Zusammenfassung
Neue diagnostische und therapeutische methoden kennzeichnen die heutige situation, der renovaskulären hypertonie.
Diagnostisch: Digitale subtraktionsangiographie, seitengetrennte reninbestimmung, selektive pharmakoarteriographie. Therapeutisch: Perkutane transluminale angioplastik (PTA).
63% Mäanner, 37% frauen, 70% arteriosklerose sowie ein durchschnittsalter, von 44 jahren kennzeichnen das krankengut. Die chirurgischen ergebnisse bei 83 patienten ergaben in 47% eine normalisierung, in 22% eine besserung sowie negative resultate und mortalität in 13% bzw. 12%. Die Letalität ist in der gruppe der simultanen zusatzeingriffe hoch, so daß wir sie wenn mõglich vermeiden. Morbidität und vor allem Mortalität sind bei anwendung der PTA gering. Aus diesem grund wird sie als erster therapieschritt bei der, RVH mit nierenarterienstenose durchgeführt. Die früh- bis mittelfristigen ergebnisse bei 51 Patienten sind: 39% normalisierung und 51% besserung über 16 monate.
Summary
New diagnostic and therapeutic procedures changed the attitude, toward the approach to renovascular hypertension: intravenous digital subtraction, angiography (DSA), highly selective pharmaco-arteriography as diagnostic tools; percutaneous transluminal angioplasty (PTA) as new refined therapeutic procedure. Lateralizing venous renins and classical vascular surgery are generally accepted methods. 83 vascular reconstructions with 70% atherosclerosis and a mean age of 44 years are reported. Postoperative normotensive: 47% improved: 22% over a period of 5 years. Over all postoperative mortality: 12%, by surgical reasons: 6%; no therapeutic effect: 13%. Simultaneous vascular procedures in our experience are yielding significant higher mortality rates than unilateral elective reconstructions and should therefore be avoided. Complications during or after 51 PTAs are uncommon, favouring this procedure as first step in the therapy of RVH today. Early results are encouraging: 39% became normotensive, 51% improved during a mean observation period of 16 months.
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Literatur
Bookstein, J. J.: Appraisal of arteriography in estimating the hemodynamic significance of renal artery stenoses. Invest. Radiol. 1, 281 (1966).
Brewster, D. C., Buth, J., Darling, R. C., Austen, W. C.: Combined aortic and renal artery reconstruction. Am. J. Surg. 131, 457 (1976).
Colapinto, R. F., Stronell, R. D., Harries-Jones, E. P., Gildiner, M., Hobbs, B. B., Farrow, G. A., Wilson, D. R., Morrow, J. D., Logan, A. G., Birch, S. J.: Percutaneous, transluminal dilatation of the renal artery: Follow-up studies on renovascular hypertension. AJR 139, 727 (1982).
Dean, R. H., Foster, J. H.: Criteria for the diagnosis of renovascular hypertension. Surgery 74, 926 (1973).
Dean, R. H.: Aortorenal bypass. In: Vascular surgery. Ed. Rutherford, p. 1001. Saunders, Philadelphia 1977.
Dean, R. H.: What is new in renal revascularization? In: Vascular Surgery—Issues in current practice. Eds. R. M. Greenhalgh, C. W. Jamieson, A. N. Nicolaides, p. 245. Grune & Stratton 1986.
Ernst, C. B., Daugherty, M. E., Kotchen, T. A.: Relationship between collateral development and renin in experimental renin arterial stenosis. Surgery, 80, 252 (1976).
Foster, J. H., Dean, R. H., Pinkerton, J. A., Rhamy, R. K.: Ten years experience with the surgical management of renovascular hypertension. Ann. Surg. 177, 755 (1973).
Fry, W. J., Brink, B. E., Thompson, N. W.: New techniques in the treatment of extensive fibromuscular disease involving the renal arteries. Surgery 68, 959 (1970).
Fry, W. J., Wylie, E. J., Dean, R. H., Stanley, J. C.: Symposium: Renovascular hypertension. Cont Surg. 13, 49, (1978).
Fry, W. J.: Treatment of renovascular hypertension. In: Advances in Surgery 19. Ed. J. A. Mannick, p. 51. Year Book Medical Publishers, 1986.
Grüntzig, A., Vetter, W., Meier, B., Kuhlmann, U., Lutolf, U., Seigenthaler, W.: Treatment of renovascular hypertension with percutaneous transluminal dilatation of a renalartery stenosis. Lancet 1, 801 (1978).
Katzen, B. T., Chang, J., Knox, W. G.: Percutaneous transluminal angioplasty with the Grüntzig balloon catheter. A review of 70 cases. Arch. Surg. 114, 1389 (1979).
Lawson, J. D., Shack, R. B., Polterauer, P., Hollifield J. W., Rhamy, R. K., Dean, R. H.: Revascularization of the poorly functioning kidney. Surg. 85, 44 (1970).
Miller, G. A., Ford, K. K., Braun, S. D., Newman, G. E., Moore, A. V., Malone, R., Dunnick, N. R.: Percutaneous transluminal angioplasty vs. surgery for renovascular hypertension. AJR 144, 447 (1985).
Nordhus, O., Ekström, Liljeqvist, L., Tidgren, B.: Renal artery reconstruction in renovascular hypertension. Scand. J. Thoac. Cardiovasc. Surg. 12, 111 (1978).
Olbert, F., Ogris, E., Muzika, N., Schlegl, A., Vacariu, O., Diez W.: Perkutane transluminale Angioplastie (PTA) im Bereich der Arteria realis—Indikation, Technik und Ergebnisse. Wien. klin. Wschr. 97 (1985).
Polterauer, P., Dean, R. H., Hollifield J. H., Rhamy, R. K.: Totalverschluß der Nierenarterie und eingeschränkte Nierenfunktion als besonderes Problem der renovaskulären Hypertonie. Indikation und Ergebnisse. Kongreßbericht der österreichischen Gesellschaft für Chirurgie. S. 592. Demeter, 1979.
Polterauer, P., Piza, F., Wagner, O., Kretschmer, G., Schemper, M.: Nierenarterienstonose—renovaskuläre Hypertonie: Rekonstruktionsergebnisse. Angio archiv 1, 119 (1981).
Polterauer, P., Dean, R. H., Hollifield, J. W.: Hinweise zur chirurgischen Behandlung der renovaskulären Hypertonie: Erfahrung an 400 operierten Nierenarterienstenosepatienten. Wien. klin. Wschr. 92, 433 (1980).
Polterauer, P., Piza, F., Wagner, O., Kretschmer, G., Schemper, M.: Renovascular hypertension—renal artery stenosis: Results of sixty-five consecutive reconstructions. Angiology 33, 781 (1982).
Puijlaert, C. B. A. J., Boomsma J. H. B., Ruijs, J. H. J., et al.: Transluminal renal artery dilatation in hypertension: Technique, results and complications in 60 cases. Urol. Radiol. 2, 201 (1981).
Schwilden, E. D., Van Dongen, R. J. A. M.: Behandlung von abdominellen Aorten-Aneurysmen in Kombination mit ein- oder beidseitigen Nierenarterienstenosen. VASA 5, 47 (1976).
Shapiro, A. P., Perez, C., Stable, E., Scheib, E. T., Bron, K., Moutsos, S. E., Berg, G., Misage, J. R.: Renal artery stenosis and hypertension: Observations on current status of therapy from a study of 115 patients. Am. J. Med. 47, 175 (1969).
Stanley, J. C., Fry, W. J.: Surgical treatment of renovascular hypertension. Arch. Surg. 112, 1291 (1977).
Stanley, J. C., Ernst, C. B., Fry, W. J.: Fate of 100 aortorenal vein grafts: Characteristics of late graft expansion. Aneurysmal dilation, and stenosis. Surgery 74, 931 (1973).
Tegtmeyer, C. J., Kofler, T. J., Ayers, C. A.: Renal angioplasty: Current status. AJR 142, 17 (1984).
Van Way, C. W.: Clinical conditions in the management of hypertension and renovascular hypertension. In: Vascular surgery. Ed. Rutherford, S. 971. Saunders, Philadelphia 1977.
Vollmar, J., Nadjafi, S., Rosenthal, J.: Surgical considerations in the treatment of renovascular hypertension. Surg. Gynec. Obstet. 144, 553 (1977).
Wilms, G. E., Baert, A. L., Staessen, J. A., Amery, A. K.: Renal artery stenosis: Evaluation with intravenous digital subtraction angiography. Radiology 160, 713 (1986).
Wylie, E. J., Perloff, D. L., Stoney, R. J.: Autogenous tissue revascularisation techniques in surgery for renovascular hypertension. Ann. Surg. 170, 416 (1969).
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Polterauer, P., Wittich, G., Kretschmer, G. et al. Nierenarterienstenose mit renovaskulärer hypertonie . Acta Chir Austriaca 18, 455–460 (1986). https://doi.org/10.1007/BF02656376
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02656376