Skip to main content

Advertisement

Log in

Wiederherstellung von Bauchwanddefekten

Reconstruction of abdominal wall defects

  • Themenschwerpunkt: „Plastische- Und Wiederherstellungschirurgie“
  • Published:
Acta Chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Grundlagen: Die Wiederherstellung durchgehender Bauchdeckendefekte kann schwierig sein. Bei sieben Patienten wurden große durch alle Wandschichten reichende Defekte mit myofaszialen Lappen wiederhergestellt.

Methodik: Vier Patienten hatten eine Bauchwandresektion wegen eines malignen Tumors, einmal trat eine nekrotisierende Bauchdeckenphlegmone nach Ovarialzystenentferung auf und einmal kam es zu einem Bauchdeckenverlust nach Schußverletzung und einmal nach Resektion einer Strahlennekrose. Sechsmal wurde als erste Schichte zur Rekonstruktion Corium oder Kunststoffnetz verwendet. Die Hautfaszien- und Muskelrekonstruktion konnte einmal mit einem kombinierten TFL und Rectus femoris-Lappen, einmal nur durch letzteren, viermal durch einen Rectus abdominis-Lappen und einmal durch einen LD-Lappen erreicht werden.

Ergebnisse: Die Verwendung von myofaszialen und myokutanen Lappen in Kombination mit Kunststoffnetzen oder Corium waren erfolgreich. Die Komplikationen waren minimal.

Schlußfolgerungen: Die Verwendung von gestielten oder mikrovaskulär transplantierten zusammengesetzten Lappen, speziell der M. rectus abdominis und M. rectus femoris-Lappen sollten bei der Rekonstruktion von ausgedehnten Bauchwanddefekten vermehrt eingesetzt werden. Die Vorteile sind die einfache Hebetechnik, die große Rotationsachse bei Insellappen und das große Areal, das man damit verschließen kann.

Summary

Background: Reconstructing full-thickness abdominal wall defects can be difficult. Assessment was made of the results of massive abdominal wall defect reconstruction using myofascial units in 7 patients.

Methods: Four patients had resection for malignancy, one patient had a necrosis after an operation, one after a gunshot injury and one after a resection of an irradiated area of the abdominal wall. The defect was closed with a mesh or dermis graft and myo fasciocutaneous units as extended rectus femoris TFL or rectus femoris flap only, extended rectus abdominis island flap or LD microvascular flap.

Results: Application of myofascial and myocutaneous flaps in combination with synthetic material or corium was successful. The complications encountered were minimal.

Conclusions: The use of myofasciocutaneous units should be considered the preferred method for repairing major abdominal wall defects. They are superior in their reliability, ease of use, arc of rotation, and potential area covered.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Berger A, Jonas U, Kunert P, Allhoff E: Rekonstruktion der Bauchwand mit neurotisierten myokutanen Lappen. Vortrag 11. Jahrestagung der DAM, Würzburg 1988.

    Google Scholar 

  2. Byrd HS, Creighton Hobar P: Abdominal Wall Expansion in Congenital Defects. Plast Reconstr Surg 1989; 84: 347–352.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bostwick J, Hill HL, Nahai F: Repairs in the Lower Abdomen Groin or Perineum with Myocutaneous or Omental Flaps. Plast Reconstr Surg 1979; 63: 186–194.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Dibbell DG, Mixter RC, Dibbell DG: Abdominal Wall reconstruction (the „Mutton Chop“ Flap): Plast Reconstr Surg 1991; 87: 60–65.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Ger R, Duboys E: The prevention and repair of large abdominal wall defects by muscle transposition: A preliminary communication. Plast Reconstr Surg 1983; 72: 170–175.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Giampapa V, Keller A, Shaw WW, Colen SR: Pelvic Floor Reconstruction Using the Rectus Abdominis Muscle Flap. Ann Plast Surg 1984; 13: 56–59.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Greulich M, Martin M, Gubisch W, Reichert H: Anschluß freier Lappenplastiken an die Epigastrica inferior. Handchir Mikrochir Plast Chir 1991; 23: 28–31.

    Google Scholar 

  8. Hill HL, Nahai F, Vasconez LO: The Tensor Fascia Lata Myocutaneous Free Flap. Plast Reconstr Surg 1978; 61: 517–522.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. McCraw JB; Arnold PJ: Atlas of muscle and Musculocutaneous Flaps. Chapter: Rectus femoirs. Hampron Press, Norfolk, Virg. 1986.

    Google Scholar 

  10. Nahai FM, Scheflan M, Mathes SJ: Abdomen; Reconstruction, in Mathes S, F Nahai (Eds.): Clinical Application for Muscle and Musculocutaneous Flaps. Mosby, St. Louis 1982.

    Google Scholar 

  11. Piza-Katzer H, Zöch G, Weinstabl R, Kolb R: Kombinierter muskulokulanter Tensor fasciae latae- und Rectus femoris Lappen zur Deckung eines ausgedehnten Bauchwanddefektes. Handchir Mikrochir Plast Chir 1989; 21: 315–317.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Sakai S, Soeda S, Uchida A, Wakabayashi K, Ishikawa A: Use of a Combined Groin-Tensor Fasciae Latae Flap for Reconstruction of a Full-Thickness Defect of the Abdominal Wall. Brit J Plast Surg 1985; 38: 492–496.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Taylor G I; Corlett R J, Boyd J B: The Verasatile Deep Inferior Epigastric (Inferior Rectus Abdominis) Flap. Brit J Plast Surg 1984; 37: 330–350.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Piza-Katzer, H., Walzer, R.L. & Fritsch, A. Wiederherstellung von Bauchwanddefekten. Acta Chir Austriaca 26, 208–211 (1994). https://doi.org/10.1007/BF02629714

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02629714

Schlüsselwörter

Key-words

Navigation