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Sphincter preservation — A fascinating challenge in rectal carcinoma surgery

Die Sphinktererhaltung — ein faszinierender Wandel in der Chirurgie des Rektumkarzinoms

  • Themenschwerpunkt: „Rektumkarzinom — Sphinktererhaltung“
  • Published:
Acta chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Background: In the last decades there has been an increasing trend toward sphincter preservation for rectal cancer. This paper analyses a uniformly operated patient collective with regard to complication, tumor recurrence and survival rates.

Methods: Between January 1984 and July 1993, 440 patients were operated for rectal cancer. In the upper rectal third sphincter preservation was possible in 100%, in the middle third in 97% and in the lower third in 46%.

Results: Tumor resection was possible in 98.9%, curative resection in 85.7% of the 440 surgically treated patients. Anastomotic leakage was observed in 10.5%, postoperative hospital mortality for curatively operated patients was 1.9%. The 5-year actuarial survival rates for tumor stages I to IV were 99%, 77%, 44% and 20% respectively. The local recurrence rate was 12.7%.

Conclusions: A high rate of sphincter preservation can be achieved without sacrificing low morbidity, mortality or recurrence rates. The surgical trend towards sphincter preservation in the middle and lower rectal thirds is due to the increased application of stapler devices and to the histopathological examination of the distal and lateral resections margins. The mesorectum is recognized as an important source of local tumor recurrence.

Zusammenfassung

Grundlagen: Die Sphinktererhaltung in der Chirurgie des Rektumkarzinoms hat in den letzten Jahrzehnten deutlich an Bedeutung gewonnen. Diese Arbeit analysiert ein sehr einheitliches Krankengut in bezug auf Komplikations-, Tumorrezidiv-und Überlebensraten.

Methodik: Zwischen Jänner 1984 und Juli 1993 wurden 440 Patienten mit einem Rektumkarzinom chirurgisch therapiert. Im oberen Rektumdrittel wurden 100% sphinktererhaltend operiert, im mittleren Drittel 97% und im unteren Drittel 46%.

Ergebnisse: In 98,9% konnte eine Tumorresektion, in 85,7% eine Kurativresektion durchgeführt werden. Die Anastomoseninsuffizienzrate betrug 10,5%, die postoperative Letalität für kurative Operationen 1,9%. Die nach der „actuarial method“ evaluierte 5-Jahres-Überlebensrate betrug für die Tumorstadium I bis IV 99%, 77%, 44% bzw. 20%. Die Lokalrezidivrate war 12,7%.

Schlußfolgerungen: Ein hoher Prozentsatz sphinktererhaltender Resektionen ist nicht zwangsläufig mit erhöhten Letalitäts-, Morbiditäts- oder Lokalrezidivraten verbunden. Der chirurgische Trend, im mittleren und unteren Rektumdrittel sphinktererhaltend zu operieren, wurde durch den Einsatz von Klammernahtgeräten sowie durch histopathologische Untersuchungen über die distalen und lateralen Resektionsränder ermöglicht. Bedeutungsvoll ist das Mesorektum als Quelle von Lokalrezidiven.

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Jatzko, G., Lisborg, P., Wette, V. et al. Sphincter preservation — A fascinating challenge in rectal carcinoma surgery. Acta Chir Austriaca 26, 140–143 (1994). https://doi.org/10.1007/BF02620015

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