Skip to main content
Log in

Diabetes in Cuba

  • Lavori Originali
  • Published:
Acta diabetologia latina Aims and scope Submit manuscript

Riassunto

Allo scopo di determinare la prevalenza del diabete mellito a Cuba, sono state condotte due indagini.

  1. I

    Un’indagine riguardante 8.186 soggetti di tutte le età, di cui 3.399 residenti nel comprensorio metropolitano dell’Avana (gruppo I) e 4.787 abitanti nel distretto regionale rurale ed urbano di Artemisa, a 75 km dalla capitale (gruppo II). L’indagine ha rivelato l’esistenza di 77 diabetici noti (1,0%). La determinazione della glicemia su sangue venoso totale (metodo di Somogyi-Nelson) è stata eseguita, dopo 2 h da un carico orale di glucosio (100 g), in 2.766 persone classificate come soggetti ad alto rischio diabetico: si è osservata una prevalenza di 213 (2,8%) casi positivi (glicemia>140 mg/100 ml) e di 179 (2,3%) casi «al limite» (glicemia tra 120 e 139 mg/100 ml). Il valore dei dati ricavati dall’intervista condotta per selezionare i soggetti ad elevato rischio diabetico è dimostrato dalla presente indagine, poiché si è osservata una prevalenza superiore a quella ottenuta con l’impiego del semplice dosaggio della glicosuria post-prandiale (7,0 e 0,4% rispettivamente). Da sottolineare, in questo tipo di studio, la bassa prevalenza registrata tra i soggetti di età pari od inferiore a 15 anni (0,3%).

  2. II

    È stato compilato un registro nazionale dei consumatori di prodotti antidiabetici (insulina e/o ipoglicemizzanti orali). Sono stati registrati 44.807 diabetici (0,52% della popolazione cubana), di cui 451 di età pari o inferiore a 15 anni (1 per ogni 7.000 soggetti di questo gruppo di età) e 548 tra i 15 e i 19 anni. Differenze significative di prevalenza sono state riscontrate tra la città dell’Avana (gruppo I) e la popolazione rurale ed urbana della regione esaminata (gruppo II), con valori inferiori in quest’ultima zona. Ciò corrisponde ai dati del registro, in cui si sono osservate differenze tra le varie province, a seconda delle loro caratteristiche prevalentemente rurali od urbane e in rapporto anche al minore o maggiore sviluppo delle relative comunità.

Résumé

Dans le but de déterminer la prévalence du diabète sucré à Cuba, deux enquêtes ont été effectuées.

  1. I

    Une enquête concernant 8.186 sujets de tous les âges, dont 3.399 résidant dans la zone métropolitaine de la Havane (groupe I) et 4.787 habitant dans le district régional rural-urbain d’Artemisa, à 75 km de la capitale (groupe II). L’enquête a révélé l’existence de 77 diabétiques connus (1,0%). Deux heures après une surcharge orale de glucose (100 g), a été effectuée la détermination de la glycémie dans le sang veineux total (méthode de Somogyi-Nelson) chez 2.766 sujets classifiés comme sujets à haut risque diabétique: on a observé une prévalence de 213 (2,8%) cas positifs (glycémie>140 mg/100 ml) et de 179 (2,3%) cas «à la limite» (glycémie entre 120 et 139 mg/100 ml). La valeur des données obtenues par l’interview entreprise pour sélectionner les sujets à haut risque diabétique a été démontrée par cette enquête, puisqu’on a observée une prévalence supérieure à celle obtenue par le seul dosage de la glycosurie post-prandiale (7,0 et 0,4% respectivement). Il faut souligner, dans ce genre d’étude, la faible prévalence enregistrée parmi les sujets âgés de 15 ans ou moins (0,3%).

  2. II

    On a dressé un registre national des consommateurs de produits antidiabétiques (insuline et/ou hypoglycémiants oraux). Ont été enregistrés 44.807 diabétiques (0,52% de la population cubaine), dont 451 âgés de 15 ans ou moins (1 tous les 7.000 sujets de ce groupe d’âge) et 548 de 15–19 ans. Des différences significatives de prévalence ont été observées entre la ville de la Havane (groupe I) et la population rurale-urbaine de la région examinée (groupe II), avec des valeurs inférieures dans cette dernière zone. Ceci correspond aux données du registre, dans lequel des différences on été observées entre les diverses provinces, selon leurs caractéristiques pour la plupart rurales ou urbaines et en rapport également au degré de développement plus ou moins grand des communautés relatives.

Resumen

Al objeto de determinar la frecuencia de la diabetes mellitus en Cuba, se han llevado a cabo dos grandes investigaciones.

  1. I

    En una de ellas fueron considerados 8.186 individuos de todas las edades, de los cuales 3.399 eran residentes en la circunscripción metropolitana de la Habana (grupo I) y 4.787 habitantes del distrito regional urbanorrural de Artemisa, situado a 75 km de la capital (grupo II). Los resultados evidenciaron la presencia de 77 diabéticos ya conocidos (1,0%). Se llevó a cabo la determinación de la glucemia en sangre venosa total (método de Somogyi-Nelson) tras dos horas de carga oral de glucosa (100 g) en 2.766 personas clasificadas como individuos con alto riesgo diabético, obteniendo el resultado de 213 (2,8%) casos positivos (glucemia>140 mg/100 ml) y 179 (2,3%) casos «al límite» (glucemia de 120 a 139 mg/100 ml). La presente investigación demuestra el valor de los datos obtenidos con la labor de selección de individuos con alto riesgo diabético, puesto que se pudo observar una frecuencia mayor que la obtenida con el empleo de la simple dosificación de la glicosuria postprandial (7,0% y 0,4% respectivamente). Merece ser puesto de relieve en este tipo de estudio la escasa frecuencia observada en los individuos hasta los 15 años de edad (0,3%).

  2. II

    Se ha compilado un registro nacional de consumidores de productos antidiabéticos (insulina y/o hipoglicemiantes orales). Se ha comprobado la existencia de 44.807 diabéticos (el 0,52% de la población cubana), de los cuales 451 de 15 años de edad y más jóvenes y 548 de edad comprendida entre los 15 y los 19 años. También se han observado diferencias significativas de frecuencia de la enfermedad entre la ciudad de la Habana (grupo I) y la población urbanorrural de la región examinada (grupo II) con valores inferiores en este última zona. Dicha comprobación se ha podido deducir de los datos del registro, que acusaban diferencias entre las varias provincias según las características preferentemente rurales o urbanas y en relación también con el mayor o menor desarrollo de las correspondientes comunidades.

Zusammenfassung

Um die Häufigkeit des Diabetes mellitus in Kuba festzustellen, wurden zweierlei Untersuchungen ausgeführt.

  1. I

    Eine Untersuchung an 8.186 Probanden aller Altersgruppen, von denen 3.399 im Gesundheitsbezirk der Stadt Havana ansässig waren (Gruppe I) und 4.787 im gemischten Stadt-Landbezirk Artemisa wohnten, der 75 km von Havana entfernt ist (Gruppe II). Inbegriffen in der Untersuchung waren auch 77 als solche bekannte Diabetiker (1,0%). Der Blutzuckergehalt des venösen Gesamtblutes wurde 2 h nach einer Glukosebelastung von 100 g p.o. nach Somogyi-Nelson an 2.766 Probanden bestimmt, die als stark Diabetes-gefährdet betrachtet wurden. Dabei ergaben sich 213 (2,8%) positive Fälle (Blutzucker: 140 mg/100 ml und mehr) und 179 (2,3%) Grenzfälle (Blutzucker: 120–139 mg/100 ml). Der Wert der durch Befragung ermittelten Daten an stark Diabetes-gefährdeten Probanden geht aus der beschriebenen Untersuchung hervor, indem sich so ein höherer Prozentsatz ergab als durch die blosse Ermittlung der postprandialen Glykosurie (bzw. 7,0 und 0,4%). Die geringe Zahl der bei den 15-jährigen und jüngeren Probanden ermittelten Fälle wird betont.

  2. II

    Es wurde ein Landesregister der Verbraucher antidiabetischer Mittel angelegt, in dem alle Personen verzeichnet sind, die mit Insulin und/oder oralen blutzuckersenkenden Substanzen behandelt werden. Es wurden 44.807 Diabetiker erfasst (0,52% der Bevölkerung Kubas), von welchen 451 der Altersgruppe bis zu 15 Jahren (1 pro 7.000 Angehörige dieser Altersgruppe) und 548 der Gruppe der 15- bis 19-jährigen angehörten. Signifikante Unterschiede in der Häufigkeit der Zuckerkrankheit wurden zwischen der Bevölkerung von Havana (Gruppe I) und der städtisch-ländlichen Bevölkerung (Gruppe II) der untersuchten Zone festgestellt, wobei die Häufigkeit in der letzteren niedriger war. Dies deckt sich mit den Daten des Registers, wo sich ebenfalls Unterschiede zwischen den einzelnen Provinzen fanden, je nach dem mehr städtischen oder ländlichen Charakter und dem jeweiligen Entwicklungsstand des betreffenden Landesteiles.

Summary

Two studies were carried out with the object of assessing the prevalence of diabetes melitus in Cuba.

  1. I

    A survey of 8,186 subjects of all age groups, 3,399 of whom resident in the metropolitan area of Havana (group I) and 4,787 in the rural-urban district of Regional Artemisa, 75 km from the city of Havana (group II). Seventy-seven known diabetics were detected (1.0%) in the survey. Total venous blood glucose was measured (Somogyi-Nelson method) 2 hrs after a 100 g oral glucose load in 2,766 subjects classified as high risk. The positive cases were 213 (2.8%) (blood glucose: 140 mg/100 ml and over) and the ‘borderline’ cases 179 (2.3%) (blood glucose: 120–139 mg/100 ml). The value of the interview for screening persons with high risk of diabetes is demonstrated by the present study since the prevalence was higher than that obtained by the simple assay of postprandial glycosuria (7.0 and 0.4% respectively). The low prevalence in the age group up to 15 years in this type of study (0.3%) is stressed.

  2. II

    A national registry of consumers of antidiabetic agents was set up listing all persons treated with insulin and/or oral hypoglycemic drugs. The patients thus recorded were 44,807 (0.52% of the Cuban population), of which 451 were aged 15 years and below (1 out of 7,000 inhabitants in that age group) and 548 aged 15 to 19 years. Significant differences were found in the prevalence between metropolitan Havana (group I) and the rural-urban population of the surveyed region (group II), prevalence being lower in the rural district. This coincides with the findings of the registry where prevalence figures varied between provinces according to whether they were mainly rural or urban and in relation to the greater or lesser degree of development of the communities concerned.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

References

  1. Ahuja M. M. S., Varona M. V., Shankar V.: A Pilot Study to Determine the Prevalence of Diabetes Mellitus in New Delhi — J. Indian med. Ass.46, 415, 1966.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Butterfield W. J. H.: Summary of Results of Bedford Diabetes Survey — Proc. roy. Soc. Med.57, 196, 1964.

    Google Scholar 

  3. Entmacher P. S., Marks H. H.: Diabetes in 1964: a World Survey — Diabetes14, 212, 1965.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. González-Rodríguez P., Rodríguez-Miñón J. L.: Plan de lucha contra la diabetes — Rev. Sanid. Hig. públ. (Madr.)39, 44, 1965.

    Google Scholar 

  5. Harvie F.: Pediatric Method and Standards, Adapted from Growth Diagnosis by L. M. Bayer and Bayley — University of Chicago Press, Chicago, 1962.

    Google Scholar 

  6. Hayner N. S., Kjelsberg M. O., Epstein F. H., Francis T.: Carbohydrate Tolerance and Diabetes in a Total Community, Tecumseh, Mich. — Diabetes14, 413, 1965.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Juceplan (Cuba): Censo Nacional de Población y Viviendes, Septembre 1970.

  8. Kenny A. J., Chute A. L.: Diabetes in Two Ontario Communities — Diabetes2, 187, 1953.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Kent G. T., Leonards J. R.: Mass Screening for Diabetes in a Metropolitan Area Using Finger Blood Glucose after a Carbohydrate Load — Diabetes14, 295, 1965.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Klint C. R., Goldner M. G.: Epidemiologic Association of Environmental Factors with Diabetes Mellitus — J. Ky med. Ass.62, 511, 1964.

    Google Scholar 

  11. Mateo-de-Acosta O.: Diabetes Mellitus — Ed. Ciencia y Técnica, Instituto del Libro, Habana, 1971.

    Google Scholar 

  12. McDonald G. W.: Diabetes in the Americas — In:Östman J., Milner R. D. G. (Eds): Diabetes. Excerpta Medica Foundation, Amsterdam, 1969; p. 657.

    Google Scholar 

  13. McDonald G. W., Fisher G. F.: Diabetes Prevalence in the United States — Publ. Hlth Rep. (Wash.)82, 334, 1967.

    CAS  Google Scholar 

  14. Ministerio de Salud Pública, Cuba. Registro Nacional de Consumidores de Productos para Diabéticos. Ensume, 1970.

  15. O’Sullivan J. B.: Problems in Comparing Population Studies of Diabetes — In:Östman J., Milner R. D. G. (Eds): Diabetes. Excerpta Medica Foundation, Amsterdam, 1969; p. 696.

    Google Scholar 

  16. O’Sullivan J. B., Wilkerson H. L. C.: The Efficiency of Screening Tests for Diabetes — J. chron. Dis.13, 6, 1961.

    Article  Google Scholar 

  17. O’Sullivan J. B., Williams R. F., McDonald G. W.: The Prevalence of Diabetes Mellitus and Related Variables; a Population Study in Sudbury, Mass. — J. chron. Dis.20, 535, 1967.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Report of a Working Appointed by the College of General Practitioners: Glucose Tolerance and Glycosuria in the General Population — Brit. med. J.2, 655, 1963.

    Google Scholar 

  19. Sargent W. D.: Weight-Height Relationship of Men and Women — Amer. J. clin. Nutr.13, 318, 1963.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Steinberg A. G.: The Genetics of Diabetes — Ann. N.Y. Acad. Sci.82, 197, 1969.

    Article  Google Scholar 

  21. Stewart W. K., Robertson P. C.: Detection of Diabetes Mellitus under Population Survey Conditions — Lancet2, 184, 1963.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Tulloch J. A.: The Prevalence of Diabetes Mellitus in Jamaica — Diabetes10, 286, 1961.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. U. S. Department of Health, Education and Welfare: Health Survey Procedure — Publication No. 1,000. Series 1, No. 2. U.S. Government Printing Office, Washington, 1964.

    Google Scholar 

  24. Varo Uranga R., Cortina Greus P.: Encuesta sobre prevalencia de diabetes — Rev. Sanid. Hig. públ. (Madr.)42, 653, 1968.

    CAS  Google Scholar 

  25. West K. M., Kalbfleisch J. M.: Glucose Tolerance, Nutrition and Diabetes in Uruguay, Venezuela, Malaya and East Pakistan — Diabetes15, 9, 1966.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. West K. M., Kalbfleisch J. M., McGlamery E. L., Jeffrey E. L., Carter T. M., Triplett R., Vega E. G., Stein J. H.: Comparative Prevalence of Diabetes in Nine Populations of Asia and South-Central and North America — Diabetes15, 528, 1966.

    Google Scholar 

  27. World Health Organization: Diabetes Mellitus — Report of a WHO Expert Committee. Technical Report Series No. 310, Geneva, 1965.

  28. World Health Statistics Report, No. 21, 1968; p. 264.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Traduzione a cura di G. U.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Mateo-de-Acosta, O., Amaro, S. & Díaz, O. Diabetes in Cuba. Acta diabet. lat 10, 534–546 (1973). https://doi.org/10.1007/BF02590676

Download citation

  • Revised:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02590676

Key-words

Navigation