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Multimodal anticancer therapy and liver transplantation for hepatocellular carcinoma

Multimodale Therapie und Lebertransplantation beim hepatozellulären Karzinom

  • Main Topics: Liver Resection Or Transplantation — New Therapeutic Concepts
  • Published:
Acta Chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Summary

Background: In the face of actual organ shortage, hepatocellular carcinoma (HCC) is a questionable indication for liver transplantation because of the high relapse rates and/or early tumor spread. Up to now only a careful selection of patients significantly improves prognosis. This paper analyzes adjuvant, neoadjuvant and multimodal therapeutic concepts in the treatment of HCC.

Methods and results: Transarterial chemoembolization (TACE) significantly prolongs survival in patients with tumors sensitive to this approach. Various adjuvant chemotherapies reduce relapse, but have no effect on survival. Multimodal therapeutic concepts consisting of chemotherapy, TACE, radiotherapy, liver transplantation and adjuvant chemotherapy seem to improve prognosis. A definitive judgment is not possible because observation periods were too short and protocols varied.

Conclusions: Careful selection of patients improves prognosis but excludes most patients from a potentially curative therapy. It is still unclear whether a neoadjuvant multimodal therapeutic concept, accessible to a majority of patients, will bring comparable results.

Zusammenfassung

Grundlagen: Aufgrund hoher Rezidivraten und/oder früher Tumorgeneralisation wird die Indikation zur Lebertransplantation beim hepatozellulären Karzinom (HCC) insbesondere wegen der Organknappheit kontroversiell diskutiert. Bislang konnte lediglich durch eine strenge Patientenselektion eine signifikante Prognoseverbesserung erreicht werden. Analysiert werden Studien, mit adjuvanter und neoadjuvanten teils multimodalen Behandlungsformen in der Therapie des HCC.

Methodik und Ergebnisse: Mittels transarterieller Chemoembolisation vor Lebertransplantation konnte bei Patienten, die auf die Behandlung angesprochen haben eine deutliche Überlebensverlängerung beobachtet werden. Unterschiedliche adjuvante Chemotherapien waren in der Lage, die Rezidivrate zu verringern, hatten jedoch keinen Einfluß auf das Überleben. Multimodale Therapieformen, bestehend aus präoperativer Chemotherapie, Chemoembolisation, Bestrahlung und adjuvanter Chemotherrapie nach Transplantation scheinen die Prognose deutlich zu verbessern. Eine definitive Stellungnahme ist aufgrund nicht einheitlicher Konzepte und eines zu kurzen Beobachtungszeitraumes noch nicht zulässig.

Schlußfolgerungen: Durch strenge Selektion ist eine Prognoseverbesserung beim HCC erreichbar, exkludiert allerdings einen Großteil der Patienten von einer möglichen kurativen Therapie. Zu klären bleibt, ob ein neoadjuvantes multimodales Therapiekonzept ähnlich gute Ergebnisse erwarten läßt und somit weitaus mehreren Patienten eine Therapiechance bietet.

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Königsrainer, A., Hochleitner, B.W. Multimodal anticancer therapy and liver transplantation for hepatocellular carcinoma. Acta Chir Austriaca 30, 225–226 (1998). https://doi.org/10.1007/BF02620210

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02620210

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