Skip to main content

Advertisement

Log in

Der posttraumatische Haemarthros des Kniegelenkes—arthroskopische Abklärung der Ursachen

Post-traumatic hemarthrosis of the knee joint—Determination of the cause by arthroscopy

  • Published:
Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Eine Serie von 70 Patienten wurde in der Zeit vom Dezember 1977 bis Februar 1981 wegen eines unklaren Haemarthros untersucht; die Blutungsquelle wurde arthroskopische festgestellt. Ein unklarer Haemarthros des Kniegelenkes liegt unserer Meinung nach dann vor, wenn die Seitenbänder stabil sind, in 90 Grad keine „Schublade” auslösbar und im Röntgen keine eindeutige frische Fraktur zu erkennen ist.

Das Unfallereignis, das zu dem Symptom des unklaren Haemarthros führte, war meist ein banales Trauma mit schwer zu erfassendem Ablauf. Wegen der starken Schmerzen durch den prallen Gelenkserguß kamen die Patienten frühzeitig zum Arzt und wurden zum Teil von mehreren Ärzten voruntersucht. Immer wurde ein bandstabiles Gelenk beschrieben und im Röntgen keine eindeutigen Frakturzeichen gefunden. Beidereingehenden Narkoseuntersuchung durch den Autorwaren zwar 43% der Gelenke suspektauf eine Bandläsion; bei der anschließenden Arthroskopie wurde aber bei 70% eine vordere Kreuzbandruptur festgestellt. Knorpel-Knochenverletzungen waren bei 30% zu finden, Rupturen des hinteren Kreuzbandes dagegen nur in 5,7%. Zweimal (3%) war eine Fettkörperverletzung oder Zerreißung einer Verwachsung die Ursache der Blutung. Schwere Kombinationsverletzungen des vorderen Kreuzbandes und eines Meniskus beziehungsweise Knorpelverletzungen konnten wir bei 41% der Patienten feststellen. Insgesamt waren die Verletzungen bei 56 Patienten, das sind 80%, so schwer, daß eine Operation angeschlossen wurde. Bei 11% erschien uns eine Gipsruhigstellung ausreichend und nur bei 6 Patienten, das sind 9%, waren werder Operation noch Gipsverband aufgrund des arthroskopischen Befundes erforderlich.

Der nach einem, wenn auch geringfügigen Unfall auftretende Bluterguß im Knie, entsteht durch schwere innere Band- und Knorpelschäden, die in mehr als 50% auch durch sorgfältige klinische Untersuchung in Narkose und spezielle Röntgentechniken nicht zu erfassen sind. Mit dem Arthroskop kann man hingegen bei entsprechender Übung und Technik eine fast 100%ige Treffsicherheit erreichen. Es ergibt sich daraus, daß wir im Interesse des Patienten jeden unklaren Haemarthros durch Arthroskopie abklären müssen.

Abstract

Between December 1977 and February 1981, a series of 70 patients was examined because of an unclear hemarthrosis; the source of hemorrhage was determined by arthroscopy. In ouropinion a hemarthros of the knee joint is not clear if the lateral ligaments are stable, no drawer can be loosened at an angle of 90 degrees, and if the X-ray radiograph does not clearly show a fresh fracture.

In most cases, the symptom of uncertain hemarthros was provoked by a banal trauma hardly to reconstruct. Due to the violent pain caused by the thick effusion, the patients consulted the doctor early and had partly been pre-examined by several doctors. In all cases, the joint was described to possess stable ligaments and X-ray examination did not show any clear fracture sign. The thorough examination under anesthesia made by the author resulted in a suspicion of a ligament lesion in 43% of the examined joints, however, the subsequent arthroscopy showed a rupture of the anterior cruciate ligament in 70%. A cartilage/bone lesion was found in 30%, a rupture of the posterior cruciate ligament, however, only in 5,7%. In two cases (3%), the hemorrhage was caused by a fatty body lesion or the rupture of an adhesion. In 41% of the patients we found severe combined lesions of the anterior cruciate ligament and the meniscus or cartilage lesions. In 56 patients, i. e. 80%, the lesion was so severe that they had to be treated by surgery. In 11%, we thought an immobilization by plaster cast to be sufficient. Only six patients, i.e. 9%, had neither to be operated nor immobilized.

The hemarthros of the knee joint which occurs even after small accidents is caused by severe inner lesions of ligaments and cartilages. In more than 50% of all cases, these lesions cannot be diagnosed even by careful clinical examination under anesthesia and special X-ray examination methods. With adequate skill and experience, however, arthroscopy allows an exact diagnosis in almost 100% of all cases. It is therefore the patient's interest to clarify by arthroscopy every case of unclear hemarthrosis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Breitenfelder, H.: Der posttraumatische Kniegelenkserguß. Podiumsgespräch: 59. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Traumatologie, Berlin 1972. Orthop., 111 (1973), 405–406.

    Google Scholar 

  2. Eikelaar, H. R.: Arthroscopy of the knee. Royal United Printers (Hoitsema), Groningen, 1976.

    Google Scholar 

  3. Gillquist, J., G. Hagberg, N. Oretrop: Arthroscopy in acute injuries of the knee joint. Acta orthop. Scand., 48 (1977), 190–196.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Girgis, F. G., J. L. Marshall, A. R. S. A. Monajem: The cruciate ligaments of the knee joint: anatomical, functional, and experimental analysis. Clin. Orthop., 106 (1975), 216.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Glinz, W.: Arthroskopie beim Knorpelschaden des Kniegelenkes. Hefte Unfallheilk. 127 (1976), 46–57.

    Google Scholar 

  6. Henche, H. R.: Indikation, Technik und Resultate der Arthroskopie nach Traumatisierung des Kniegelenkes. Orthopäde, 3 (1974), 178–183.

    Google Scholar 

  7. Hertel, P., L. Zwank, L. Schweiberer: Arthroskopische Befunde beim ungeklärten blutigen Kniegelenkserguß. Hefte Unfallheilk., 148 (1980), 342–347.

    Google Scholar 

  8. Ireland, J., E. L. Trickey, D. J. Stoker: Arthroscopy and arthrography of the knee. J. Bone Jt Surg., 62-B (1980), 3.

    CAS  Google Scholar 

  9. Jackson, R. W., J. Abe: The role of arthroscopy in the management of disorders of the knee. J. Bone Jt Surg., 54-B (1972), 310.

    Google Scholar 

  10. Kieser, Ch., A. Rüttimann: Die Arthroskopie des Kniegelenkes. Schweiz. med. Wschr., 106 (1976), 1631–1637.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Klein, W., K. P. Schulitz: Output arthroscopy under local anaesthesia. Arch. Orthop. Traumat. Surg., 96 (1980), 131–134.

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Muhr, G.: Der frische Knorpelschaden. Hefte Unfallheilk., 127 (1976), 59.

    Google Scholar 

  13. Noyes, F. R., R. W. Bassett, E. S. Grood, D. L. Butler: Arthroscopy in acute traumatic hemarthrosis of the knee. J. Bone Jt Surg., 62-A (1980), 687.

    Google Scholar 

  14. Paulos, L., F. R. Noyes, M. Malek: A Practical guide to the initial evaluation and treatment of knee ligament injuries. J. Trauma, 20 (1980), 498.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Torg, J. S., W. Conrad, V. Kalen: Clinical diagnosis of anterior cruciate ligament instability of the athlete. Am. J. Sports Med., 4 (1976), 84.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Watanabe, M., S. Takeda, H. Ikeuchi: Atlas of arthroscopy, 2nd Ed., Igaku Shoin Ldt., Tokyo 1969.

    Google Scholar 

  17. Watanabe, M.: Present state of arthroscopy. Int. Orthopaedics (SICOT), 2 (1978), 101–108.

    Google Scholar 

  18. Whipple, T. L., F. H. Bassett: Arthroscopic examination of the knee. J. Bone Jt Surg., 60-A (1978), 444–453.

    Google Scholar 

  19. Wirth, C. J., W. Küsswetter: Die isolierte Ruptur des vorderen Kreuzbandes. Arch. Orthop. Traumat. Surg., 91 (1978), 239–242.

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Wruhs, O.: Die Arthroskopie und Endophotographie zur Diagnostik und Dokumentation von Kniegelenksverletzungen. Wien. med. Wschr., 120 (1970), 126–133.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Auszugsweise vorgetragen auf der Frühjahrstagung der Österreichischen Gesellschaft für Unfallchirurgie 8.–9. Mai 1981 in Feldkirch

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Gaudernak, T. Der posttraumatische Haemarthros des Kniegelenkes—arthroskopische Abklärung der Ursachen. Unfallchirurgie 8, 159–169 (1982). https://doi.org/10.1007/BF02585676

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02585676

Navigation