Zusammenfassung
Bei 6 Patienten wurde nach einer wegen eines Blasenkarzinoms durchgeführten Hemizystektomie unter Mitnahme eines Teiles der kontralateralen Hinterwand der Harnleiter distal von der Interureterenleiste eingepflanzt. Die Methode der refluxischeren Reimplantation, bei der der Ureter seinen kontinuierlichen Verlauf beibehält, wird beschrieben. Die postoperativen Abflußverhältnisse waren in allen Fällen gut.
Summary
In 6 cases of carcinoma of the bladder ureteroneo-cystostomy owing to hemicystectomy including segmental resection of the opposite posterior wall of the bladder the distal ureter was implanted into the trigone. The simple technique recreates a non-refluxing ureterovesical junction and avoids kinking of the ureter. Satisfactory functional results were achieved in all patients.
Literatur
Fielding, I. M., A. P. Sutton undH. R. Newman: Ureteroneocystostomy: the mucosal through technique. J. Urol. 103 (1970): 740.
Glenn, J. F., undE. E. Anderson: Distal tunnel ureteral reimplantation. J. Urol. 97 (1967): 623.
Paquin, A. J.: Ureterovesical anastomosis: the description and evaluation of technique. J. Urol. 82 (1959): 573.
Politano, V. A.: Ureterovesical junction. J. Urol. 107 (1972): 239.
Taguchi, Y., G. T. Klauber undK. J. MacKinnon: Implantation of transplant ureters: a technique. J. Urol. 105 (1971): 194.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Ludvik, W. Die intratrigonale Ureterozystoneostomie. Acta Chir Austriaca 10, 55–59 (1978). https://doi.org/10.1007/BF02601228
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02601228