Skip to main content

Advertisement

Log in

Präoperative Beurteilung und Therapie bei Pulmonaler Funktionseinschränkung

Preoperative assessment and therapy in patients with reduced pulmonary function

  • Themenschwerpunkt: Präoperative Maßnahmen zur Verhinderung Perioperativer Komplikationen
  • Published:
Acta Chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Pulmonale Funktionseinschränkungen sind mit einer hohen Inzidenz an postoperativen Komplikationen verbunden, die die postoperative Morbidität und Mortalität bestimmen. Ursache der pulmonalen Funktionseinschränkung sind entweder eine Störung der Pumpfunktion des respiratorischen Systems und/oder eine Funktionsstörung des Lungenparenchyms. Postoperativ zeigt sich insbesondere nach Oberbauch- oder Thoraxeingriffen eine deutliche Reducktion der Vitalkapazität (VC) und der funktionellen Residualkapazität (FRC). Die postoperative Erhaltung der FRC ist einerseits für den Gasaustausch und andererseits für den Erhalt der Atemmechanik von größter Bedeutung. Eine präanästhetische Untersuchung mit Thoraxröntgen, Spirometrie und Blutgasanalyse erfaßt neben morphologischen Veränderungen insbesondere das Ausmaß der Einschränkung der Lungenfunktion. Die Kenntnis der Gesamtfunktion der Lunge ermöglicht eine präoperative Optimierung des Patienten sowie die Berechnung der postoperativ zu erwartenden Restatemfunktion bei Lungenresektionen und-teilresektionen. Neben adäquater präanästhetischer Behandlung der Lungenfunktionsstörung ist die Planung des Anästhesieverfahrens und der postoperativen Intensivbehandlung mit Frühmobilisierung und Atemtherapie entscheidend.

Summary

Impairment of pulmonary function is associated with a high incidence in postoperative complications which has an impact on postoperative morbidity and mortality. Reduction of pulmonary function is caused either by a pump failure of the respiratory system and/or a failure of the gas exchanging organ (lung parenchyma). Postoperative reduction in vital capacity (VC) and functional residual capacity (FRC) are almost always seen following upper abdominal and thoracic surgery. Post-operative maintenance of FRC is essential for optimal gas exchange and lung mechanics. Preanesthetic assessment including chest X-ray, spirometry, and arterial blood gas analysis decovers not only morphological changes but the degree of reduced lung function. Knowledge of preoperative lung function allows an optimal immediately treatment of the patient as well as calculation of the expected postoperative lung function after pneumectomy or lobectomy. Thus, adequate preanesthetic treatment of the patient with lung dysfunction is as important as the choice of anesthetic technique and planing of postoperative intensive care therapy with early mobilization and respiratory therapy.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Norlander O, Hallen B: Anesthetic mortality and pulmonary function, in Vickers MD, Lunn JN (ed). Mortality in anasthesia. Berlin-Heidelberg-New York, Springer, 1983.

    Google Scholar 

  2. Konietzko N: Art und Umfang der Diagnostik zur Erfassung des pulmonalen Risikos, in Rügheimer E, Pasch T (eds): Vorbereitung des Patienten zu Anästhesie und Operation. Berlin-Heidelberg-New York 1988.

  3. List WF, Kröll W, Filzwieser G; Perioperatives Risiko schwerkranker chirurgischer Patienten. Anästhesist 1985;34:612–618.

    CAS  Google Scholar 

  4. Hedenstierna G: Mechanisms of postoperative pulmonary dysfunction. Acta Chir Scand 1988;550 (Suppl): 152–158.

    Google Scholar 

  5. Loddenkemper R: Pulmonale Hypertonie in der Thoraxchirurgie. Atemwegs- und Lungenerkrankungen 1990;16:569–574.

    Google Scholar 

  6. Craig D: Postoperative recovery of Pulmonary Function. Anestesia and Analgesia 1981;60:46–52.

    CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Putensen-Himmer, G., Benzer, H. Präoperative Beurteilung und Therapie bei Pulmonaler Funktionseinschränkung. Acta Chir Austriaca 24, 140–146 (1992). https://doi.org/10.1007/BF02601918

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02601918

Schlüsselwörter

Key-words

Navigation