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Die stabile Fixation frischer, ausgesprengter und intraartikulärer Knorpel-Knochen-fragmente im Kniegelenk

The stable fixation of freshly broken intra-articular cartilage and bone fragments in the knee

Fixation stable à l’articulation du genou de fragments chondrosseux frais, éclatés, et intraarticulaires

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European Journal of Trauma and Emergency Surgery Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Frische Knorpel-Knochenfragmente (osteochondrale Fraktur), die überwiegend durch direkte Gewalteinwirkung entstehen und am lateralen Femurkondylus in der Hauptbelastungszone lokalisiert sind, können durch eine übungsstabile Schraubenosteosynthese von intraartikulär her versorgt werden. Dieses Verfahren bietet große Vorteile, da die Immobilisierung postoperativ entfällt und den Ernährungsvorgängen des Gelenkknorpels in hohem Maße dadurch Rechnung getragen wird. Innerhalb eines Jahres wurden mit dieser Methode 3 Patientinnen behandelt. In allen Fällen wurde die Restitutio ad integrum erzielt. Dies ist durch Probebiopsie histologisch bestätigt.

Summary

Recent osteochondral fractures which occur mostly as the result of direct violence and which are located at the lateral femoral condyle in between the weight bearing surface may be treated best by functionally stable screw fixation being an intraarticular access. This procedure yields most satisfactory results because there is no need for postoperative immobilizatioi and this has a beneficial effect on the viability of the articular cartilage.

We have treated three patients by this method very successfully. In all cases there was full restoration of function. The anatomically normal articular cartilage was verified by biopsies.

Résumé

De récentes fragmentations chondrosseuses (fracture ostéochondrale) qui naissent surtout sous un choc direct et sont localisées au niveau du condyle fémoral latéral dans la zone le plus sollicitée peuvent être traitées par une fixation sur vis stable avec accès intraarticulaire.

Ce procédé offre beaucoup d’avantages puisque l’immobilisation postopératoire est supprimée, et l’effet en est hautement bénéfique pour la viabilité du cartilage articulaire.

En l’espace d’un an on a utilisé cette méthode pour traiter trois patients. Dans chaque cas on a obtenu un rétablissement intégral de la fonction. Ceci a été vérifié histologiquement par biopsies.

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Kuner, E.H., Hãring, M. Die stabile Fixation frischer, ausgesprengter und intraartikulärer Knorpel-Knochen-fragmente im Kniegelenk. Unfallchirurgie 1, 63–67 (1975). https://doi.org/10.1007/BF02643378

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02643378

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