Skip to main content

Advertisement

Log in

Erfahrungsbericht über die Therapie des Nierentraumas

Report on experiences in the treatment of the kidney trauma

  • Published:
Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Von 510 Nierenverletzungen, die in den Jahren 1960 –1982 behandelt wurden, fand sich bei 95 Patienten eine Nierenruptur Grad I–V (n. Küster). 88 Patienten wurden chirurgisch behandelt, davon 73 im Sinne einer Frühoperation. Die Zahl der Spätkomplikationen be diesen frühoperierten Patienten war deutlich niedriger als bei konservativ behandelten oder bei spätoperierten Patienten. Außerdem konnte bei 8 von 15 spätoperierten Patienten nur noch die Nephrektomie durchgeführt werden. Zur Diagnostik wird stets frühzeitig die Ausscheidungsurographie als Infusionsurographie, ergänzend die Sonographie, eventuell die Computertomographie eingesetzt Die Angiographie oder gar die retrograde Pyelographie werden nur noch selektiv mit spezifischer Fragestellung durchgeführt.

Abstract

Of 510 traumatic renal injuries analyzed for the period 1960–1982, 95 patients demonstrated an injury of grade I–V according to the clas sification of Küster [11]. 88 patients were treated by surgery, 73 had immediate exploration. 15 patients in whom surgery became neces sary after a trial of non operative management demonstrated much more complications than those managed by early operative in tervention. Nephrectomy had to be performed in 8 of these 15 patients. The value of early excretory urography, ultrasound and some times of CT in the diagnosis of renal injuries is discussed. Arteriography and retrograde pyelography are only useful in very selectee cases.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Abel, B. J., J. H. Kennedy: Severe hypertension following traumatic renal infarction. Brit. J. Urol. 50 (1978), 54–58.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Adler, H., G. Weisse: Stumpfe Nierenverletzungen und ihre Spätfolgen. Chirurg 39 (1968), 554–555.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bandhauer, K.; Die organerhaltende Frühoperation bei Nierenverletzungen. Urologe 6 (1967), 337–340.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Cass, A. S.: Immediate radiological evaluation and early surgical management of genito-urinary injuries from external trauma. J. Urol. 122 (1979), 772–774.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Cass, A. S., J. Susset, A. Khan, C. J. Godec: Renal pedicle injury in the multiple injured patient. J. Urol. 122 (1979), 728–730.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Coleman, Ch., H. R. Witherington: A review of 117 partial nephrectomies. J. Urol. 122 (1979), 11–13.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Evins, S. C., W. B. Thomason, R. Rosenblum: Non-operative management of severe renal lacerations. J. Urol. 123 (1980), 247–249.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Fowler, J. W., M. F. Smith, T. A. S. Buist: The assessment and management of severe renal trauma. Brit. J. Urol. 54 (1982), 329–333.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Guerriero, W. G.: Penetrating renal injuries and the management of renal pedicle injuries. Urol. Clin. North Amer. 4 (1977), 3–12.

    CAS  Google Scholar 

  10. Guillemin, P., J. L’Hermite: Cure chirurgicale des séquelles précoces des traumatismes du rein. J. Urol. Nephrol. 79 (1973), 502–504.

    CAS  Google Scholar 

  11. Küster, E.: Die Chirurgie der Nieren. Enke, Stuttgart 1896.

  12. Lipsky, H., P. Petritisch, H. Schreyer: The role of angiography in diagnosis and management of blunt renal trauma. Brit. J. Urol. 47 (1976), 711–720.

    Article  Google Scholar 

  13. Osias, M. B., S. D. Hale, B. Lytton: The management of renal injuries. J. Trauma 16 (1976), 954–957.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Peters, P. C., T. C. Bright: Blunt renal injuries. Urol. Clin. North Amer. 4 (1977), 17–28.

    CAS  Google Scholar 

  15. Peterson, N. E.: Apparent exceptions to the usual patterns in renal trauma. J. Urol. 121, (1979), 489–496.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Potempa, J.: Die organerhaltende chirurgische Therapie der Nierenquerruptur. Urologe 6 (1967), 331–337.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Potempa, J., W. Wenz: Die Indikationsstellung zur konservativen und operativen Behandlung geschlossener Nierenverletzungen. Langenbecks Arch. Chir. 321 (1968), 149–170.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Pryor, J. P., J. P. Williams: A study of 137 cases of renal trauma. Brit. J. Urol. 47 (1975), 45–49.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Sargent, J. C., C. R. Marquardt: Renal injuries. J. Urol. 63 (1950), 1–8.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Slade, N.: Management of closed renal injuries. Brit. J. Urol. 43 (1971), 639–645.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Thompson, J. M.: Expectant management of blunt renal trauma. Urol. Clin. North Amer. 4 (1977), 29–32.

    CAS  Google Scholar 

  22. Wein, A. J., P. H. Arger, J. J. Murphy: Controversal aspects of blunt renal trauma. J. Urol. 17 (1977), 662–666.

    CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Palmtag, H., Rößler, W., Dreikorn, K. et al. Erfahrungsbericht über die Therapie des Nierentraumas. Unfallchirurgie 9, 260–267 (1983). https://doi.org/10.1007/BF02893749

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02893749

Navigation