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Möglichkeiten von Muskellappen im Rahmen der Herz- und Thoraxchirurgie

Utilization of muscle flaps in cardiothoracic surgery

  • Themenschwerpunkt: „Plastische- Und Wiederherstellungschirurgie“
  • Published:
Acta Chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Grundlagen: Mit der raschen Entwicklung von Muskellappen und ihrer sicheren Transposition oder freien mikrovaskulären Transplantation haben sich, wie in vielen anderen chirurgischen Gebieten, auch in der Herz- und Thoraxchirurgie viele Anwendungsmöglichkeiten und neue Indikationen herausgebildet.

Methodik: Die Wirksamkeit von Muskellappen in infizierten Problemwunden wurde durch eine Reihe von experimentellen und klinischen Untersuchungen gezeigt. Die Muskeloberfläche zeigt einen erhöhten Widerstand gegenüber Infekten und weist höhere Sauerstoffpartialdrucke als andere Gewebe auf. Vitales Muskelgewebe, welches als Lappen in mindervaskularisiertes Gewebe einbracht wird, kann durch diese Eigenschaften aktiv Keime in der Wunde eliminieren und über den Gefäßstiel die notwendigen humoralen und zellulären Faktoren zur Wundheilung in die Problemzone bringen.

Ergebnisse: Neben der zuverlässigen Deckung großer Defekte und der Rekonstruktion der Thoraxwand kann der Muskellappen besonders bei der Behandlung komplizierter lokaler Infekte ein wertvolles Hilfsmittel sein. Durch die extra- und intrathorakale Verwendung können komplizierte Infektionen ausgeheilt, chronische Fisteln verschlossen und gefährdete Nahtstellen oder Anastomosen gesichert werden. Nach chronischer Elektrostimulation kommt es zu strukturellen Umwandlungen im Muskelgewebe selbst, welche die Muskulatur zu Dauerleistungen befähigt. Diese Eigenschaften werden bei der Kardiomyoplastie zu Myokardaugmentation und -substitution verwendet.

Schlußfolgerungen: Der vitale und nach plastisch-chirurgischen Prinzipien sicher transponierte oder frei transplantierte Muskellappen bietet in der Herz- und Thoraxchirurgie eine Reihe von Vorteilen. Die Plastische Chirurgie, im Schnittpunkt verschiedener chirurgischer Disziplinen, kann hier bei interdisziplinärer Kooperation eine Fülle von Techniken und Problemlösungen anbieten. Die Kombination des Wissens aus unterschiedlichen Disziplinen und eine vorurteilsfreie Zusammenarbeit führen dabei zu einer wesentlichen Bereicherung unserer gemeinsamen therapeutischen Möglichkeiten.

Summary

Background: With the development of muscle flaps and their safe and reliable transposition or free microvascular transplantation new indications for applications emerged in cardiothoracic surgery as well as in many other fields of surgery. Muscle flaps are useful in reconstructive surgery of the chest wall following trauma or resection after tumor surgery and are most valuable in the treatment of infection sites that fail to respond to conventional surgical treatment.

Methods: The effectiveness of muscle flaps in the management of these difficult wounds is shown by a review of experimental and clinical studies as well as by our own clinical experience. The surface of muscle shows a superior resistance to bacterial inoculation and greater oxygen tension when compared to any other tissue. Muscle flaps provide cellular, noncellular and oxygen environments that are necessary to deal with infection and wound ischemia.

Results: Muscle flaps are therefore used in intrathoracic and mediastinal surgery including reinforcement of high-risk tracheobronchial sutures or anastomoses and in the management of bronchopleural fistulas and empyema spaces. The flap may facilitate the repair of tracheo-esophageal fistulas and is recommended for the primary treatment of the infected sternotomy wound. Stable coverage in the site of infection is achieved by using a muscle flap and future wound breakdown is prevented. Myocardial substitution with stimulated skeletal muscle — cardiomyoplasty — becomes possible by utilization of the contractile properties of muscle tissue.

Conclusions: Muscle flaps have definitely enriched our therapeutic scope in the treatment of wound problems in cardiothoracic surgery. Plastic Surgery localized in the focus of different surgical specialities can offer a variety of techniques and solutions for specific wound problems. This knowledge can be used mutually in interdisciplinary cooperation in favour of our patients.

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Literatur

  1. Chang N, Mathes S: Comparison of the Effect of Bacterial Inoculation in Musculocutaneous Flap and Random-Pattern Flaps. Plastic Reconstr Surg 1982; 70: 1–9.

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Chiu RC: Biomechanical cardiac assist, cardiomyoplasty and muscle-powered devices. Futura, Mount Kisco, Futura Publ, 1986.

  3. Ger R: Muscle Transposition for Treatment and Prevention of Chronic Post-traumatic Osteomyelitis of the Tibia. J Bone Joint Surg 1977; 59A: 784.

    Google Scholar 

  4. Mathes S, Albert B, Chang N: Use of the Muscle Flap in Chronic Osteomyelitis: Experimental and Clinical Correlation. Plast Reconstr Surg 1982; 69/5: 815–828.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Mathes S, Nahai F: Clinical Applications for Muscle and Musculocutaneous Flaps. St. Louis-Toronto-London, Mosby, 1982.

  6. Miller JI, Mansour KA, Nahai F, Jurkiewicz MJ, Harcher CR: Single-stage complete muscle flap closure of the postpneumonectomy empyema space: a new method and possible solution to a disturbing complication. Ann Thorac Surg 1984; 38: 227–231.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Nahai F, Morales L. Bone DK, Bostwick J: Pectoralis major muscle turnover flaps for closure of the infected sternotomy wound with preservation of form and function. Plast Reconstr Surg 1982; 70: 471–474.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Nahai F, Rand RP, Hester TR, Bostwick J, Jurkiewicz MJ: Primary treatment of the infected sternotomy wound with muscle flaps: a review of 211 consecutive cases. Plast Reconstr Surg 1989; 84: 434–441.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Pairolero PC, Arnold PG: Bronchopleural fistula — Treatment by transposition of pectoralis major muscle. J Thorac Cerdiovasc Surg 1980; 79: 142–145.

    CAS  Google Scholar 

  10. Pierer G, Hoflehner H, Hellbom B, Scharnagl E, Deutschmann W: Infektsanierung durch Muskellappen. Acta Chir Austriaca 1990; 22: 46–48.

    Google Scholar 

  11. Rehak PH, Tscheliessnigg KH, Pierer G, Terbstra BJ: Cardiomyoplastie — Technik und erste tierexperimentelle Ergebnisse. Biomedizinische Technik 1990; 35: 55–56.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Russel R, Graham D, Feller A, Zook E, Mathur A: Experimental Evaluation of the Antibiotic Carrying Capacity of a Muscle Flap into a Fibrotic Cavity. Plast Reconstr Surg 1988; 81: 162–168.

    Article  Google Scholar 

  13. Stark WJ: The Use of Pedicled Muscle Flaps in the Surgical Treatment of Chronic Osteomyelitis Resulting from Compound Fractures. J Bone Joint Surg 1946; 28: 343.

    Google Scholar 

  14. Stephenson LW (ed.): 4th World Symposium on Transformed Skeletal Muscle for Cardiac Assist. J Card Surg 1991; 6 (Supplement): 1.

  15. Vu P, Guedon C, Gehanno P, Andreassian B: Anatomic basis of serratus anterior muscle flap transposition. Surg Radiol Anat 1988; 10: 173–185.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Pierer, G., Jüttner, F.M., Tscheliessnigg, K.H. et al. Möglichkeiten von Muskellappen im Rahmen der Herz- und Thoraxchirurgie. Acta Chir Austriaca 26, 204–208 (1994). https://doi.org/10.1007/BF02629713

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02629713

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