Abstract
In 112 healthy subjects and 1, 767 patients examined for subjective complaints or assessment of pneumoconiosis, the routine examination of clinical status, chest X-ray and lung function was completed by measurement of forced expiratory vital capacity (FVC) and calculation of the difference between inspiratory and forced expiratory vital capacity (dVC).
The results show that only in healthy subjects the difference between slow inspiratory vital capacity (VC) and FVC may be neglected, but in patients both values might differ by more than 1000 ml and cannot replace each other. Airway resistance as measured by body plethysmography cannot be reliably calculated from various spirometric values.
Zusammenfassung
Bei 112 Gesunden und 1767 Patienten, die wegen subjektiver Atembeschwerden oder zur Beurteilung einer Pneumokoniose untersucht wurden, wurde in Ergänzung zu der klinischen, röntgenologischen und routinemäßigen Lungenfunktionsprüfung die forcierte exspiratorische Vitalkapazität und ihre Differenz zur langsamen inspiratorischen Vitalkapazität bestimmt.
Die Ergebnisse zeigen, daß nur bei Gesunden die Differenz zwischen beiden Vitalkapazitäten vernachlässigt werden kann; bei Patienten können beide Werte aber um mehr als 1000 ml differieren und deshalb einander nicht ersetzen. Die Strömungswiderstände in den Atemwegen, wie sie mit dem Ganzkörperplethysmographen gemessen werden, können nicht mit genügender Zuverlässigkeit aus spirometrischen Größen berechnet werden.
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von Westernhagen, F., Smidt, U. The significance of the difference between slow inspiratory and forced expiratory vital capacity. Lung 154, 289–297 (1976). https://doi.org/10.1007/BF02713545
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02713545