Skip to main content

Advertisement

Log in

Die Chirurgie der A. carotis

Surgery of the A. carotis

  • Published:
Acta chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Zwischen 1980 und 1990 wurden 471 Thrombendarteriektomien der A. carotis interna an 437 Patienten durchgeführt. Kriterien zur Indikationsstellung waren: 1. hämodynamisch relevante Karotisstenose oder embolisierende Plaques in kausaler Beziehung mit der Klinik, 2. Ausschluß von schweren Begleiterkrankungen, intrazerebralen Blutungen und frischen Apoplexien. Es wurde in Allgemeinanästhesie ohne Shuntapplikation operiert.

Die perioperative Letalität aus neurologischer Ursache betrug 2% und konnte in der Zeit 1985 bis 1990 (in dieser Periode wurden nur Patienten im Stadium I und II operiert) auf 1,4% reduziert werden; die permanente neurologische Defizitrate betrug 0,7% in dieser Periode.

Ein Risikoprofil für neurologische Komplikationen wurde retrospektiv erarbeitet: Blutdruckabfall während der Karotisklemmung und lange Klemmphasen korrelierten mit schlechten Ergebnissen. Der Grad der kontralateralen Stenose, Shuntverwendung oder der Stumpfdruck hatten keinen Einfluß auf das operative Ergebnis. Die Karotisthrombendarteriektomie ist die Therapie der Wahl beim Patienten im Stadium II. Die indikation zur Operation beim asymptomatischen Patienten (Stadium I) wird heute restriktiv gesehen; prospektive Studien sollen klären, welche asymptomatischen Patienten eventuell doch von einer Karotisoperation profitieren. Im Stadium III und IV wird heute nicht mehr chirurgisch interveniert.

Summary

471 carotid endarterectomies were performed in 437 patients in the period from 1980 to 1990. Indication for surgery was based on the following criteria: hemodynamic efficacy of the stenosis or risk of embolism from a vascular lesion; exclusion of a severe concomitant disease which could augment the operative risk, exclusion of an intracerebral hemorrhage or a recent stroke.

The operation was performed in general anesthesia and without shunt. Perioperative mortality due to neurologic complications amounted 2%. Between 1985 and 1990 (stage I and stage II patients only) mortality could be reduced to 1.4%, a permanent neurological deficit occurred in 0.7% during the last 5-years-period.

Retrospectively high neurologic risk patients could be identified: dropping blood pressure during carotid clamping and long clamping phases can be correlated with poor results. No correlations could be obtained regarding the degree of the contralateral stenosis, the application of intraluminal shunts or the stump-pressure. Surgical intervention is regarded as the method of choice in stage II patients. Carotid surgery for stage I is seen restrictively and can not be recommended at present; prospective studies investigating the indication for asymptomatic patients have been started. Stage III and Stage IV (per se) is not operated on.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Antiplatelet Trialist's Collaboration: Secondary prevention of vascular disease by prolonged antiplatelet treatment. Br Med J 1988;296:320–331.

    Article  Google Scholar 

  2. Berlit P, Storz W: Indikation und Stellenwert der Thrombendarteriektomie der Arteria carotis interna. Dtsch med Wschr 1989;114:471–474.

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. The CASANOVA study group (Hamann H): Asymptomatic Carotid artery stenosis: Narrowing-operation versus aspirin (vorgestellt auf der 2. gemeinsamen Jahrestagung der deutschen und österreichischen Gesellschaft für Gefäßchirurgie, 9. bis 11. Mai, Augsburg).

  4. European Carotid Surgery Trialists' Collaborative Group: MRC European Carotid Surgery Trial: Interim results for symptomatic patients with severe (70–99%) or with mild (0–29) carotid stenosis. Lancet 1991;337:1235–1243.

    Article  Google Scholar 

  5. Glover JL, Bendick PJ, Jackson VP, Becker GJ, Dilley RS, Holden RW: Duplex ultrasonography, digital subtraction angiography, and conventional angiography in assessing carotid atherosclerosis. Arch Surg 1984;119:664–671.

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Harrison MJG: Role of platelets and antiplatelet agents in cerebrovascular disease. Clues from trials. Circulation 1990; (suppl 181):120–121.

    Google Scholar 

  7. Hennerici M, Rautenberg W, Hulsbomer HB, Hefter H: Natural history of asymptomatic extracranial arterial disease. Circulation 1985;72:111–120.

    Google Scholar 

  8. Hennerici M, Rautenberg W, Mohr S: Stroke risk from symptomless extracranial arterial disease. Lancet 1982;II:1180–1189.

    Article  Google Scholar 

  9. Heymann A, Wilkinson W, Heyden S: Risk of stroke in asymptomatic persons with cervical arterial bruits. N Engl J Med 1980;302:838–841.

    Article  Google Scholar 

  10. Hirschl M, Ehringer H, Marosi L: Flußmessung der A. carotis communis mit einem vielkanaligen gepulsten Doppler-Ultraschallgerät Normalwerte. Patienten mit Stenosen der extrakraniellen A. carotis interna, Einfluß operativer Therapie, in Müller-Wiefel H, Barras J-P, Ehringer H, Krüger M (Hrsg) Mikrozirkulation und Blutrheologie. Therapie der peripheren arteriellen Verschlußkrankheit. Baden-Baden-Köln-New York, Witzstrock, 1980, 436–442.

    Google Scholar 

  11. Minar E: Prophylaxe zerebrovaskulärer Durchblutungsstörung. Acta med Austriaca 1991:2:38–46.

    Google Scholar 

  12. National Institute of Neurologic Disorders and Stroke (NASCET-Studie, Barnett HJ): Clinical alert: benefit of carotid endarterectomy for patients with high grade stenosis of the internal carotid artery (vorgestellt bei der International Conference on Stroke, 30. 5 bis 1. 6 1991 in Genf).

  13. Ott DA, Cooley DA, Chapa L, Coelho A: Carotid endarterectomy without temporary intraluminal shunt. Ann Surg 1980;191:708–712.

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Polterauer P, Kretschmer G, Zöch G, Wagner O, Piza F: Chirurgische Schlaganfallsprophylaxe-Thrombendarteriektomie bei extrakranieller Karotisstenose im Stadium I und II. Acta chir Austriaca 1985;17:25–31.

    Article  Google Scholar 

  15. Polterauer P, Huk I, Kretschmer G, Entscheff P, Madritsch M, Lackner F: Carotisthrombendarteriektomie (TEA): Indikation-Technik-Ergebnisse. VASA 1988; (suppl 26):159–162.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Veterans Administration Cooperative Study: Role of carotid endarterectomy in asymptomatic carotid stenosis. Stroke 1986;17:534–540.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Herrn Prof. Dr.A. Fritsch zum 65. Geburtstag gewidmet

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Polterauer, P., Prager, G., Kretschmer, G. et al. Die Chirurgie der A. carotis. Acta Chir Austriaca 23, 145–148 (1991). https://doi.org/10.1007/BF02658886

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02658886

Schlüsselwörter

Navigation