldeyer, A.: Anatomie des Menschen. Erster Teil. Walter de Gruyter, Berlin 5, 1967.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Halm, W., Obiltschnig, A. Die isolierte luxation ies proximalen tibiofibulargelenks als seltene sportverletzung. Unfallchirurgie 9, 349–353 (1983). https://doi.org/10.1007/BF02895709
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02895709