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Zum gegenwärtigen Stand der Operationstechnik und Operationstaktik bei nicht palpablen Mammatumoren

The present state of operative technique and operative tactics in non palpable mamma tumours

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Zusammenfassung

Der Anteil nicht palpabler Mammatumore nimmt durch die Verbesserung, der diagnostischen Hilfsmittel ständig zu. Auf diagnostischem Gebiet besteht bei diesen Tumoren das Problem der exakten intraoperativen Lokalisierung, das nur in enger Zusammenarbeit von Chirurgen und Röntgenologen zu lösen ist. Während bei den invasiven Kleinstkarzinomen die brusterhaltenden Operationsverfahren erfolgversprechende Resultate zeitigten, die jedoch noch durch Langzeitresultate bestätigt werden müssen, ist die adäquate Therapie der präinvasiven Karzinome (IDC, CLIS) noch strittig. Beim IDC wird wegen der Gefahr der Multizentrizität und Bilateralität und dem Risiko zurückgelassener Tumorherde eine Therapie wei bei den invasiven Kleinstkarzinomen empfohlen. Beim CLIS bestehen wegen des hohen Risikos eines nachfolgenden ipse-oder kontralateralen Karzinoms große Differenzen über die ideale Therapie, die von regelmäßiger Kontrolle nach bioptischer Diagnosestellung bis zur bilateralen Mastektomie, mit sofortiger plastischer Brustrekonstruktion reichen. Die fibrozystische Mastopathie-der häufigste Befund bei den nicht palpablen Mammatumoren-ist bei Vorliegen höhergradiger Zellatypien mit einem erhöhten Mammakarzinomirisiko behaftet, so daß diese Patientinnen zu regelmäßigen Kontrollen einberufen werden sollten.

Summary

The frequency of non-palpable mamma tumours is steadily increasing, as the accuracy of the diagnostic aids is improving. The diagnostic problem in these tumours is the correct localization of the tumour intraoperatively. This can only be achieved by an intimate cooperation between surgeon and radiologist. In minimal breast cancer there have been excellent results with breast preserving operation techniques, which however have to be confirmed by long term follow up studies. The adequate therapy of preinvasive carcinomas, (IDC, CLIS) is still controversial. In the case of IDC there is the same treatment recommended as in the minimal breast cancer group, because of the bilaterality and multicentricity and the high incidence of residual tumors after biopsy. The ideal therapy of CLIS is still under discussion, as the risk of subsequent carcinoma is very high. The therapy ranges from simple biopsy with periodical follow up to a bilateral mastectomy with simultaneous breast reconstruction. The fibrocystic mastopathy, being the most frequent finding in non-palpable mamma tumours, is associated with an increased risk of mamma carcinoma in the presence of high grade cell atypia. Thus these patients should be called in for periodical controlls.

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Literatur

  1. Ashikari, R., Hajdn, S., Robbin, G.: Intraductal carcinoma of the breast. Cancer 28, 1182 (1971).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Barth, V., Müller, R., Deininger, H., Wollgens, P.: Klinik, Mammographie, Zytologie, Stanzbiopsie und Plattenthermographie in der erweiterten Mammadiagnostik. Dtsch. med. Wschr. 99, 175 (1974).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bässler, R.: Das sogenannte lobuläre Karzinom der Mamma. Dtsch. med. Wschr. 94, 108 (1969).

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Bässler, R., Werner, J.: Präinvasive Tumoren und Präkanzerosen der Mamma: Pathologisch-anatomische Abgrenzung und klinische Konsequenzen. Chirurg 55, 133 (1984).

    PubMed  Google Scholar 

  5. Benfield, J. R., Jacobson, M., Warner, N.: In situ carcinoma of the breast. Arch. Surg. 91, 130 (1965).

    Google Scholar 

  6. Bergholz, M., Schauer, H., Reck, H., Gregl, A.: Krebsrisko bei papillären Proliferationen der Brustdrüse. Langenbecks Arch. Chir. 348, 157 (1979).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Böhmig, R.: Mastopathia fibrosa cystica, ihre Epithelproliferationen und deren Beriehung zum Karzinom. Eng. Allg. Path. Path. Anat. 45, 39 (1964).

    Google Scholar 

  8. Brezina, K.: Röntgenologisch gezielte Mammabiopsie. Röntg. Forsch. 122, 330 (1975).

    Article  Google Scholar 

  9. Brezina, K.: Über die Verwendung der Mammographie zur gezielten Feinnadelbiopsie. Röntgenpraxis 33, 235 (1980).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Brown, P., Silverman, J., Owens, E., Tabor, D., Terz, J., Lawrence, W.: Introductal noninfiltrating carcinoma of the breast. Arch. Surg. 111, 1063 (1976).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Bruck, H., Lorbek, W.: Ergebnisse der Radikaloperation des Mammacarcinoms. Langenbecks. Arch. Chir. 278, 134 (1960).

    Google Scholar 

  12. Buhl-Jørgensen, S., Fischermann, K., Johnnsen, H., Petersen, B.: Cancer risk in intraductal papilloma and papillomatosis. Surg. Gynec. Obstet. 127, 1307 (1968).

    PubMed  Google Scholar 

  13. Carter, J.: Intraductal papillary tumors of the breast. Cancer 39, 1689 (1977).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Farrow, S., Fracchia, A., Robbins, G., Castro, C.: Simple excision or biopsy plus radiation therapy for potentially curable cancer of the breast. Cancer 28, 1195 (1971).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Fisher, E., Gregorio, R., Redmont, C., Vellios, F., Sommers, S., Fisher, B.: Pathologic findings from the National Surgical Adjuvant Breast Project (Protocol No. 4). Cancer 35, 247 (1975).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Fisher, E., Fisher, B.: Lobular carcinoma of the breast. An overview. Ann. Surg. 185, 377 (1977).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Foote, F., Stewart, F.: Lobular carcinoma in situ: A rare form of mammary carcinoma. Am. J. Path. 17, 491 (1941).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Gallagher, S., Martin, J.: An orientation to the concept of minimal breast cancer. Cancer 28, 1505 (1971).

    Article  Google Scholar 

  19. Haagensen, C., Lane, N., Lattes, R., Bodien, C.: Lobular neoplasia (so-called lobular carcinoma in situ) of the breast. Cancer 42, 737 (1978).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Harder, F., Riederer, C.: Mammakarzinom: Amputation oder brusterhaltende Behandlung? Helv. chir. Acta 50, 639 (1984).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Hajward, J.: Conservative surgery in the treatment of early breast cancer. Br. J. Surg. 61, 776 (1974).

    Google Scholar 

  22. Herfarth, Ch., Schlag, P.: Überlegungen zur operativen Taktik bei Präkanzerosen und nicht-invasiven Karzinomen der Mamma. Chirurg 53, 29 (1982).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Hutter, R., Foote, F.: Lobular carcinoma in situ. Cancer 24, 1081 (1969).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Hutter, R.: The influence of pathologic factors on breast cancer management. Cancer 46, 961 (1980).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Huvos, A., Hutter, R., Berg, J.: Significance of axillary macrometastases and micrometastases in mammary cancer. Ann. Surg. 173, 44 (1977).

    Article  Google Scholar 

  26. Kaufmann, C., Hamperl, H., Baldus, F., Ki, B.: Das lobuläre Carcinoma in situ. Dtsch. med. Wschr. 96, 1581 (1971).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Kodlin, D., Winger, E., Morgenstern, N., Chen, U.: Chronic mastopathy and breast cancer. Cancer 39, 2603 (1977).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Kreuzer, G., Boquoi, E., Meyer, R.: Die Diagnostik gut-und bösartiger Mammatumoren. Ergebnisse einer kombinierten klinischen, mammographischen und zytologischen Untersunchung (Triple Diagnostik). Dtsch. med. Wschr. 98, 691 (1973).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Latters, R.: Lobular neoplasia (Lobular carcinoma in situ) of the breast—A histological entidy of controversial clinical significance. Path. Res. Pract. 166, 415 (1980).

    Google Scholar 

  30. Letton, H., Mason, E.: The treatment of nonpalpable carcinoma of the breast. Cancer 46, 980 (1980).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Olbrisch, R.: Gibt es noch Indikationen zur subkutanene Mastektomie? Chirurg 52, 467 (1981).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Olbrisch, R.: Prainvasive Tumoren und Präkanzerosen der Mamma. Lokales Vorgehen-Biopsie, Tumorresektion, subkutane Mastektomie oder einfache Mastektomie. Chirurg 55, 146 (1984).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  33. Perzin, H., Lattes, R.: Papillary adenoma of the nipple. Cancer 29, 996 (1972).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Prechtl, K.: Beziehungen der Mastopathie zum Mammakarzinom. Fortschr. Med. 90, 43 (1972).

    Google Scholar 

  35. Prechtl, K., Schmidt, H.: Eine 6jährige Verlaufsstudie bei Frauen mit bioptisch gesicherter Mastopathie Verh. Dtsch. Ges. Path. 63, 609 (1979).

    Google Scholar 

  36. Rissanen, P.: Cancer of the breast in women. Strahlen-therapie 137, 393 (1972).

    Google Scholar 

  37. Rosen, P., Fracchia, A., Urban, J., Schottenfeld, D., Robeins, G.: Residual mammary carcinoma following simulated partial mastectomy. Cancer 35, 739 (1975).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  38. Rosen, P., Senie, R., Schottenfeld, D.: Noninvasive breast carcinoma. Ann. Surg. 189, 377 (1979).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Rosen, P., Braun, D., Kinne, D.: The clinical influence of pre-invasive breast carcinoma. Cancer 46, 919 (1980).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Rosen, P.: Lobular carcinoma in situ: Recent clinicopathologic studies at Memorial Hospital. Path. Res. Pract. 166, 430 (1980).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  41. Rosen, P.: Axillary lymph node metastases in patients with occult noninvasive breast carcinoma. Cancer 46, 1298 (1980).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  42. Schlag, P.: Operative Strategie bei Präkanzerosen und prä-invasiven Karzinomen der Mamma. Chirurg 55, 142 (1984).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  43. Schwartz, G., Feig, S., Patschesfsky, A.: Clinicopathologic correlation and significance of clinically occult mammary lesion. Cancer 41, 1147 (1978).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  44. Schwartz, G., Patchesfsky, A., Feig, S., Shaber, G., Schwartz, A.: Multicentricity of non-palpable breast cancer. Cancer 45, 2913 (1980).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  45. Snyder, R.: Mammography and lobular carcinoma in situ. Surg. Gynec. Obstet. 122, 255 (1966).

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  46. Staffen, A., Gober, I., Horcher, E.: Zur Problematik der stadiengerechten Chirurgie des Mammakarzinoms. Wien. klin. Wschr. 91, 84, (1979).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  47. Urban, J.: Bilaterality of cancer of the breast. Cancer 20, 1867 (1967).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  48. Veronesi, U., Sacozzi, R., Del Vecchio, M., Banfi, A., Clemente, C., De Lena, M., Gallus, G., Greco, M., Luini, A., Marubini, E., Muscolino, G., Rilke, F., Salvadori, B., Zechini, A., Zucali, R.: Comparing radical mastectomy with quadrantectomy, axillary dissection and radiotherapy in patients with small cancers of the breast. N. Engl. J. Med. 305, 6 (1981).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  49. Wanebo H., Huvos, A., Urban, J.: Treatment of minimal breast cancer, Cancer 33, 349 (1974).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  50. Warner, N.: Lobular carcinoma of the breast. Cancer 23, 840 (1969).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  51. Wheeler, J., Enterline, H., Roseman, J., Tomasulo, J., McIlvaine, C., Fitts, W., Kirshenbaum, J.: Lobular carcinoma in situ of the breast. Cancer 34, 554 (1974).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  52. Wolf, G.: Mammographie—Überblick über den gegenwärtigen Stand der Technik und aktuelle Meinungen. BioMed. 8, 16 (1982).

    Google Scholar 

  53. Wolf, G., Freilinger, G.: Zur radiologischen Erfassung nicht palpabler Mammakarzinome. Wien. klin. Wschr. 91, 645 (1979).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  54. Wolf, G., Kucera, H., Ulm, R., Kubista, E.: Unsere Erfahrungen mit Mammographie, Plattenthermographie und Zytologie als Triple-Diagnosti. Strahlentherapie 152, 248 (1976).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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Sellner, F., Jelinek, R., Brezina, K. et al. Zum gegenwärtigen Stand der Operationstechnik und Operationstaktik bei nicht palpablen Mammatumoren. Acta Chir Austriaca 19, 543–547 (1987). https://doi.org/10.1007/BF02656005

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