Skip to main content
Log in

Polytrauma—präklinische Erfordernisse, Rettungsmittel, Rettungszeiten

Multiple trauma—prehospital needs, transportation, time sequences

  • Published:
Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Gemessen an der Größe des Problems Trauma, existieren nur wenig exakte Daten zur präklinischen Versorgung von Traumapatienten. Ziel der Arbeit war es, präklinische Daten zu Zeitabläufen, Status des Patienten und notärztlichen Interventionen am Unfallort zu erheben und zu bewerten. Vom 1. 1. 1987 bis zum 31. 12. 1990 wurden alle 49 045 Kölner Notarzteinsätze prospektiv erfaßt. 8792 Traumapatienten wurden primär notärztlich versorgt. 9,5% der Patienten waren schwerstverletzt, definiert durch eine Trauma Score ≦12. 9,9% der Patienten wurden intubiert, bei 54,9% wurde eine venöser Zugang gelegt, und 20,6% wurden in ein Traumazentrum transportiert. Die vorliegenden Daten bilden eine valide Grundlage für eine Effektivitätsanalyse der präklinischen Versorgung von Traumapatienten.

Abstract

Compared to the magnitude of the trauma problem few precise data exist on prehospital care of trauma patients. The aim of the study was the collection and careful evaluation of prehospital data on trauma patients concerning time sequences, patients' status and prehospital interventions. From 1. 1. 1987 to 31. 12. 1990 all 49,045 prehospital emergencies in Cologne were prospectively registered. 8792 trauma patients were treated by an emergency physician in the field. 9.5% were severly injured, defined by a trauma score ≦12. 9.9% of the trauma patients were intubated, 54.9% received an i. v. line, and 20.6% were triaged to a trauma center. Our data form a valid base for analysis of the effectiveness of prehospital trauma care.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Baker, S. P., B. O'Neill, W. Haddon, W. B. Long: The injury severity score: A method for describing patients with multiple injuries and evaluating emergency care. J. Trauma 14 (1974), 187–197.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Bauer, K.: Erste chirurgische Hilfe am Unfallort. Hefte Unfallheilk. 56 (1958), 9–12.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Border, J. R., F. R. Lewis, C. Aprahamian, J. A. Haller, L. M. Jacobs, A. Luterman: Panel: Prehospital trauma care—stabilize or scoop and run. J. Trauma 23 (1983), 709–711.

    Google Scholar 

  4. Bouillon, B., M. Schweins, A. Lechleuthner, H. Troidl: Präklinisches Scoring—Aufgabe des Notarztes. Hefte Unfallheilk. 212 (1990), 589.

    Google Scholar 

  5. Bouillon, B., H. Troidl, E. Neugebauer, T. Tiling, M. Schweins, M. Vorweg: The Cologne prehospital trauma system: results and criteria for its evaluation. Theor. Surg. 5 (1990), 36–43.

    Google Scholar 

  6. Bundesministerium für Verkehr: Unfallverhütungsbericht Straßenverkehr 1989. Drucksache 11/7344, Bonn 1990.

  7. Champion, H. R., W. J. Sacco, A. J. Carnazzo, W. Copes, W. J. Fouty: Trauma score. Crit Care Med. 9 (1981), 672–676.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. dePay, A. W., G. Hohlbach, R. Pursche: Zum Einfluß der präklinischen Beatmung auf die Prognose des Polytraumatisierten. Unfallheilkunde 156 (1983), 209–217.

    Google Scholar 

  9. Friedhoff, E., V. Hoffmann: Ärztliche Versorgung Schwerverletzter am Unfallort und auf dem Transport. Münch. med. Wschr. 35 (1959), 1430–1437.

    Google Scholar 

  10. Gervin, A. S., R. P. Fisher: The importance of prompt transport in salvage of patients with penetrating heart wounds. J. Trauma 22 (1982), 443–448.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Gold, C. R.: Prehospital advanced life support vs “scoop and run” in trauma management. Ann. Emerg. Med. 16 (1987), 797–801.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Heller, M. B., P. M. Paris: Letter to the editor. J. Amer. med. Ass. 255 (1986), 609–611.

    Article  Google Scholar 

  13. Kirschner, M.: Der Verkehrsunfall und seine erste Behandlung. Arch. klin. Chir. 193 (1983), 230–302.

    Google Scholar 

  14. Kirschner, M.: Die fahrbare Chirugische Klinik. Chirurg 10 (1939), 713–717.

    Google Scholar 

  15. Ornato, J. P., E. J. Mlinek, E. J. Craren, P. E. Nelson: Superiority of the Champion score over the CRAMS scale in determing which patients need immediate surgery. J. Trauma 24 (1984), 674.

    Google Scholar 

  16. Potter, D., G. Goldstein, S. C. Fung, M. Selig: A controlled trial of prehospital advanced life support in trauma. Ann. Emerg. Med. 6 (1988), 582–588.

    Article  Google Scholar 

  17. Schmitz, J. E., F. W. Ahnefeld, A. Grünert, E. Kilian, W. Dick: Verringert frühzeitige Intubation am Unfallort posttraumatische respiratorische Komplikationen? Notfallmed. 8 (1982), 892–900.

    Google Scholar 

  18. Singbartl, G.: Die Bedeutung der präklinischen Notfallversorgung für die Prognose von Patienten mit schwerem Schädel-Hirn-Trauma. Anaesth. Intensivther. Notfallmed. 20 (1985), 251–260.

    CAS  Google Scholar 

  19. Smith, J. P., B. I. Bodai, A. S. Hill, C. F. Frey: Prehospital stabilization of critically injured patients: A failed concept. J. Trauma 25 (1985), 65–70.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Teasdale, G., B. Jennett: Assessment of coma and impaired consciousness. Lancet 13 (1974), 81–84.

    Article  Google Scholar 

  21. Trunkey, D. D.: Predicting the community's needs: Local solutions of local problems. In: West, J. G.: Trauma care systems. Praeger, New York 1983.

    Google Scholar 

  22. Trunkey, D. D.: Trauma. Sci. Amer. 249 (1983), 28–35.

    CAS  Google Scholar 

  23. Trunkey, D. D.: Editorial: Is ALS necessary for pre-hospital trauma care? J. Trauma 24 (1984), 86–87.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Trunkey, D. D.: Invited editorial comment. Arch. Surg. 126 (1991), 297.

    Google Scholar 

  25. Tscherne, H., G. Regel, H. P. Friedl: Schwergrad und Prioritäten bei Mehrfachverletzungen. Chirurg 58 (1987), 631–640.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Bouillon, B., Krämer, M., Lechleuthner, A. et al. Polytrauma—präklinische Erfordernisse, Rettungsmittel, Rettungszeiten. Unfallchirurgie 18, 85–90 (1992). https://doi.org/10.1007/BF02588292

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02588292

Navigation