Skip to main content
Log in

Thermographische Befunde bei lumbalen Bandscheibenprolapsen

Thermographic findings in lumbar disc protrusions

  • Published:
Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten Aims and scope Submit manuscript

Summary

Thermic radiation observed by thermography is diminished in lumbar root compression syndromes and a certain correspondence between the affected radix and the hypothermal area can be demonstrated.

InS 1-root syndromes more frequently than in L5-syndromes hypothermy is found on the buttock, the back of the thigh and the calf.

In5th-lumbar root lesions the hypothermy mainly affected the outside of the upper thigh and the peroneal region. Hypothermy of the sole of the foot is found in L5- and S1-syndromes.

Monoradicular lesions of the 4th lumbar root were not observed because L5 and S1 were simultaneously affected. An additional hypothermic area at the extensor side of the thigh was found in L4-S1 lesions.

Three mechanisms are discussed for the pathophysiology of hypothermy: a) Thermic alterations due to segmental paresis of muscles. How far such pathologic vasoconstriction is caused by alteration of local chemical vasodilation and how far by alteration of the reflex dilatation needs further investigation. b) Disturbance in segmental vegetative innervation of greater vessels causing diminution of blood flow in distal parts of extremities. c) Alteration of posterior root vasodilator fibres-which may be identical with sympathetic cholinergic vasodilators.

Disturbances of vasoconstrictor innervation were not observed in our experimental conditions. In some cases, however, hypothermal areas were bordered by collateral hyperthermy.

Thermogram patterns probably result from diminution of circulating blood flow in dermatomes and myotomes in addition to altered segmental innervation of blood vessels.

Zusammenfassung

  1. 1.

    Mittels derThermographie lassen sich bei lumbalen Wurzelkompressionssyndromenhypotherme Bezirke nachweisen, deren Lokalisation in lockerer Abh\:angigkeit von der befallenen Radix variiert.

    BeimS 1-Syndrom sind häufiger als bei L5 hypotherm Gesäß, Rückseite des Oberschenkels und Wade. Beim L5-Syndrom betrifft die Hypothermie etwas häufiger die Außenseite des Oberschenkels und die Peronealgruppe. Eine Hypothermie der Planta pedis wird bei L5 und S1 gefunden.

    Reine L4-Syndrome wurden nicht beobachtet. Bei der kombinierten Affektion der Wurzeln L4-S1 fand sich neben den beschriebenen Veränderungen infolge Kompression der Radices L5 und S1 eine Hypothermie der Oberschenkelstreckseite.

  2. 2.

    F\:ur die Pathophysiologie der gefundenen Hypothermien werden drei Mechanismen diskutiert: a) Verminderte Infrarotabstrahlung durch segmentaleMuskelparesen, die ihrerseits pathologische Vasoconstrictionen zur Folge haben. Weiweit Alterationen der lokalen chemischen oder reflektorischen Dilatation der Muskelgef\:a\sBe mitspielen, bedarf der Untersuchung. b)St\:orung der segmentalen vasomotorischen Innervation der gr\:o\sBeren Gef\:a\sBe mit konsekutiver Durchblutungsminderung der distalen Extremit\:atenabschnitte. c)Sch\:adigung der vasodilatatorischen Hinterwurzelfasern, die vielleicht mit den cholinergen Vasodilatatoren identisch sind.

Eine Störung der Vasoconstrictoren wurde nicht erfaßt, doch fand sich bei einigen Fällen eine “Randzonenhyperämie”.

In unseren thermographischen Befunden überlappen sich wahrscheinlich die Minderdurchblutung im Dermatom, im Myotom und die segmentale Innervationsstörung der größeren Gefäße.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Aschoff, J.: Wechselwirkungen zwischen Kern und Schale im Wärmehaushalt. Arch. physik. Ther.8, 113–133 (1956).

    CAS  Google Scholar 

  2. Bayliss, W. M.: On the origin from spinal cord of the vasodilator fibres of the hind limb and on the nature of these fibres. J. Physiol. (Lond.)26, 173 (1901).

    CAS  Google Scholar 

  3. Boeke, J.: Innervationsstudien IV. Die efferente Gefäßinnervation und der synaptische Plexus im Bindegewebe. Z. mikr.-anat. Forsch.33, 276–328 (1933).

    Google Scholar 

  4. Bolme, P., Ngai, S. H., Rosell, S.: Influence of vasoconstrictor nerve activity on the cholinergic response in skeletal muscle in the dog. Acta physiol. scand.71, 323–333 (1967).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Brettschneider, H.: Elektronenmikroskopische Studien zur vegetativen Gefäßinnervation. Ref. nach Bad Oeynhauser Gespräche VII, S. 37. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1964.

    Google Scholar 

  6. Buchmüller, K., Moebes, R., Steindel, H. J., Warzek, W., Wolff, D.: Grundlagen und Darstellungsformen der Thermographie. Rad. biol. ther.10, 385–402 (1969).

    Google Scholar 

  7. Duensing, F., Warnecke, W.: Untersuchungen zur Frage der Vasomotoren-regulation bei peripheren Lähmungen. Dtsch. Z. Nervenheilk.159, 97–131 (1948).

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Edeiken, J.: The herniated lumbar disc syndrome. Meeting of the Thermographic Society of America, New York, July 13th (1969).

  9. Foerster, O.: Die Symptomatologie der Schußverletzungen der peripheren Nerven. Handbuch der Neurologie. Hrsg. O. Bumke u. O. Foerster. Erg.-Bd. 2, S. 1461. Berlin: Springer 1929.

    Google Scholar 

  10. Foerster, O.: Die Symptomatologie der Erkrankungen des Rückenmarks und seiner Wurzeln. In: Handbuch der Neurologie, Bd. 5, S. 45, 66, 78 (siehe 9a).

  11. Folkow, B.: Nervous control of the blood vessels, Physiol. Rev.35, 629–663 (1955).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Folkow, B., Mellander, S., Öberg, B.: The range of effect of the sympathetic vasodilator fibres with regard to consecutive sections of the muscle vessles. Acta physiol. scand.53, 7–22 (1961).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Gauer, Q. H.: Kreislauf des Blutes. In: Landois-Rosemann: Lehrbuch der Physiologie des Menschen, 28. Aufl., Bd. I, S. 171, 172. München-Berlin: Urban & Schwarzenberg 1960.

    Google Scholar 

  14. Golenhofen, K., Hildebrandt, G.: Normale Funktion des Muskelkreislaufs beim Menschen. Probl. d. Haut- u. Muskeldurchblutung. Bad Oeynhauser Gespräche, S. 70. (Siehe unter 5).

  15. Golenhofen, K.: Physiologie des menschlichen Muskelkreislaufs. Marb. S.-B.83/84, 167–254 (1962).

    Google Scholar 

  16. Gros, Ch., Bourjat, P.: Die Anwendungsmöglichkeiten der Thermographie. Fortschr.-Röntgenstr.106, 561–567 (1967).

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Guttmann, L.: Die Schweißsekretion des Menschen in ihren Beziehungen zum Nervensystem. Z. ges. Neurol Psychiat.135, 1–48 (1931).

    Article  Google Scholar 

  18. Hansen, K., Schliack, H.: Segmentale Innervation, ihre Bedeutung für Klinik und Praxis, S. 357, Stuttgart: Thieme 1962.

    Google Scholar 

  19. Hensel, H.: Physiologie der menschlichen Hautdurchblutung. Bad Oeynhauser Gespräche, S. 57–69. (Siehe 5).

  20. Jung, R.: Neurophysiologische Untersuchungsmethoden. In: Handbuch der inneren Medizin. Hrsg. v. Bergmannet al., Bd. V/1, S 1411. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1953.

    Google Scholar 

  21. Jung, R., Carmichel, E. A.: Über vasomotorische Reaktionen und Wärme-regulation im katatonen Stupor. Arch. Psychiat. Nervenkr.107, 300–338 (1937).

    Google Scholar 

  22. Karman, H. L., Knebel, A., Semel, C., Cooper, J.: Clinical studies in Thermography. II. The application of thermography in evaluating musculo-ligamentous injuries of the spine. Meeting of the Thermography-Society of America, New York, N. Y. July 13th (1969).

  23. Kröger, W.: Thermographie, Z. ges. inn. Med.23, 532–534 (1968).

    PubMed  Google Scholar 

  24. Loew, F.: Klinik und Behandlung der lumbalen Bandscheiben. Handbuch der Neurochirurgie. Hrsg. H. Olivecrona u. W. Tönnis. Bd. VII, S. 164. Berlin-Heidelberg-Göttingen: Springer 1969.

    Google Scholar 

  25. Öberg, B., Rosell, S.: Sympathetic control of consecutive vascular sections in canine subcutaneous adipose tissue. Acta physiol. scand.71, 47–56 (1967).

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Pässler, H. W.: Die Chirurgie der Durchblutungsstörungen. Zbl. Chir.83, 356–381 (1958).

    PubMed  Google Scholar 

  27. Reischauer, F.: Untersuchungen über den lumbalen und cervicalen Bandscheibenvorfall, Stuttgart: Thieme 1949.

    Google Scholar 

  28. Reischauer, F.: Die postischialgische Durchblutungsstörung des Beines. Ein typisches Bandscheibensymptom der Spinalwurzel L5. Med. Klin.53, 579–584 (1958).

    Google Scholar 

  29. Säker, G.: Die Periduralanaesthesie als Therapie beim Ischiassyndrom. Nervenarzt18, 323–328 (1947).

    Google Scholar 

  30. Schliack, H.: Segmental innervation and the clinical aspects of spinal nerve root. Handbock of clinical neurology. Hrsg. P. J. Vinken and G. W. Bruyn, vol. 2, pp. 157–177. Amsterdam-New York: North-Holland Publ. Co. 1969.

    Google Scholar 

  31. Stary, O.: The pathogenesis of discogenic disease. Rev. Czech. Med.2, 1–16 (1956); zit. nach Loew (siehe 20).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Stöhr, Ph.: Mikroskopische Anatomie des vegetativen Nervensystems. Handbuch der mikroskopischen Anatomie des Menschen. Hrsg. v. Möllendorf. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1937.

    Google Scholar 

  33. Srricker, S.: Untersuchungen über die Gefäßnervenwurzeln des Ischiadicus. S.-B. Akad. Wiss. Wien (Math.-naturw. Cl.)74, 173 (1876).

    Google Scholar 

  34. Uvnäs, B.: Sympathetic vasodilatator outflow. Physiol. Rev.34, 608–618 (1954).

    PubMed  Google Scholar 

  35. Voss, H. van, Thomas, P.: Medical thermography. Bibl. radiol. (Basel)5, 1969.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Prof. R. Jung zum 60. Geburtstag gewidmet.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Duensing, F., Becker, P. & Rittmeyer, K. Thermographische Befunde bei lumbalen Bandscheibenprolapsen. Arch. F. Psychiatr. U. Z. Neur. 217, 53–70 (1973). https://doi.org/10.1007/BF02552832

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02552832

Key words

Schlüsselwörter

Navigation