Abstract
Intraoperative bleedings, postoperative hepatic insufficiency and local complications such as postoperative bleeding, biliary fistulas, liver necrosis and subphrenic absecess increase the risk of liver resection. The decisive prophylaxis of bleeding is the precise resection technique according to intrahepatic vascular structures. Fibrin sealing is suited to stop oozings and residual bleedings on the resection surface and to avoid postoperative bleedings and/or biliary fistulas from the resection surface.
Zusammenfassung
Das Risiko einer Leberresektion steigt mit dem Auftreten einer intraoperativen Blutung, einer postoperativen Leberinsuffizienz und lokalen Komplikationen, wie Nachblutung, Gallefistel. Lebernekrose und subphrenischem Abszeß. Die entscheidende blutungsprophylaktische Maßnahme stellt die präzise, an intrahepatischen Gefäßstrukturen orientierte Resektion-stechnik dar. Die Fibrinklebung ist zur Stillung von Sicker- und Restblutungen an der Resektionsfläche und zur Prophylaxe einer Nachblutung und/oder einer Gallefistel aus der Resektionsfläche geignet. *** DIRECT SUPPORT *** A22P1115 00002
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Köckerling, F., Scheele, J. & Gall, F.P. Fibrin sealing in liver surgery. Acta Chir Austriaca 23, 100–103 (1991). https://doi.org/10.1007/BF02658858
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02658858