Zusammenfassung
Grundlagen: „Minimal invasiv” bedeutet in der Herzchirurgie Minimierung des chirurgischen Operationstraumas durch verkleinerte Inzision und Vermeidung des systemischen Traumas durch Vermeidung der extrakorporalen Zirkulation. Die angewandten Techniken befinden sich in stürmischer Entwicklung, eine endgültige Definition des Begriffes „minimal invasiv” ist noch nicht gegeben.
Methodik: Die meisten herzchirurgischen Eingriffe sind heute in weniger invasiver Technik möglich, eine Selektion der Patienten für bestimmte Operationstechniken ist erforderlich. Die Anwendbarkeit dieser Techniken ist nur in einem beschränkten, noch nicht klar definierten Prozentsatz der Patienten gegeben.
Ergebnisse: Nach Überwindung der „learning curve” sind die Ergebnisse mit denen der konventionellen Operationen vergleichbar. Vorteile durch minimal invasive Techniken sind durch kontrollierte Studien nicht nachgewiesen.
Schlußfolgerungen: Indikationen für minimal invasive Herzoperationen sind situationsangepaßt zu stellen. Goldstandard ist die Operation in konventioneller Technik mit extrakorporaler Zirkulation.
Summary
Background: Minimally invasive cardiac surgery is defined by reduction of the surgical trauma using miniincisions, as well as reduction of the systemic trauma induced by use of extracorporeal circulation. The various techniques are evolving rapidly. The term “minimally invasive” in cardiac surgery still awaits further definition.
Methods: Most cardiac surgical operations can be performed less invasively. Operative techniques should be selected individually. A major, not clearly defined percentage of patients has to be operated in the conventional way.
Results: After overcoming the learning curve results are comparable to conventional technique. Advantages by minimal invasive techniques may be biased and are not documented by prospective studies.
Conclusions: Indications for minimal invasive cardiac operations should be drawn according to specific situations if an advantage is awaited. Gold standard still is the conventional technique employing extracorporeal circulation.
Literatur
Benetti FJ, Ballester C: Use of thoracoscopy and a minimal thoracotomy in mammary-coronary bypass to left anterior descending artery, without extracorporeal circulation. Experience in 2 cases. J Cardiovasc Surg Torino 1995;36:159–161.
Bonatti J, Hangler H, Antretter H, Müller LC: Axillocoronary bypass for severely atherosclerotic aorta in coronary artery bypass grafting. J Thorac Cardiovasc Surg 1998;115:956–957.
Bonatti J, Grimm M, Müller LC, Friedrich G, Haisjackl M, Laufer G, Walter J, Sandner S, Muhm M, Wolner E, Gschnitzer F: Minmal invasive Koronarchirurgie — erste gemeinsame Erfahrungen an den Universitätskliniken Innsbruck und Wien. Acta Chir Austriaca 1998;30:7–10.
Calafiore AM, Teodori G, DiGiammarco G, Vitoll G, Contini M: Minimally invasive coronary artery surgery: the last operation: Sem Thorac Cardiovasc Surg 1997;9:305–311.
Davis Z, Kurt Jacobs H, Zhang M, Thomas C, Castellanos Y: Endoscopic vein harvest for coronary artery bypass grafting: Technoque and outcome. J Thorac Cardiovasc Surg 1998;116:228–235.
Falk V, Walther T, Autschbach R, van Son JAM, Friedrich M, Diegeler A, Battelini R, Mohr FW: Minimal invasive Mitralklappenchirurgie. Acta Chir Austriaca 1998;30:25–29
Friedrich GJ, Bonatti J, Dapunt OE: Preliminary experience with minimally invasive coronary-artery bypass surgery combined with coronary angioplasty [letter] [see comments]. N Engl J Med 1997;336:1454–1455
Gulielmos V, Dangel M, Wunderlich J, Knaut M, Cichon R, Brandt M, Hoffman J, Schüler S: Minimal invasiv chirurgische Techniken zur Behandlung der koronaren Herzerkrankung. Acta Chir Austriaca 1998;30:11–15.
Gulielmos V, Dangel M, Solowjowa N, Wagner FM, Karbalai P, Schmidt V, Schueler S: Clinical experiences with minimally invasive mitral valve surgery using a simplified Port Access technique. Eur J Cardiothorac Surg 1998;14:141–147.
Gundry SR, Shattuck OH, Razzouk AJ, Del Rio MJ, Saradari FF, Bailey LL: Facile minimally invasive cardiac surgery via ministernotomy. Annual Meeting of The Society of Thoracic Surgeons, 33, San Diego, CA United States, 1997-02-03. Ann Thorac Surg 1998;65:1100–1104.
Leitz KH, Birnbaum D, Cremer J, Hagl S, Konertz W, Mohr FW, Messmer B: Rundtischgespräch mit dem Thema: Minimal-invasive Herzchirurgie — verändert sich der Standard. Thorac Cardiovasc Surgeon 1998;46:311–320.
Mächler H, Bergmann P, Anelli-Monti M, Rehak P, Knez I, Trantina A, Salaymeh L, Dacar D, Rigler B: Minimal invasive Aortenklappenchirurgie — Die Grazer Erfahrungen an den ersten 45 Patienten. Acta Chir Austriaca 1998;30:22–24.
Mohr FW, Falk V, Walther T, Diegeler A, van Son JAM, Autschbach R: Minimally invasive port — access mitral valve surgery: J Thorac Cardiovasc Surg 1998;115:567–576.
Müller LC, Bonatti J, Grimm M, Mächler H: Derzeitiger Stand der minimal invasiven Herzchirurgie in Österreich. Acta Chir Austriaca 1998;30:(Suppl 141) A184.
Sergent P: Ergebnisse der Koronaren Bypasschirurgie: Einfach/Doppelmammaria oder Vene. Vortrag an der 28. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Thorax-, Herz- und Gefäßchirurgie, Dresden, 24.–.27. Februar 1999.
Spencer FC, Galloway AC, Grossi EA, Ribakove GH, Delianides J, Baumann FG, Colvin SB: Recent developments and evolving techniques of mitral valve reconstruction [see comments]. Ann Thorac Surg 1998;65:307–313.
Waldenberger FJ, Hotz H, Haisjackl M, Konertz W: Chirurgische Revaskularisation am schlagenden Herzen. Z Kardiol 1996;85 (suppl 4): 35–41.
Zenati M, Cohen HA, Holubkov R, Smith AJ, Boujoukos AJ, Caldwell J, Firestone L, Griffith BP: J Preoperative risk models for minimally invasive coronary bypass: a preliminary study. Thorac Cardiovasc Surg 1998;116:584–589.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Bonatti, J., Müller, L.C. Minimal invasive Herzchirurgie. Acta Chir Austriaca 31, 125–128 (1999). https://doi.org/10.1007/BF02619987
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02619987