Zusammenfassung
Die seit 50 Jahren diskutierte Frage der Behandlung der nichtdislozierten Schenkelhalsfrakturen wurde aufgrund 111 eigener Fälle von 1981 bis 1983 analysiert. Die Ergebnisse zeigten den Vorteil der Osteosynthese. Die mit drei Schrauben durchgeführte Operation erhöhte nicht die Sterblichkeit und wirkte nicht ungünstig auf die Spätkomplikationen, beugte dagegen der Dislokation der Fraktur vor und ermöglichte eine frühzeitige Vollbelastung.
Abstract
The treatment of undisplaced femoral neck fractures, having been disputed for the past 50 years, is analysed on the basis of 111 observations during the period of 1981 to 1983. Osteosynthesis proved to be advantageous. Fixation with a three-flanged nail did not increase mortality rate, had no negative effect on late complications, while it could prevent dislocation and permitted full loading at an early stage.
Literatur
Arnoldi, C. C., R. Lemperg, H. Linderholm: Intraosseous pressures in patients with different types of the femoral neck fracture. Angiology 21 (1970), 403–412.
Barnes, R.: Fractures of the upper end of the femur, Practitioner 193 (1964), 593–604.
Bentley, G.: Treatment of non displaced fractures of the femoral neck. Clin. Orthop. 152 (1980), 93–101.
Böhler, L.: Technik der Knochenbruchbehandlung in Frieden und im Kriege. Bd. II. Maudrich, Wien 1943.
Bonnin, J. G., B. Clashman: Early weight bearing in low angle fixation of the femoral neck fracture. Brit. J. Surg. I224 (1963), 640–648.
Boron, M.: Fractures du col du fémur en coxa valga. Lyon Chir. 59 (1963), 446–447.
Bunata, R. E., J. P. Fahey, D. B. Drennan: Factors influencing stability and necrosis of impacted femoral neck fractures. J. Amer. med. Ass. 223 (1973), 41–44.
Crawford, H.B.: Impacted femoral neck fractures. Clin. Orthop. 66 (1969), 90–93.
Famos, M., P. Regazzoni, M. Allgöwer: Schenkelhalsabductionsfraktur: konservative oder operative Behandlung in Hinblick auf Behandlungsergebnis und Rehabilitation. Präventmed. 27 (1982), 33–37.
Flatmark, A. L., T. Lonet: The prognosis of abduction fractures of the neck of the femur. J. Bone Jt Surg. 44-B (1962), 324–327.
Garden, R. S.: Low angle fixation in fractures of the femoral neck. J. Bone Jt Surg. 43-B (1961), 647–663.
Hansen, B. H., S. Solgaard: Impacted fractures of the femoral neck treated by early mobilisation and weight bearing. Acta orthop. scand. 49 (1978), 180–185.
Holmberg, S., N. Dalen: Intracapsular pressure and caput circulation in nondisplaced femoral neck fractures. Clin. Orthop. 219 (1987), 124–126.
Jacobsson, B., N. Dalen, B. Jonsson, P. Ackerholm: Intraarticular pressure during operation of cervical hip fractures. Acta orthop. scand. 59 (1988), 16–18
Jeanneret, B., P. P. Jakob: Konservative versus operative Therapie der Abduktions-Schenkelhalsfrakturen. Resultate einer klinischen Nachkontrolle. Unfallchirurg 88 (1985), 270–279.
Jensen, J., J. Høgh: Fractures of the femoral neck. A follow-up study after nonoperative treatment of Garden's stage 1 and 2 fractures. Injury 14 (1983), 339–342.
Jonasch, E.: Die eingekeilten Valgusbrüche des Schenkelhalses. Münch. med. Wschr. 111 (1969), 786–790.
Kazár, Gy., J. Manninger, L. Szabó: Der eingekeilte Schenkelhalsbruch (ung.). Traumat. Orthop. Közl. 2 (1959), 46–55.
Kirgis, A., H. Möseneder: Eingestauchte mediale Oberschen-kelhalsbrüche. Unfallheilkunde 86 (1983), 477–481.
Lamare, J. P., P. Cohen: Réduction des fractures transcervicales du col du fémur engrenées en coxa valga. Rev. Chir. orthop. 72 (1986), 25–26.
Linton, P.: On the different types of intracapsular fractures of the femoral neck. Acta chir. scand 90, Suppl. 86 (1944).
Lloyd, E. T.: To nail or not to nail abduction fractures. Brit. med. J. I (1938), 871–872.
Manninger, J., Gy. Kazár, E. Nagy, L. Zolczer: Die Phlebographie des Schenkelkopfes. Akad. Kiadó, Budapest 1979.
Mourges, G., L. Fischer, C. P. Carset, H. Long: Fractures du col du fémur en coxa valga. Lyon Chir. 67 (1971), 285–287.
Philips, J. E., J. Christie: Undisplaced fractures of the neck of the femur: results of treatment of 100 patients-treated by single Watson-Jones nail. Injury 19 (1988), 93–96.
Scharf, W., H. Hertz, R. Füger, R. Schabus, M. Wagner: Über Ursachen und Häufigkeit der aseptischen Hüftkopfnekrose nach medialer Schenkelhalsfraktur. Unfallheilkunde 87 (1984), 338–343.
Schwarz, N.: Konservative und operative Behandlung der eingekeilten Schenkelhalsfraktur. Unfallheilkunde 84 (1981). 503–508.
Strömqvist, B., L. I. Hanssen, P. Ljung, P. Ohlin, H. Ross: Preoperative and postoperative scintimetry after femoral neck fracture. J. Bone Jt Surg. 66-B (1984), 49–54.
Wingstrand, H., B. Strömqvist, M. Egund, T. Gustafson, L. T. Hilsson, K. G. Thorngren: Haemarthrosis in undisplaced cervical fractures. Tamponade may cause reversible femoral head ischaemia. Acta orthop. scand. 57 (1986), 305–308.
Zolczer, L., J. Manninger, Gy. Kazár, E. Nagy: Über die Gefahr der Dislokation des Valgus-Schenkelhalsbruches (ung.) Magy. Traumat. Orthop. 13 (1970), 193–199.
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Manninger, J., Kazár, G., Salacz, T. et al. Die nichtdislozierte (eingekeilte) Schenkelhalsfraktur—konservative oder operative Behandlung?. Unfallchirurgie 16, 116–121 (1990). https://doi.org/10.1007/BF02588007
Received:
Accepted:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02588007