Skip to main content

Advertisement

Log in

Kann das Ergebnis nach Kreuzbandoperationen arthrometrisch erfaßt werden?

Is the result after anterior cruciate ligament surgery arthrometrically evaluable?

Ein Vergleich der subjektiven Einschätzung, des Lysholm-Scores, der klinischen Stabilitätseinstufung und der Stabilitätsmessung mit dem KT 1000 nach komplexen Kniebandverletzungen

  • Originalarbeiten
  • Published:
Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Im Rahmen einer Langzeitstudie wurde der Krankheitsverlauf von Patienten mit komplexen Kniebandverletzumgen anhand lokaler und allgemeiner Komplikationen, klinischer Untersuchungen und Stabilitätseinschätzungen, subjektiver und arthrometrischer Ergebnisse erfaßt und die Frühergebnisse (ein bzw. zwei Jahre nach Operation) von 88 Patienten aus zwei Jahrgängen, von denen 70 nachuntersucht wurden, gegenübergestellt. Als einzige Parameter zeigen der klinische Stabilitätstest nach Lachman und die Vermessung der anterior-posterioren Translation mit dem KT-1000-Arthrometer eine gute Korrelation. Die mit PDS-Band-Augmentation unterstützte Refixation des vorderen Kreuzbandes erreichte Stabilität entspricht in 77% der Fälle dem physiologischen Wert bei submaximaler (2 mm Differenz bei 89 N) und in 57% bei maximaler manueller Zugbelastung. Subjektive Einschätzung und Lysholm-Score korrelieren weder mit der Arthrometrie noch der klinischen Stabilitätsprüfung.

Abstract

In a long-term follow-up of 88 patients with complex ligament knee injuries we examined 70 of these who were operated upon between 1. 4. 1988 and 31. 3. 1990. We specifically looked at local complications, clinical results and knee stability, using subjective and arthrometrical (KT-1000) results 1 or 2 years after operation. The only parameters with a good correlation with stability were the clinical examination (Lachman-test) and the results with the arthrometer in the anterior-posterior translation. Stability after ACL-reconstruction with augmentation with a polydiaxonaon (PDS) augmentation band was physiological (2 mm under 89 N anterior-posterior traction) in 77% of all knees but only in 57% under maximal anterior-posterior manual stress. Neither the subjective outcome of Lysholm-Score correlated with arthrometry and clinical examination.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Daniel, D. M., L. Malcolm, G. Losse: Instrumented measurement of anterior laxity of knee. J. Bone Jt Surg. 67-A (1985), 720–726.

    Google Scholar 

  2. Daniel, D. M., R. Sachs, M. L. Stone, L. Malcolm: Instrumented measurement of anterior laxity in patients with acute ACL discruption. Amer. J. Sprots Med. 13 (1985), 401–407.

    CAS  Google Scholar 

  3. Forster, I. W., C. D. Warren-Smith, M. Tew: Is the KT 1000 knee ligament arthrometer reliable? J. Bone Jt Surg. (1989), 843–847.

  4. Inglis, R., J. Windolf, A. Pannike: “Scoring”-Nutzen und Fallgruben. Unfallchirurgie 17 (1991), 118–121.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Jones, K. G.: Reconstruction of the anterior cruciate ligment using the central one-third of the petellar ligament. J. Bone Jt Surg. A-52 (1970), 1302–1308.

    Google Scholar 

  6. Larson, R.: Rating sheet for knee funktion. In: Smillie, I.: Diseases of the knee joint. Ch. Livingstone, Edinburg 1974.

    Google Scholar 

  7. Lobenhoffer, P., M. Blauth, H. Tscherne: Resorbierbare Augmentationsplastik und funktionelle Nachbehandlung bei frischer vorderer Kreuzbandruptur. Z. Orthop. 126 (1988), 296–299.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Lysholm, J., J. Gillquist: Evaluation of knee ligament surgery results with special emphasis on use of a scoring. Amer. J. Sports Med. 10 (1982), 150–154.

    CAS  Google Scholar 

  9. Marshall, K. L., J. Fetto, P. Bolero: Knee ligament injuries. A Standardise evaluation method. Clin. Orthop. 123 (1977), 115–129.

    PubMed  Google Scholar 

  10. Müller, W., R. Biedert, F. Heffti, R. P. Jakob, U. Munzinger, H.-U. Stäubli: OAK knee evaluation. A new way to assess knee ligament injuries. Clin. Orthop. 232 (1988), 37.

    PubMed  Google Scholar 

  11. Münst, P., E. H. Kuner, M. Müller, A. Kiebele, T. Toeren: Klinisch-experimentelle Studie zur Wertigkeit der transcutanen Elektrostimulation der Skelettmuskulatur (TMS) zur Prophylaxe der Muskelatrophie. Hefte Unfallheilk. 200 (1988), 699–700.

    Google Scholar 

  12. Schmidt, J. C., P. G. Schneider: Diagnostik komplexer Knieinstabilitäten. Dtsch. Z. Sportmed. 38 (1987), 276–279.

    Google Scholar 

  13. Stäubli, H.-U., R. P. Jakob: Anterior knee motion analysis. Measurement and simultaneous radio graphy. Amer. J. Sports Med. 19 (1991), 172–177.

    Google Scholar 

  14. Stäubli, H.-U., R. P. Jakob, B. Nößberger: Ventrale Subluxation des Kniegelenkes bei chronischer Insuffizienz des vorderen Kreuzbandes: Ein Vergleich von Arthrometrie und gehaltenen Röntgenaufnahmen. In: Jakob, R. P., H.-U. Stäubli: Kniegelenk und Kreuzbänder, Springer, Berlin 1990.

    Google Scholar 

  15. Stäubli, H.-U., R. P. Jakob: Aktuelle Technik der gehaltenen Röntgenaufnahme in Extensionsnähe. In: Jakob, R. P., H.-U. Stäubli: Kniegelenk und Kreuzbänder. Springer, Berlin 1990.

    Google Scholar 

  16. Stäubli, H.-U., R. P. Jakob: Ventrale Subluxation des Kniegelenkes bei chronischer Insuffizienz des vorderen Kreuzbandes: Ein Vergleich von Arthrometrie und simultan gehaltenen Röntgenaufnahmen mittels KT 1000. In: Jakob, R. P., H.-U. Stäubli: Kniegelenk und Kreuzbänder. Springer, Berlin 1990.

    Google Scholar 

  17. Tegner, Y., J. Lysholm: Rating systems in the evaluation of knee ligment injuries. Clin. Orthop. 198 (1985), 127.

    Google Scholar 

  18. Wroble, R. R., L. A. Van Ginkel, E. S. Grood, F. R. Noyes, B. L. Shaffer: Repeatability of the KT-1000 arthrometer in a normal population. Amer. J. Sports Med. 18 (1990), 396–399.

    CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Bonnaire, F., Berwarth, H., Münst, P. et al. Kann das Ergebnis nach Kreuzbandoperationen arthrometrisch erfaßt werden?. Unfallchirurgie 21, 83–91 (1995). https://doi.org/10.1007/BF02588735

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02588735

Navigation