Skip to main content

Advertisement

Log in

Zur obligaten Verwendung ener Ernährungssonde bei Gastrektomie

  • Originalarbeiten
  • Published:
Acta Chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Verwendung einer transnasalen Ernährungssonde ermöglicht den Verzicht auf einen zentralen Venenkatheter. Bei 27 Gastrektomien legten wir eine Ernährungssonde ein. Nach Einsetzen der Peristaltik konnten, wir mit der Sondenernährung in Form einer chemisch, definierten Diät beginnen. Bei Anastomoseninsuffizienz wurde die Kalorienzufuhr über die Sonde bis zu deren Schließung aufrechterhalten.

Summary

The application of an artificial chemical diet through a feeding-tube makes it possible to abandon a cava-catheter. In 27 cases of gastrectomy we introduced a feeding-tube. When euperistalsis began, we started nutrition with a chemical diet. When having an anastomotic leakage tubefeeding was maintained till the closure of the leakage.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Burri, C., undG. Krisbak: Technik und Gefahren des Kava-Katheters. Infusionstherapie 3 (1976): 174.

    Google Scholar 

  2. Copeland, E. M., B. V. Mac Fadyen, undS. J. Dudrick: The use of Hyperalimentation in Patients with Potential Sepsis. Surg. Gynecol. Obstet. 138 (1974): 377.

    PubMed  Google Scholar 

  3. Copeland, E. M., B. V. Mac Fadyen, undS. J. Dudrick: Intravenous Hyperalimentation in Cancer Patients. J. Surg. Res. 16 (1974): 241.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Diskussionsforum: Parenterale Ernährung,Abnefeld, F. W., H. Allgöwer, W. Dick, R. Dohrmann, St. Dudrick, H. Lutz, undK. Schultis. Langenbecks Arch. Chir. 343 (1977): 251.

    Article  Google Scholar 

  5. Hoffmann, K., undK. L. Luterjung: Die bilanzierte Ernährung mit chemisch, definierter Diät in der Chirurgie. In: Grundlagen der postoperativen Ernährung. Springer, Berlin 1975.

    Google Scholar 

  6. Marzell, A., undM. Stierer: Zwei Jahre Erfahrung mit bilanzierter oraler Ernährung in der Abdominalchirurgie. Der Chirurg 47 (1976):39.

    Google Scholar 

  7. Noelle, H.: Enterale und/oder parenterale Ernährung in der Intensivmedizin. Med. Klin. 71, 46 (1976):2033.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Noelle, H.: Hypoproteinämie—Folge oder Ursache von Krankheiten bei längerer Hospitalisierten. Infusionstherapie 3 (1976):3356.

    Google Scholar 

  9. Schultis, K., undH. Beisbarth: Pathobiochemie des Postaggressionsstoffwechsels. In: Klinische Anästhesiologie und Intesivtherapie 7, Infusionstherapie II: Parenterale Ernährung. Springer, Berlin 1975.

    Google Scholar 

  10. Wittin, G., undH. Bunte: Sondenernährung in der Intensivmedizin. In: Klinische Anästhesiologie und Intensivtherapie 6. Grundlagen der postoperativen Ernährung. Springer, Berlin 1975.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schulz, F., Fritsch, A. Zur obligaten Verwendung ener Ernährungssonde bei Gastrektomie. Acta Chir Austriaca 10, 92–95 (1978). https://doi.org/10.1007/BF02601240

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02601240

Navigation