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Recurrent nerve palsy and hypocalcemia after surgery of benign thyroid diseases

Rekurrensparese und Hypoparathyreoidismus—Komplikationen der Chirurgie gutartiger Schilddrüsenerkrankungen

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Acta Chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Summary

Background

A critical analysis of early and late postoperative complications is necessary to assure the quality of surgery for benign thyroid diseases. The 2 major complications are palsy of the recurrent laryngeal nerve and hypoparathyroidism. Yet, long-term and follow up studies. as well as pre and post operative investigations are rather scarce.

Methods

3246 patients operated on for benign thyroid diseases between 4/86 and 12/93 were retrospectively screened and analyzed for early postoperative recurrent laryngeal nerve palsy and hypoparathyroidism. Permanent laryngeal nerve paralysis and hypocalcemia was investigated by sending questionnaires to these patients and their physicians.

Results

88 patients (2.7%) had aerly postoperative laryngeal nerve palsy. 58 (1.78%) of them recovered completely. reducing the cases of permanent paralysis to 30 patients (0.92%), 22 of which had proven (0.68%) permanent recurrent laryngeal nerve paralysis. The 8 questionable cases (0.24%) could not be evaluated.

Hypoparathyroidism necessitating calcium and/or vitamin D-treatment for more than 2 years was present in 18 patients (0.6%), which were without symptoms under this medication.

Conclusions

Dissecting the recurrent laryngeal nerve and visualizing the parathyroid glands during surgery for benign thyroid diseases decrease nerve paralysis and hypoparathyroidism to a permanent prevalence of less than 1%.

Zusammenfassung

Grundlagen

Die Qualität der Chirurgie gutartiger Schilddrüsenerkrankungen wird u.a. an der Häufigkeit postoperativer Komplikationen gemessen. Die beiden wichtigsten Komplikationen sind hierbei die Nervus-recurrens-Parese und der Hypoparathyreoidismus. Insgesamt gibt es jedoch nur wenige Langzeitstudien, deren Zahlen über Rekurrensparesen und Hypoparathyroidismus auf nachprüfbaren Untersuchungsergebnissen beruhen.

Methodik

Retrospektiv wurden 3246 Patienten, die im Zeitraum von 4/86 bis 12/93 an einer gutartigen Schilddrüsenerkrankung operiert worden waren, analysiert. Alle Patienten mit einer frühpostoperativen Rekurrensparese und frühpostoperativem Hypoparathyroidismus wurden erfaßt und mittels eines Fragebogens an den Patienten und den weiterbehandelnden Arzt kontrolliert.

Ergebnisse

88 Patienten (2,7%) zeigten frühpostoperativ eine Rekurrensparese. Bei 58 Patienten (1,78%) erholte sich die Stimmbandbeweglichkeit komplett. Bei 22 Patienten (0.68%) war eine dauerhafte Beeinträchtigung der Stimmbandbeweglichkeit nachweisbar, und von 8 Patienten (0,24%) fehlen Langzeitdaten.

Die permanente Hypoparathyroidismusrate betrug 0,6%. Dabei handelte es sich um 18 Patienten, die unter einer länger als 2 Jahre durchgeführten Substitutionstherapie beschwerdefrei waren.

Schlußfolgerungen

Bei konsequenter Darstellung des Nervus recurrens und der Epithelkörperchen kann die Rate von permanenten Rekurrensparesen und Nebenschilddrüsenfunktionsstörungen bei Operationen gutartiger Schilddrüsenerkrankungen unter 1% gesenkt werden.

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Witte, J., Simon, D., Dotzenrath, C. et al. Recurrent nerve palsy and hypocalcemia after surgery of benign thyroid diseases. Acta Chir Austriaca 28, 361–363 (1996). https://doi.org/10.1007/BF02616290

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02616290

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