Zusammenfassung
Grundlagen: Durch die kontinuierliche Verbesserung der therapeutischen Verfahren in der Medizin und die deutliche Zunahme der interventionellen Kardiologie änderte sich das einer Herzoperation zugeführte Patientengut beträchtlich. Es stieg nicht nur das durchschnittliche Alter der Patienten, sondern auch die Komplexizität der Eingriffe, die Zahl der Notoperationen, Kombinations- und Rezidiveingriffe.
Methodik: In einer retrospektiven Studie über 1592 Patienten, welche sich in einem Zeitraum von 26 Monaten einem herzchirurgischen Eingriff unterzogen, analysierten wir die peri- und frühpostoperative Morbidität und Mortalität.
Ergebnisse: Die ausgewerteten Komplikationen unterteilten wir in kardiale (7,8%), nichtkardiale (5,6%) und chirurgische (2,9%) und berichten jeweils über deren Häufigkeit und Ursachen.
Schlußfolgerungen: Sowohl Fortschritte im medizinischen Bereich als auch die ständige Änderung des Patientengutes machen eine exakte Aufarbeitung der eigenen Ergebnisse zur Qualitätssicherung notwendig. Unsere Ergebnisse sollen einen repräsentativen Querschnitt einer „modernen Herzchirurgie” zeigen.
Summary
Background: Because of continuous improvement in diagnostic and therapeutical procedures in medicine and increase of interventional cardiology, the spectrum of patients undergoing open heart surgery, has changed remarkably. Not only the patients average age increased, but also the complexity of operations, the number of emergency operations, combination- and reoperations.
Methods: In a retrospective study on 1,592 patients undergoing cardiac surgery within 26 months, we analyzed peri- and early postoperative morbidity and mortality.
Results: We devided the analyzed complications into cardiac (7.8%), non-cardiac (5.6%) and surgery related (2.9%) and report on their number and origins.
Conclusions: Not only progress in medicine, but also the continuously changing spectrum of patients force us to review our results to keep a high standard in our field of surgery. Our results should give a representative spectrum of complications in “modern cardiac surgery”.
Literatur
Birnbaum D, Betz P: Die extrakorporale Zirkulation als Risikofaktor der Herzchirurgie. Z Kardiol 1990; 79 (Suppl 4):87–93.
Cambell C, Tolitano D, Weber K, Statler P, Replogle R: Mechanical support for postcardiotomy heart failure. J Card Surg 1988;3:181–191.
Corwin H, Sprague S, DeLaria G, Norusis M: Acute renal failure associated with cardiac operations. A case-control study. J Thorac Cardiovasc Surg 1989;98:1107–1112.
Cosgrove D: Evaluation of perioperative risk factors. J Card Surg 1990;5 (Suppl 3): 227–230.
Freeman W, Schaff H, O’Brien P, Orszulak T, Naessens J, Tajik A: Cardiac surgery in the octogenarian; perioperative outcome and clinical follow-up. J Am Coll Cardiol 1991;18:29–35.
Hannan E, Kilburn H, O’Donnel J, Lukacik G, Shields E: Adult open heart surgery in New York state: An analysis of risk factors and hospital mortality rates. JAMA 1990;264:2768–2774.
Hilll J D: John H. Gibbon, Jr. Part I. The developement of the first successful heart-lung machine. Ann Thorac surg 1982; 34(3): 337–341.
Kalmar P: Quality assurance in cardiac surgery — history, preliminaries, practical experience. Thorac Cardiovasc Surg 1990;38:108–114.
Leurs P, Mulder A, Fiers H, Hoorntje S: Acute renal failure after cardiovascular surgery: Current concepts in pathophysiology, prevention and treatment. Eur Heart J 1989;10 (Suppl H): 38–42.
Lytle B, Loop F, Cosgrove D, Taylor P, Goormastic M, Peper W: Fifteenhundred coronary reoperations: results and determinants of early and late survival. J Thorac Cardiovasc Surg 1987;93:847–859.
Martinez-Colon M, Vilaro-Nelms J: Cardiac surgery at the San Pablo Heart Institute: an update of statistics on surgical mortality and morbidity. Bol Ass Med P R 1991;83:440–447.
Mikheev A, Klembovskii A, Travin N, Silaev A: Operations on the coronary arteries of the working heart without using an apparatus for extracorporeal circulation. Grud Serd Khir 1991;10:23–26.
Naunheim K, Dean P, Fiore A, McBride L, Pennington D, Kaiser G, Willman V, Barner H: Cardiac surgery in the octogenarian. Eur J Cardiothorac Surg 1990;4:130–135.
Peuhkurinen K, Korhonen U: Diagnosis and management of early postoperative complications in open heart surgery. Ann Clin Res 1987;19:365–373.
Rosenmurgy A, McAllister E, Karl R: The acute surgical abdomen after cardiac surgery involving extracorporeal circulation. Ann Surg 1988;207:323.
Sellick J jr, Stelmach M, Mylotte J: Surveillance of surgical wound infections following open heart surgery. Infect Control Hosp Epidemiol 1991;12:591–596.
Shuhaiber H, Chugh T, Portoian-Shuhaiber S, Ghosh D: Wound infection in cardiac surgery. J Cardiovasc Surg Torino 1987;28:139–142.
Struck E, De Vivie E, Hehrlein F, Hugel W, Kalmar P, Sebening F, Wilde E: Multicentric quality assurance in cardiac surgery. Thorac Cardiovasc Surg 1990;38:123–134.
Triumbari F, Giammaria M, Alfieri O, Luisi S, Donadio P, Zannutini D, Fontana V, Pintor P: A quality control method in cardiac surgical outcome: experience in 462 patients. Qual Assur Health-Care 1991;3:235–239.
Tuman K, McCarthy J, March R, Najafi H, Ivankovich A: Morbidity and Duration of ICU Stay after Cardiac Surgery. Chest 1992;102:36–44.
Ulicny K Jr, Hiratzka L, Williams R, Grunkemeier G, Flege J jr, Wright C, Callard G, Mitts D, Dunn E: Sternotomy infection: poor prediction by acute phase response and delayed hypersensitivity. Ann Thorac Surg 1990;50:949–958.
Wechsler A, Abd-Elfattah A: Myocardial protection: what the surgeon does. J Card Surg 1990;5 (Suppl 3): 251–255.
Wellens F, Vanermen H: Treatment of the infected cardiac suture line. J Card Surg 1988;3:109–118.
Wilde E, Christof K, Struck E: Entwicklung und Anwendung eines qualitätssichernden Informationssystems in der Herzchirurgie (QUADRA-Studie). Thorac Cardiovasc Surg 1990;38:115–123.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Klima, U., Wimmer-Greinecker, G., Harringer, W. et al. Peri- und frühpostoperative Morbidität und Mortalität bei herzchirurgischen Eingriffen. Acta Chir Austriaca 26, 43–46 (1994). https://doi.org/10.1007/BF02619726
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02619726