Summary
Background: The more liberal use of modern imaging techniques and the introduction of oral contraceptives have increased the number of benign liver tumors.
Methods: This is a review of surgical treatment of benign liver lesions. Furthermore the diagnostic features, the natural history and the prognosis of hepatic hemangiomas, hepatocellular adenomas, focal nodular hyperplasia and nonparasitic liver cysts are elucidated.
Results: Benign liver tumor are rare lesions. Most of the patients are asymptomatic until tumors exceed a diameter of 10 cm. Symptoms, when present, are often nonspecific and indication for surgery. Surgical treatment should be performed under the safest conditions possible. Selection of the particular surgical technique for resection requires consideration of the size of the lesion, the anatomic location, and the experience of the surgeon. Anatomic liver resections or liver transplantation are only needed if major blood vessels are involved or if the vitality of the remaining liver tissue is compromised.
Conclusions: Surgery for benign hepatic lesions has been shown to be extremely safe in the hands of experienced hepatobiliary surgeons. Therefore it is warranted, when a final diagnosis can not be reached, to opt for a surgical approach.
Zusammenfassung
Grundlagen: Durch den zunehmenden Einsatz moderner bildgebender Verfahren und die Einführung der oralen Kontrazeptiva ist die Anzahl diagnostizierter benignen Lebertumoren gestiegen.
Methodik: Die folgende Arbeit stellt einen Überblick über die chirurgische Therapie benigner Lebertumoren dar. Weiterhin werden die diagnostischen Kennzeichen, der Verlauf und die Prognose des Leberhämangioms, des Leberzelladenoms der fokal nodulären Hyperplasie und der nichparasitären Leberzyste dargestellt.
Ergebnisse: Benigne Lebertumoren sind selten. Die meisten Patienten sind asymptomatisch bis der Tumor eine Größe von 10 cm erreicht. Symptome sind meistens unspezifisch und stellen eine Operationsindikation dar. Die chirurgische Therapie sollte unter den sichersten Bedingungen erfolgen. Bei der Wahl des chirurgischen Vorgehens sollte die Größe und Lokalisation des Tumors sowie die Erfahrung des Chirurgen berücksichtigt werden. Anatomische Leberresektionen oder die Lebertransplantation sind nur anzuwenden, wenn große Blutgefäße betroffen sind oder die Vitalität des verbleibenden Lebergewebes beeinträchtigt ist.
Schlußfolgerungen: Die chirurgische Therapie benigner Lebertumoren ist in der Hand erfahrener hepatobiliärer Chirurgen sehr sicher. Daher ist ein chirurgisches Vorgehen gerechtfertigt, wenn durch die Diagnostik keine endgültige Diagnose erreicht werden kann.
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Rogiers, X., Broering, D.C. Surgical treatment of benign hepatic tumors. Acta Chir Austriaca 30, 220–224 (1998). https://doi.org/10.1007/BF02620209
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02620209